• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som als formule en som in draaitabel geven nulwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

snick

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2009
Berichten
16
Goedenavond,

Voor een opdracht voor mijn studie ben ik een spreadsheet aan het bouwen, alleen kom ik op twee punten niet uit (de gebruikte gegevens zijn fictief uiteraard).

Zie het tabblad 'Provisie', hier heb ik een SOM ALS formule gebruikt om de gerealiseerde omzet te bepalen, echter komt hier geen waarde uit.
Daarnaast op het tabblad 'Omzet per provincie' probeer ik de som van de omzet per provincie weer te geven, alleen geeft het orderbedrag uit tabel 2 geen waarde weer. Als ik de 'waardeveld samenvatten als' probeer te wijzigen in som krijg ik de foutmelding 'Dit veld kan niet worden samengevat met Som omdat deze berekening niet wordt ondersteund voor Tekst-gegevenstypen'.

Wat doe ik hier fout? Heb ik teveel verwijzingen gebruikt? Naar mijn idee lijkt het alsof de bedragen bij 'Orderbedrag' niet worden gezien als waarden die op te tellen zijn. Wat zie ik over het hoofd en hoe kan ik dit aanpassen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Code:
=SOM.ALS(Tabel2[Verkopercode];A2;Tabel2[Orderbedrag])
Probeer deze formule eens voor de orderomzet
 
Code:
=SOM.ALS(Tabel2[Verkopercode];A2;Tabel2[Orderbedrag])
Probeer deze formule eens voor de orderomzet

Inderdaad, de gerealiseerde omzet geeft hiermee een juiste waarde aan, bedankt voor de snelle reactie!
 
en als leermomentje... ik zie dat je de slechte gewoonte hebt om in het criteriumbereik de hele tabel aan te roepen, wen jezelf aan altijd de kolom waarin je je criterium wilt zoeken in het criterium bereik zoekt. het ging nu fout omdat de verkoperscode niet in de eerste kolom van tabel2 zit maar pas als een na laatste. het gaat bij een aantal andere som.als formules "per ongeluk" goed omdat bijv het verkoopordernummer in de eerste kolom staat. het niet vermelden van de zoekkolom is eigenlijk een slordigheid en toevallig heeft een excel programmeur bedacht dan maar aan te nemen dat in de eerste kolom gezocht moet worden.

tweede tip gebruik ipv de automatisch gegenereerde tabel namen zoals tabel2 zelf een naam toe te kennen zoals tblVerkooporders. Je (toekomstige) collega's die samen met jou het model moeten onderhouden zullen je dankbaar zijn. voor tabel8 zou je tblProvisie kunnen gebruiken. en als je dan precies dezelfde formule van popipipo "herschrijft" krijg je opeens een veel begrijpelijker formule

Code:
=SOM.ALS(tblVerkooporders[Verkopercode];[@Verkopercode];tblVerkooporders[Orderbedrag])

Iedereen die wel eens met excel tabellen heeft gewerkt (en dus weet wat [@ betekent] ziet in 1 oogopslag dat je dus de provisie per verkoper probeert te berekenen
de toevoeging tbl voor de logische namen is heel handig om het onderscheid te maken tussen tabelbereiken en andere naambereiken die je zelf kunt aanmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan