Grootte van formulier in ACCESS

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanStegeman

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2013
Berichten
9
Goedemorgen Access-liefhebbers,

Ik heb in ACCESS 2019 een formulier gebouwd met de grootte zodanig dat het precies op mijn scherm past. Nu wil ik dezelfde ACCDB ook op een laptop (met een veel kleiner scherm) plaatsen maar dan heb ik 'gedoe' met de grootte van het formulier. Het past niet en ik krijg het ook niet aangepast, bovendien wil ik maar één versie van alle formulieren in de dBase en niet steeds verplicht worden om de laptopversie op de laptop aan te passen; dan ga ik om zo'n reden ineens meerdere versies creëren en dat lijkt me ongewenst.

Hoe kan ik op de meest simpele wijze het hele formulier aanpassen aan het scherm op de laptop ?

Ik heb in de eigenschappen m.i. alles 'aan' staan dat te maken heeft met de grootte van het formulier (zoals aanpassen aan scherm, autocentreren etc).

Ik heb dit nooit eerder gezien omdat we -als ik bv. op mijn werk iets heb gemaakt in ACCESS- altijd met dezelfde schermgrootte werken, dus ben nu heel verbaasd dat dit niet werkt.

Ik krijg het -nogal ergerlijk eigenlijk- niet voor elkaar. Je zou toch zeggen dat dit zou moeten lukken met de eigenschappen ... of moet ik bij de gebeurtenis "Bij Openen" nog een VBA-progje mee laten lopen?

Groet,

Jan
 
Ik heb in de eigenschappen m.i. alles 'aan' staan dat te maken heeft met de grootte van het formulier (zoals aanpassen aan scherm, autocentreren etc).
Formulieren ‘aanpassen aan grootte’ is heel betrekkelijk. Je kunt de grootte van het canvas aanpassen, dus de ondergrond, maar dat doet helemaal niets met de grootte van de objecten zelf. Vergelijk het met het in een auto proppen van een aantal mensen: dat houdt op een gegeven moment ook op. Ook al heeft de auto een optie ‘automatische plekvulling’, je kunt er maar een beperkt aantal in kwijt. Wil je meer, dan moet je ledenmaten gaan afhakken. Of kleinere mensen inschakelen.

Dat geldt dus ook voor formulieren. Een tekstvak met de optie ‘Automatisch vergroten’ en ‘Automatisch verkleinen’ ingeschakeld, doet niet zo heel veel met die eigenschappen. Bij vergroten bereik je niet meer dan dat het tekstvak hoger wordt als er meer tekst is dan in het tekstvak past. En bij verkleinen het omgekeerde. En dan nog: dan werkt het alleen als je het tekstvak met opzet te hoog maakt, zodat er iets te verkleinen is.
Kortom: de mogelijkheden zijn bijzonder beperkt met ‘alle opties aangevinkt’.

Wat is er dan wel mogelijk?
Ik krijg het -nogal ergerlijk eigenlijk- niet voor elkaar. Je zou toch zeggen dat dit zou moeten lukken met de eigenschappen ... of moet ik bij de gebeurtenis "Bij Openen" nog een VBA-progje mee laten lopen?
Nou, dus niet met de eigenschappen. Maar je kunt een gebeurtenis maken die het formulier opent in Design modus, de schermafmetingen uitleest en op basis daarvan de mogelijke breedtes van je objecten analyseert, en vervolgens fysiek verkleint. Dat werkt natuurlijk alleen als je dan ook de lettertypes verkleint, anders ziet het er niet uit. Voor dat laatste hoef je overigens niet bang te zijn: het eindresultaat zal sowieso te lelijk voor woorden zijn :).

Er zijn databases te vinden waarin mensen de gewenste techniek al helemaal hebben uitgewerkt (ik heb dat voorbeeld ook wel) dus als je deze kant écht op wil, dan kun je dat overwegen.

Vele malen beter, en elke ervaren ontwikkelaar zal dat beamen, is om een database te bouwen op basis van de minimale randvoorwaarden. En dat is dus in dit geval: het kleinste scherm. Als het er daar goed uit ziet, dan ziet het er op een groter scherm ook goed uit. Met de omgekeerde variant heb je inmiddels ervaring, en je weet dat dat dus niet goed gaat.

Om informatie op een kleiner beeldscherm goed te presenteren, moet je uiteraard er voor zorgen dat alles nog steeds goed leesbaar is, dus klooien met kleinere lettertypes is Not Done. Leesbaarheid voor alles. Wat wél heel goed werkt, is om met het Tabbladen object te werken, en combinaties van velden op een eigen tabblad te zetten. Als je dermate veel objecten op een formulier hebt dat het formulier te groot is voor een laptop, dan geef ik je ongezien op een briefje dat je daar al het grootste deel van je ‘probleem’ mee kan oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan