Bestand openen (verkenner) erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Space_Cowboy

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
20
Hallo,

Sinds een tijdje lopen er enkele zaken niet zoals ze moeten, waaronder het vertraagd openen van het "openen" venster in verkenner. Wanneer ik een document of een bestand wil openen (of opslaan) in een programma (maakt niet uit welk) dan blijft explorer enkele minuten hangen ALT+TAB e.d. blijft werken, andere vensters dan het programma in kwestie blijven ook werken. Dit is slechts eenmalig, wanneer ik in hetzelfde programma opnieuw wil bladeren door mij mappen lukt dat zonder probleem. Doe ik dat opnieuw in een ander programma; hetzelfde probleem.

Nog een probleem is dat de pc om een of andere reden warm/heet wordt, sommige spelletjes halen het zelfs niet meer en raakt de pc oververhit wat leidt tot een shutdown. Zelfs wanneer er geen programma's draaien blijft de fan constant draaien. De laptop is volledig stofvrij, er draaien geen programma's en Bitdefender is up-to-date en up and running. De keypad (waar de CPU zit) is ook altijd warm tot heet. En is de laatste maanden erger geworden.

Verder hapert de bluetooth enorm, ik kan geen verbinding krijgen maar ik krijg ook geen foutmelding, dus ik kan niets.

Over de oververhitting en de bluetooth wil ik het nu niet hebben, dit was ter illustratie (mogelijk is het een met het ander verbonden).

Het systeem is een Toshiba Satellite L70-B-150 (8GB - Intel i7-4720 2,6GHz - 64 bit) met een vernieuwde HDD na dat deze de geest had gegeven. Alle drives zijn up-to-date, AVG tune-up heeft gedaan wat ie kan, de diagnostics van Seagate geven aan dat de schijf (Firecuda ST2000LX001) in orde is, ook de diagnostic van Intel geeft geen probleem, al lagen de temperaturen tijdens de test tussen de 73°C en de 105°C (!!!). Een RAM test heb ik nog niet gedaan (mdsched.exe).


Iemand enig idee wat er allemaal mis kan zijn? Opgegroeid met DOS 6.0 en Windows 3.11 heb ik mijn PC meestal wel redelijk goed onder controle, maar sinds Windows 10 heb ik er hoe langer hoe minder vat op.
 
De temperatuur van processor en chipset is heel hoog bij dit model dus niet ongewoon maar wel diskwalificerend voor intensieve toepassingen en spelen die veel vragen. Als er een 64 bits systeem wordt gebruikt dan zal de processor en het geheugen meer belast worden dan bij 32 bit. Dat betekent ook dat het systeem overbelast kan zijn en daardoor even een taak niet uitvoert. Controleer bij stuurprogramma van grafische kaart en in de BIOS dat er niet wordt overclocked. Vaak zijn deze voorzieningen geautomatiseerd voor gemak van de gebruiker en zonder er bij na te denken ingeschakeld.

It looks all the more dramatic for the internal temperatures. Peak temperatures of 100 °C (~212 °F) on the CPU (throttling to 1.8 to 2 GHz) and, above all, tremendously high 96 °C (~204.8 °F) on the GPU are extreme temperatures. It is obvious that the cooling design with a relatively large, but just only one fan and only one heat pipe for both CPU & GPU is clearly overburdened.

Unfortunately, this did not only occur during our absolutely unrealistic stress test. The GPU-Z recorded a GPU temperature of up to 95 °C (~203 °F) even in our short benchmark sequence of Far Cry 3!

Bron: https://www.notebookcheck.net/Toshiba-Satellite-L70-B-130-Notebook-Review.127674.0.html

Is de laptop echt volledig stofvrij? https://www.youtube.com/watch?v=FwmaszoRyHM

Meer in het algemeen. Controleer het bestandssysteem met Chkdsk en de beveiligde systeembestanden met de opdracht sfc /scannow. Er kan een virus scan op de achtergrond plaatsvinden of Windows Search Service is actief voor "snellere zoekopdrachten." Dit kan beide veel vergen. Ook kleine programma's voor bijvoorbeeld backup in de cloud of updaten kunnen de computer bezet houden. Kijk eventueel in de lijst die AutoRuns opstelt maar zeker ook bij Programma's en onderdelen en naar wat er in het systeemvakje rechts onder op de taakbalk staat. Misschien onnodige of ongewenste zaken. U kan een malware scan overwegen want het is zelfs mogelijk dat een computer als onderdeel van een botnet bitcoins voor iemand mijnt. Kijk bij Apparaatbeheer of er drivers zijn die niet goed werken, de grafische chipset is het meest interessant, omdat deze Windows tot wel de helft kan versnellen. Zijn er drivers en zeker een UEFI BIOS beschikbaar voor de Windows versie die u gebruikt, dus ook eventueel voor 32 bits Windows? De drivers voor deze laptop lijken er alleen te zijn voor 64 bits Windows versies en ik zag geen grafische driver meer. De UEFI BIOS update is nodig om andere Windows versies te gebruiken. Dit moet wel zijn toegepast want op de laptop heeft Windows 8.1 gestaan. Het slecht werken van de grafische chips blijkt uit slecht schuivende vensters en moeilijk scrollen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan