Ssd vergrendeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GW2

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
558
Dag, weet niet eens meer hoe is ontstaan, maar ssd waarop besturingssysteem (windows)

stond is vergrendeld geraakt. had hier ook een ssd met lubuntu erop, die doet ook niks meer, na wat rondklooien om proberen opgelost te krijgen. Iemand een idee wat te doen, van alles al geprobeerd, staan genoeg gevallen van op het net. maar niks werkt, schijf wordt ook in schijfbeheer en in bios niet herkend. Ps mijn gewone hdd is trouwens ook vergrendeld (tegelijk ongeveer).

Eén tip was om iets in het bios in te stellen (manier van booten) op uefi, maar heb die optie helaas niet (...even later....., uefi is eerder hindernis, lees ik nu).

Ps topic erover gelezen van iemand hier die met vergrendelde ssd zat, die bleek later gewoon kapot. Persoon wilde eerst oplossing zoeken, want zijn nogal wat gevallen op net te vinden (lijkt gouw veel misschien bij zelfs nog maar 1 op 10000 bij wijze van, maar oké). maar heb hier dus in één sessie zeg maar, twee ssd's en een hdd op vergrendeld gekregen, lijkt me toch raar dat ze kapot zijn, maar ja, wat weet ik, maar zeg 't er maar even bij. Iemand bereid om even proberen te helpen !
 
Laatst bewerkt:
Hoe zie jij 'vergrendeld' voor je? Wat gebeurt er na het opstarten?
 
Hoe heeft het probleem zich voorgedaan?
Na de installatie van een update
Tijdens het gebruik van uw pc
 
Laatst bewerkt:
Start eens met een usb bootable Windows 10 op en kijk eens of je bij de schijven kunt komen.

Er zijn meerdere van dit soort Swiss zakmessen
Gandalf op USB stick
Bobs usb iso
UBCD

De iso moet je met iets als Rufus op een 4 GB usb stick zetten, soms kan het op een 2 GD stick mits de iso kleiner is dan 2 GB.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heeft het probleem zich voorgedaan?
Na de installatie van een update
Tijdens het gebruik van uw pc
Weet echt niet meer precies, was bezig om xp vanaf usb op een ssd te zetten, dat liep halverwege spaak. Maar heeft nog niks met besturing schijf te maken, maar heb die, en hdd (voor bestanden) één of andere manier weten te presteren om ze vergrendeld te krijgen. Ook een andere ssd waar linux versie op stond is vergrendeld (tip van iemand was om op te schrijven wat je doet, zodat je later event. kan uitleggen, nog niet zo'n raar idee misschien, heb echt amper idee wat nou heb gedaan eigenlijk, voor je het weet zit je in de rats).
 
Hoe zie jij 'vergrendeld' voor je? Wat gebeurt er na het opstarten?

Weet niet meer wat voor omstandigheid precies, maar kreeg melding ergens dat, station waar windows op staat (of die u probeert te bereiken , i.d.) is vergrendeld, ontgrendel eerst het station (joost mag weten hoe dat dan moet). Als nu pc aan zet (heb windows op oude hdd gezet) en schijven heb aangesloten, herkend die ze dus simpelweg nergens, niet in schijfbeheer, niet in het bios.
 
Laatst bewerkt:
Update: nu ook als vanaf windows cd wil opstarten geeft die meldig dat niet kan omdat bootmanager ontbreekt.
dit voor mijn idee raarste dat zover heb meegemaakt (zover ik kan inschatten) met dit ding.
 
wat rondklooien
Weet echt niet meer precies
heb echt amper idee wat nou heb gedaan
Weet niet meer wat voor omstandigheid precies
dit voor mijn idee raarste dat zover heb meegemaakt (zover ik kan inschatten)
joost mag weten hoe dat dan moet
Gezien bovenstaande teksten en het feit dat je steeds verder van huis komt, kom ik tot de conclusie dat je er zelf niets van bakt. Is het dan niet verstandig en tijd om externe hulp in te huren?
 
Twee ssd's en een hdd op vergrendeld gekregen


Wat je zelf doet, doe je beter?
Niet alles wat u zelf doet, doet u beter
We kunnen maar proberen te helpen
 
macrium al geprobeerd ?
Net even mee bezig geweest, en herkent alleen schijven die normaal worden herkend. Na nog wat googeloeren zie ik dat voor één en ander de betaalde versie nodig is, wil ik niet echt gokken. Kwam daarbij wel woord mbr tegen, wat ook zag bij xp op usb zetten (iets moest ingesteld op mbr), wat uiteindelijk na installeren resulteerde in dit gedoe, dom niet meteen even bij te hebben gezet. Maar wilde xp via usb op een schijf zetten, en weet dus niet precies meer hoe en wat, maar dat resulteerde uiteindelijk in 3 vergrendelde schijven. Misschien dat dit nog nog wat licht op de zaak schijnt ?

Ps Als je raar vond dat ik niet wist wat mbr precies was, (namelijk 3 letters van het alfabet), then you failed my geektest.
 
Laatst bewerkt:
herkent alleen schijven die normaal worden herkend
Maar wilde xp via usb op een schijf zetten
mbr
????????????????????
Met een schone lei beginnen.
ssd formatteren en Windows 10 er opzetten.
 
Komen nog wat flashbackjes langs, en herinner me nu dat schijven allemaal er mee op hielden nadat pc vastliep en omdat niet via gewone uitknop uit te zetten was de pc via de powerknop achterop van de stroom afhaalde, daarna bleek dan dat een schijf (weer eens) er mee was opgehouden. Iemand idee hoe dat zit, schijf moet er toch tegen kunnen dat pc direct van de stroom word gehaald. Ex hdd zit ook powerknop op die weet ik hoe vaak aan en uit heb gezet terwijl die draaide, maar die schijf herkend die op het moment ook niet meer, denk dat echt iets aan de hand is wat er nu mankeert, en eerder niet was, hoewel pc en alles voor mijn weten nog gewoon hetzelfde is.

Ps EX HDD werkt weer, zat iets niet goed bij de usb aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Pc dus uitgeschakeld met powerknop (achterkant pc) paar keer. Nu achter dat meeste gevallen uitknop (voorkant) met lang inhouden je hem wat beschaafder uit kan krijgen, nooit geweten. Maar hdd's (waarvan één ook vergrendeld is) zouden volgens iets wat ik las tegenwoordig goed tegen moeten kunnen. zit wat lastig pakket, als zeker wist dat ze mollestein waren dan minder moeite mee vervangende te kopen, argh.
 
Laatst bewerkt:
Heb je via het bios de ssd nog beveiligd? Dus op hardware niveau?
Anders: Haal de bios batterij er eens een poosje uit en en dan kijken of het beter gaat?
 
Ook al geprobeerd. Ga het opgeven. Wilde niet ssd gaan kopen, met idee dat noodgedwongen uitschakelen na een paar keer die weer vergrendeld is, blijf je bezig. Nu weet dat met powerknop voorkant inhouden misschien daarmee kan worden voorkomen ga ik de gok toch nog maar eens wagen, denk ik. Bedankt voor alle antwoorden.
 
Welk OS probeer je nu te installeren?

booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd ).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle dwarse hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Als je een UEFI bios zou hebben moet je de disk nog een keer wissen met de WIN10 installatie omdat als je UEFI bios hebt je alleen kunt installeren op een GPT partitie en niet MBR partitietabel

Nog een mogelijkheid vanaf de command

diskpart
list disk
(zoek ssd op in lijst)
sel disk <#>
online disk
att disk clear readonly
clean
 
Booten van ubuntu live cd eerder succes gehad met moeilijk doende ssd (weet niet of toen bios heb gekeken of die er in stond), kreeg toen ssd in beeld, formatteerde, toen Windows er op . Dit keer werkte dat helaas niet. Gparted ook geprobeerd, maar die deed het hier niet. Nader inzien, ga daar laatste poging mee wagen, om op nieuwe cd te zetten en te booten, daarna hou ik echt mee op.

.............even later nu. Gparted op vers uit cellofaan cd werkt beter, maar stopt waar ik een melding krijg dat op eigen risico moet gebruikt, of iets. Dan knipperende cursor, en houdt daar dus op (nog wat yes en oké in zitten vullen, maar helaas). dus houd voor mij op, wel vermoeden dat moederbord misschien niet meer je van het is, maar bv hdd op sata pakt die wel gewoon, geen andere pc hier met sata om te proberen helaas, weinig zin iemand te storen ook verder er mee (bedankt aanhoren persoonlijk gedoe hier erover, op forum heb ik minder scrupules zeker). Deze klaar over (ja, zo een met een opsteek bordje, flauw sorry doeg).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan