• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een kolom zoeken in een bepaalde rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

BaGla

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2019
Berichten
4
Ik heb (in bijlage) een gegevens tabel. In de eerste kolommen vind je de gewichtscategoriën. De andere kolommen zijn het voorwaardelijk gewicht. Aan de hand van deze gegevens kan er een factor bepaald worden.

Twee waarden (gewicht en voorwaardelijk gewicht) worden ingegeven zodat de factor (onder of bovenaan de tabel te vinden) kan worden gegenereerd.

Bv:
Gewicht = 130
Voorwaardelijk gewicht = 80

Het gewicht van 130 valt in de categorie 128 tot 133. Dit is de 7de rij van het gegevensbereik van de tabel. Dat krijg ik voor elkaar met de functie "VERGELIJK" op de eerste kolom.

Maar dan: Het voorwaardelijk gewicht van 80 valt op rij 7 tussen 76 en 84. Het moet altijd het laagste getal zijn en moet dus resulteren in 76. Dat lukt op nieuw met de functie VERGELIJK, maar, enkel als ik als matrix rij 7 opneem. Neem ik als matrix het volledige gegevensbereik bekom ik geen waarde.

Hoe kan je excel dus wijsmaken, dat zijn matrix voor de tweede VERGELIJK afhangt van het resulataat van de eerste VERGELIJK. Of, maw: hoe definieer ik dat de matrix rijafhankelijk is?

Als ik de kolom kan bepalen, kan ik vervolgens daar de factor aan koppelen.

BaGla
 

Bijlagen

  • MASS.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 27
Zo?
Code:
K4: =VERGELIJKEN($H$4;VERSCHUIVING($D$9;VERGELIJKEN($H$3;$A$9:$A$26;1);;;8);1)
 
Laatst bewerkt:
combineer jouw formule met de functie Index of Offset
 
Het doet wat er staat:
- De verwijzing $D$9 krijgt een VERSCHUIVING van "VERGELIJKEN($H$3;$A$9:$A$26;1)" rijen (7 dus, zoals je zelf ook al had berekend) en 0 kolommen (geen waarde achter de eerste puntkomma).
- De verwijzing is 1 rij hoog (geen waarde achter de tweede puntkomma) en 8 kolommen breed (waarde achter derde puntkomma).
- De uitkomst van deze functie is dus de verwijzing D15:K15...
- Hierin zoekt de 2e VERGELIJKING de waarde uit H4 in op, de 1 geeft aan dat de eerste waarde die kleiner of gelijk is aan H4 gebruikt moet worden. Zoals je wilde.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, het werkt niet 100% merk ik.

Bv als je GEWICHT 110 neemt & VOORW GEWICHT 51 krijg ik geen waarde...
Dito bv 220 & 150

Of ik krijg ook foutieve waardes: 120 & 70 zou ik kolom 4 moeten krijgen, maar hij heeft kolom 3
 
Laatst bewerkt:
Deze dan?
Code:
=VERGELIJKEN($H$4;VERSCHUIVING($D$9;VERGELIJKEN($H$3;$A$9:$A$26;1)[COLOR="#FF0000"][B]-1[/B][/COLOR];;;8);1)
 
Bekijk dit voorbeeldje eens
 

Bijlagen

  • Copy of MASS.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 22
Ik snap de getallen ook niet helemaal Willem, maar volgens mij geeft jouw oplossing niet de gewenste uitkomsten...

120/70 moest kolom 4 zijn (uitkomst 69)
130/80 ook kolom 4 (uitkomst 76)
etc.
 
Dank voor de hulp. Het is inderdaad exact wat ik nodig had (sorry voor late antwoord, vakantie :) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan