meerdere OS op externe SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ro2b

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2008
Berichten
57
Hallo,

Ik heb nu een Mac met High Sierra maar wil over naar Mojave. Ik zie echter dat ik dan bepaalde software niet meer kan draaien zonder die ook te updaten. Dat laatste wil ik niet vanwege de kosten.

Is het mogelijk om een externe SSD er aan te hangen (met USB) en deze te voorzien van High Sierra en eventueel Windows 10? En moet ik dan de betreffende software ook daarbij installeren of kan die gewoon op de Mac blijven staan?

Wie kan mij uitleggen of dit werkt en zo ja wat ik precies moet doen?

alvast bedankt,
Robbert
 
Ja het is zeker mogelijk, om een externe SSD er aan te hangen (met USB) en deze te voorzien van High Sierra en eventueel Windows 10?

Indien je nog werkt met High Sierra en alles wil behouden, kan je deze klonen naar een externe SSD.
Daarna kan je Mojave downloaden en zetten op je interne HDD.
 
Laatst bewerkt:
Maak een exacte kopie van je harddisk met SuperDuper

• Sluit een lege externe harddisk aan op je Mac
• Open ‘Schijfhulpprogramma’ via Finder ▸ Hulpprogramma’s
• Selecteer de externe harddisk in de navigatiekolom
• Open het tabblad ‘Wissen’
• Selecteer bij ‘Structuur’ de optie 'Mac OS uitgebreid (Journaled)’
• Voer een naam in en bevestig door op ‘Wis…’ te drukken

De externe harddisk word geformatteerd en is hierna klaar om te gebruiken voor een exacte kopie. Nu kun je deze externe harddisk gebruiken om een kloon te maken van je harddisk. Open de SuperDuper applicatie, selecteer je harddisk van je Mac en als kopieerlocatie je zojuist geformatteerde harddisk.

Kies vervolgens bij ‘using’ voor 'Backup — all files’ en selecteer ‘Copy now’ om het klonen te starten. Zodra dit proces is afgelopen heb je een exacte kopie van je harddisk en kun je deze gebruiken op je nieuwe Mac.
Het is zelf mogelijk om op te starten vanaf de gemaakte kopie, houd bij het opstarten van je Mac option⌥ toets ingedrukt en selecteer de harddisk.
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt hiervoor. Hier kan ik wat mee. Even een aanvullende vraag. Moet ik op de externe schijf 2 partities maken (1 voor de kloon van de Mac en 1 voor de nieuwe Windows)? Of kan dat allemaal binnen 1 partitie?
 
In uw geval niet partitioneren.
Op een Mac is het mogelijk om de harde schijf op te delen in verschillende partities. In principe maak je van één schijf 'meerdere' schijven. Een extra partitie kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een beta-versie van macOS te installeren of andere doeleinden.

Succes!
 
Dankjewel, ik ga een ssd kopen en er mee aan de slag.
 
@DANIEL162
Die dual boot met Windows 10 vanaf externa USB hoe installeer je die, is dat de Windows 10 To Go versie?
Andere Windows 10 versies laten zich niet op een externe bootable schijf installeren.

PS: Heb een keer een To Go versie gestest, vond hem retetraag, Zou hem nog eens moeten proberen, 1x meten is geen meting... ;)
 
@ route99
Ga eens kijken in appletips.nl - De beste tips voor Mac
 
Je stuurt me het apple bos in.... met zo'n algemene tip ga ik daar verdwalen.....
Dat ben ik niet van plan (te verdwalen).
 
Heb een keer een To Go versie getest
De retail-versie van Windows 10 moet je kopen.

In Appletips.nl: Klik op Zoeken en vul de onderstaande gegevens in.
Windows installeren via Boot Camp op een Mac.
Hiermee kan je een stuk verder.

Het apple bos waar ligt dat? :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan