Opstartbare USB-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Somaby

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2019
Berichten
15
Hoe maak ik een (betrouwbare) opstartbare USB-stick die de PC kan herstellen in de toestand van de laatste back-up?

Dat herstel betreft alleen (of toch vooral) programma's, zowel de apparaatstuurprogramma's (alle vereiste drivers) als de programma's van het besturingssysteem (Windows 8, incl. alle reeds uitgevoerde updates) en alle oorspronkelijk (bij aankoop) en achteraf geïnstalleerde programma's (van gratis apps tot en met aangekochte software).

Gegevensbestanden (zoals teksten, foto's ... muziek) kopieer ik regelmatig op een andere USB-stick.
 
Lijkt mij dat je het hebt over een systeemkopie. Aomei en EaseUS Todo backup zijn programma's die dat kunnen. Alleen weet ik niet of dat op één USB-stick kan. Volgens mij maak je systeemkopieën op een externe HDD en zorgt voor een herstelmedium (recoverymedium).
 
Welkom op het Helpmij.nl forum, Dat is niet mogelijk maar een USB stick betrouwbaar, wat denk je zelf?

Hiervoor zou ik de harde schijf gewoon klonen. Dat kan met MiniTool Partition Wizard wat trouwens, in beperkende uitgave, gratis is. Als ik het klonen deed met Acronis dan moest ik eerst het opstarten (automatisch) repareren door op te starten met de de Windows DVD maar MiniTool Partition Wizard deed het in één keer goed. Je moet de gekloonde schijf niet samen met het origineel gebruiken omdat Windows dan beschadigd kan raken. Daar zijn wij hier achter gekomen. MiniTool Partition Wizard zal een drie of vier uur bezig zijn op een grote schijf maar loop er niet meteen al bij weg want het vraagt na een kwartier om opnieuw de computer op te starten. Ik zeg maar... een schijf die je aan het klonen bent of de gekloonde schijf mag je niet bewegen en vooral de kabels en stekkertjes niet! Voor dit programma hoef je niet een bootbare schijf te gebruiken want het kan gewoon vanuit Windows begonnen worden dus dat is dan weer makkelijk.

Wat ik zelf doe dat is een gelijke schijf invoeren waarbij de naam van de stations anders is als de bron schijf, voor tegen vergissingen. Ik kloon enkele malen per jaar en wissel dan de kloon meteen om voor het origineel. Zo hoop ik dat de schijven langer mee gaan, wat in principe de zekerheid ook verhoogd. Meteen weet ik dat de kloon goed werkt en dat ik dan zelfs het origineel als backup heb.

Zorg daarnaast voor herstelpunten van Systeemherstel voor drivers, instellingen en het register. Windows kan ook een herstelschijf maken die opstartbaar is. Er zijn programma's zoals Rollback RX Pro, die alle veranderingen bijhouden, of het nou Windows instellingen of programma's of bestanden zijn. Dit geeft een relatief klein image bestand wat je altijd voordat Windows begint terug kan zetten. De computer bij iedere start weer origineel maken kan ook. Dit doen ze bij openbare computers (die haast niet te besmetten of te corrumperen zijn). Bepaalde mappen kan je daarbij uitzonderen en een nieuw image bestand maken kan altijd in slechts enkele tellen. Zo zit je eigenlijk alleen nog met het probleem van falende hardware want een kapotte schijf of een moederbord stuk en de Windows installatie kan je in ieder geval al opgeven. Ik begrijp jou zorg over alle updates wel, het is minimaal een week werk om alles weer op de rit te krijgen en programma's bij elkaar te zoeken. De drie of vier uur dat de computer bezig is om een kloon van de schijf te maken is daarom goed geïnvesteerd.
 
Doe het simpel, maak een RAID 1 geen omkijken naar en betrouwbaar.
 
Kort samengevat.
USB stick is niet betrouwbaar.
Hiervoor zou ik de harde schijf gewoon klonen op een intern SSD. (later kunt je zelf inbouwen in de pc)
SSD schijven worden steeds goedkoper. Het voordeel hiervan is, is dat Windows stukken sneller wordt, zeker merk je dat met opstarten.
 
Ik lees de vraag anders.
die de PC kan herstellen in de toestand van de laatste back-up?
Wat is daar dan moeilijk aan? Dat is toch gewoon een systeemkopie! Alles wat genoemd is bevat een dergelijke back-up. Je herstelt gewoon de oude situatie. Met alles wat erbij hoort. Programma's, updates, drivers etc. etc. Ik zou daarvoor nooit een USB-stick gebruiken. Maar verschillende externe HDD's en meerdere systeemkopieën maken.
 
Wanneer u een computer herstelt met een systeemkopie, kunt u niet afzonderlijke items kiezen die u wilt herstellen. Al uw huidige programma's, systeeminstellingen en bestanden worden vervangen door de inhoud van de systeemkopie.
HDD's gebruik ik nooit meer.
 
Ik lees nergens dat gevraagd wordt om afzonderlijke items te herstellen. Er staat: "die de PC kan herstellen in de toestand van de laatste back-up?" Waarom geen externe (portable) HDD's? Goedkoop, veel opslagruimte en redelijk betrouwbaar. Of gebruik je alleen maar SSD's? Zijn ook goed. Laat Somaby maar eerst aan het woord en zeggen wat hij wil.
 
In mijn PC zit een SSD van 256 GB. Of daar alle programma's op staan weet ik niet. Ik veronderstel dat windows 8.1 daarop alleen die programma's (van het besturingssysteem en enkele andere) zet die nodig zijn voor een snelle start-up.
De PC werkt uitstekend. Toch wil ik erop voorzien zijn dat een virusbesmetting of een beschadiging van een belangrijk programma ervoor zorgt dat de PC niet meer opstart.

Ik heb al veel zitten lezen over back-ups, herstelstations, herstelpunten, systeemkopieen, imagefiles enzovoort, doch krijg de indruk dat verschillende termen hetzelfde betekenen en soms dezelfde term iets anders.
Mijn wensen zijn misschien te simplistisch of onrealistisch. Ik heb een USB-stick van 128 GB en zou in een noodgeval liefst daarmee zodanig willen kunnen opstarten dat de besmetting of beschadiging volledig wordt hersteld, zonder daarna opnieuw stuk voor stuk alle programma's en updates te moeten installeren.

Als ik jullie antwoorden lees krijg ik de indruk dat "copy C:" naar een andere HDD (extern of intern of zelfs naar een USB-stick) volstaat. In dat geval zou ik mijn PC als het ware onbeperkt kunnen klonen. Daar zouden toch veel software leveranciers terecht bezwaren tegen hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
 
https://www.aomeitech.com/download.html
Elke dag in een scheduler een incrementele backup laten maken naar een andere schijf, heb je wel een USB stick bij nodig om de backup te starten, heb je altijd een up-to-date backup.

De partitie waar die backup opstaat loopt wel langzamerhand vol, afhankelijk van de ruimte, soms zul je die dan leeg kunnen maken en een nieuwe scheduler kunnen instellen, doe dat hier 1x per jaar op een partitie van 600GB die dan voor 50% bezet is.
 
Klonen is niet kopiëren want de data komt op de zelfde plek te staan en ook de onzichtbare bootsector wordt overgenomen.

Dit is beter dan een image van het systeem (Windows 8 Systeemherstel) of de hele harde schijf want dat komt op meerdere schijfjes te staan en hoewel je dan kan opstarten met een bootbaar medium, wat daarvoor gemaakt is, weet je niet zeker of alles goed gaat. Vaak is het een teleurstelling. Zou je een image zetten op een externe USB schijf, met software wat dat ondersteund, dan heb je nog onzekerheid want ook die gaan wel eens stuk en USB is vaak te langzaam hiervoor.

Je kan inderdaad ook SSD schijven klonen en daarvoor geldt het zelfde voor wat betreft dat je ze dan kan omwisselen om de levensduur te rekken. SSD schijven hebben immers wel een foutherstel maar gaan in principe minder schrijfbewerkingen mee als harde schijven. Wat er gebeurt met klonen wanneer het doel beschadigingen heeft waar niet naartoe kan worden geschreven dat weet ik niet. Sporen en sectoren worden namelijk exact overgenomen. Kloon de SSD anders gewoon naar een harde schijf. Later kan je altijd nog kiezen tussen een harde schijf en een SSD om naar terug te zetten.

Bij een kloon is het trouwens ook mogelijk om bepaalde bestanden te kopiëren en dat kan met image maken en systeemkopie niet. Wel oppassen dat je niet beide identieke schijven met Windows benadert want dan raakt het besturingssysteem in de war en werkt Windows mogelijk niet meer. Dit is wat de ervaring leert en wanneer dat gebeuren kan dat weet ik niet.

Incrementele backup is mooi wanneer dat later aan een image van het systeem kan worden toegevoegd maar omvat verder alleen bestanden uit bepaalde mappen en backups maken van bestanden is het probleem denk ik niet.

...erop voorzien zijn dat een virusbesmetting of een beschadiging van een belangrijk programma ervoor zorgt dat de PC niet meer opstart.
Rollback RX Pro kan het systeem beschermen en zelf kon ik niets beschadigen of opzettelijk saboteren zonder dat Rollback RX Pro dat niet met gemak weer ongedaan maakte bij het opstarten van de computer. Dit beschermd goed tegen problemen. Voordelen heb ik al genoemd namelijk: snel en relatief weinig schijfruimte hiervoor nodig. Je hoeft hiervoor ook niets in te voeren.

Ik neem geen SSD omdat de hardware volgens mij kwetsbaarder is. Wil je zeker zijn dan zal je daar wat tegen moeten doen en dan volstaat Rollback RX Pro niet. Als de SSD versleten is dan zal je een nieuwe moeten kopen, die je bij het klonen al hebt liggen. Een harddisk of een andere SSD.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Incrementele backup is mooi wanneer dat later aan een image van het systeem kan worden toegevoegd maar omvat verder alleen bestanden uit bepaalde mappen en backups maken van bestanden is het probleem denk ik niet.
Onzin, de eerste is een volledige backup die erna steeds wordt aangevuld en dan altijd up-to-date is, iedere keer een volledige image maken is schromelijk overdreven.

En een image is gewoon een kopie......

Waar haal je het allemaal vandaan, een SSD gaat ipp ook langer mee dan een harde schijf en je hebt niet voor niets een back-up.......
 
Als je voor ca 44 euro een externe 1 TB disk in een doosje koopt kun je heel wat gecomprimeerde volledige images maken van de bootschijf.
Test wel regelmatig op een test schijfje of ze na terugzetten echt werken... anders heb je er niks aan; je zou niet de eerste zijn....
Een systeembackup biedt de basis, maar een complete image heeft in principe alles in zit.

Software: ik ben Aomei Backupper aan het testen en ik heb al images teruggezet, ook op een systeem waar Linux op stond en het werkte meteen.
Wrs wordt dat mijn opvolger voor mijn oude Ghost. Veel wat ik erna geprobeerd heb is prut...

Mijn idee is ook dat SSD's wat kwetsbaarder zijn dan klassieke HD's maar wel op een andere manier. Had laatst een vreemde systeem vastloper op een SSD. Geforceerd uitgezet met de "4 seconden knop".. wel dat was het laatste wat ie deed..... Kreeg gelukkig een nieuwe...
Maar ik vind het voordeel van de snelheid toch groter dan de nadelen... Mijn oude lichtgewicht netbook Dell D430 uit 2009 kreeg 5 j geleden een 2e leven en ik gebuik hem nog steeds vooral vakanties of als ik ergens heen ga waar ik mijn goede (2e hands) laptop niet mee wil nemen.
 
Verplaatst van Win 8 naar deze sectie.
Succes verder met je vraag.
 
Beste Somaby,
Je hebt veel gelezen en je hebt inderdaad gelijk veel termen betekenen hetzelfde. Echter een herstelpunt wordt vaak in Windows gebruikt en omvatten de instellingen en het register.
Voor de term back-ups, systeemkopie wordt bijvoorbeeld in Norton Ghost de term herstelpunt gebruikt.
Een lang verhaal kort. Je moet niet beginnen aan iets wat je niet begrijpt want moet je dan herstellen dan begrijp je het ook niet. Werken met een USB-stick wat jij wilt, is geklungel. Zorg voor minimaal één fatsoenlijke externe HDD (later meerdere) en download Aomei en/of EaseUS Todo backup en ga daar eens mee aan de slag. Maak eens een systeemkopie en een herstelschijf/medium. Kijk dan eens in de doelmap.
Zo ga je iedere keer een stap verder en je leert het dan. Deze programma's zijn zeer gemakkelijk. Systeemkopieën zijn geen kwestie van "Copy C" en wat jij daar over schrijft heb je gelijk aan.
De PC werkt uitstekend. Toch wil ik erop voorzien zijn dat een virusbesmetting of een beschadiging van een belangrijk programma ervoor zorgt dat de PC niet meer opstart.
Dat zal eens gebeuren en dan kun je met een systeemkopie alles snel herstellen. Je boot vanaf dat medium (bootvolgorde in BIOS aanpassen) en als de systeemkopie dan zichtbaar is kun je herstellen.
Overigens neemt dat niet weg dat je een goed securityprogramma moet hebben.
Lange Pier schrijft dat een incrementele back-up het beste is. Is waar, bespaart veel ruimte, kosten minder tijd, immers die begint met een basisback-up en telkens voegt men stukjes toe. Alles vormt samen de systeemkopie.
Ik zou toch eerst adviseren om met een volledig systeemkopie te beginnen om ervaring op te doen.
Ga er maar vanuit dat alle het besturingssysteem en alle programma's op de SSD staan.
Samengevat:
Ga aan de slag met Aomei of EaseUS Todo Back-up beide freeware. Lees wat in de handleiding en dan krijg je het zo onder de knie.
Volgens mij is één van de eerste vragen als je deze programma's opent of je een systeemkopie wilt maken. Dan staan de juiste partities al aangevinkt. Kan het simpeler!
 
Laatst bewerkt:
Oei, iets te snel gereageerd waardoor de "Vraag opgelost" status.
Na wat wikken en wegen wilde ik Aomei proberen voor een systeem backup, maar het bericht van ene Rudi aldaar verontrust mij voldoende om het toch niet te proberen. Zie:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/aomei-backupper-standard-backup-image-clone-restore

In de freeware versie kan volgens
https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
ook alleen een partition clone worden gemaakt.
$ 50 is niet overdreven veel geld voor de professionele versie maar mij stelt die evenmin gerust, temeer daar ik zo iemand ben die niet graag experimenteert (de enige manier om te testen of het herstel effectief werkt) met een PC die prima draait.
 
Bij A wil het programma niet, is de enige mededeling. Dat is verder alleen insinuerend.

De link onder B gaat naar een pagina die van Internet gehaald is.

Ik heb AOMEI niet aangeraden maar maak een kloon met MiniTool Partition Wizard, de gratis versie.

Voor het maken van een kloon moet trouwens de eventueel in de BIOS aanwezige Virus bescherming van de MBR (master boot record) worden uitgeschakeld. Dit kan ik mooi nog even bij de adviezen over klonen voegen. Minitool Partition Wizard zou trouwens even goed een partitie kunnen kopiëren. Groet. Alfred 2
 
Ik test het altijd door een restore te doen, heb er al meerdere gemaakt geen enkele freeze (jouw link) gezien.
Wat ik L+R tegen kom is dat een oudere externe schijf wel eens een probleem kan zijn en een schijf met Bitlocker moet je unlocken voordat je gaat backuppen, want dat zouden redenen zijn voor het "freezen".
Zo zoek je dit soort zaken.

Edit: ik heb daar ook een oude schijf voor, hoef ik mijn goed installatie niet op te offeren... stekkers omzetten en het werkte altijd...
 
Laatst bewerkt:
Oei, iets te snel gereageerd waardoor de "Vraag opgelost" status.
Na wat wikken en wegen wilde ik Aomei proberen voor een systeem backup, maar het bericht van ene Rudi aldaar verontrust mij voldoende om het toch niet te proberen. Zie:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/aomei-backupper-standard-backup-image-clone-restore

In de freeware versie kan volgens
https://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
ook alleen een partition clone worden gemaakt.
$ 50 is niet overdreven veel geld voor de professionele versie maar mij stelt die evenmin gerust, temeer daar ik zo iemand ben die niet graag experimenteert (de enige manier om te testen of het herstel effectief werkt) met een PC die prima draait.

Gebruik Aomei al jaren en nooit problemen mee gehad, denk dat het aan Rudi zelf ligt......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan