Info bij een veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

test1000

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2017
Berichten
258
Hoi,

Ik heb een vraagje ivm een formulier.
Je hebt een formulier met velden. Je hebt ook 'berekende' velden.
Dan zou het leuk zijn voor de gebruiker als hij vb met de muis op het veld gaat staan dat er dan 'extra info' wordt getoond.
Vb wat de formule is, uit welke tabel het veld genomen is ed
In andere programma's zie je soms een '?' teken en als je hier op drukt verschijnt er een pop-up met meer info over dit veld.
Is dit in Access ook mogelijk ?

Alvast dank.
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met 'berekende belden'. Ik weet dat er tegenwoordig 'berekende velden' in tabellen zitten, maar ik weet ook dat je daar het beste met een grote boog omheen kan lopen en die dus niet gebruiken. Berekeningen maak je veel beter in queries. Sowieso is een berekend veld een resultaat van andere velden in je tabel, en doorgaans leveren ze dus alleen redundate data op. Normaal gesproken dus nergens voor nodig.

Daarnaast kun je uiteraard berekeningen maken op formulieren op basis van de beschikbare velden op dat formulier, of in de onderliggende query (zie hierboven). In beide gevallen zie je altijd de uitkomst van dat veld. Wil je extra anvullende gegevens laten zien, dan moet je die zelf invoeren op de daarvoor gewenste plek. Zo heb je bijvoorbeeld de eigenschap <Statusbalkbericht> waarin je je forumulebeschrijving kwijt kan. Of iemand daar naar kijkt, als je bovenin het scherm zit, is dan een heel andere vraag natuurlijk. Formules die je op het formulier maakt, zouden voor de gebruikers sowieso duidelijk moeten zijn. Ergens in een veld iets invullen en in een ander veld iets totaal onverklaarbaars als resultaat krijgen, lijkt mij eerder een ontwerpfout dan gebrek aan inzicht van de gebruiker.

Ik heb zelf overigens nog nooit gebruikers meegemaakt die dit soort vragen stellen.... ik zie het nut er dus ook niet echt van in, van dit soort informatie. Wél heb ik een keer een systeem gemaakt (wat jij wil, kan alleen met programmeren) waarbij ik een informatie icoontje naast een tekstveld plaatste als dat veld de focus heeft, en dan kon de gebruiker daarop klikken om bepaalde handelingen uit te voeren. Welke, dat werd dan in een tekstlabel op het formulier gezet. Dat systeem triggert dan op de eigenschap <Bij focus>, zodat je de juiste positie van het i simbool kunt baseren op de positie en grootte van het geselecteerde object. Het icoontje 'schuift' dus over het formulier a.d.h.v. het actieve object.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan