Ubuntu op 2007 Macbook Pro.

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreFel

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Berichten
11
Beste allemaal, ik Ubuntu geïnstalleerd zoals beschreven in het artikel verschenen in het helmij.nl magazine van maart 2019.
Dat ging prima maar ik heb een probleem. Ik kan namelijk het teken @ niet typen. Hoe doe je dat?
 
Dan heb je je toetsenbord niet goed ingesteld denk ik.
De @ zit boven de 2. Of op jouw toetsenbord moet hij ergens anders zitten, geen idee op een Mac.
 
Hoe kan ik Ubuntu verwijderen?

Ik wil Ubuntu terug van mijn MacBook Pro. Hoe doe ik dat?
 
Ubuntu 18.04.2

Ubuntu 18.04.2 is gecrasht en de MacBook wil niet meer opstarten, niet met de installatie DVD die ik gemaakt heb maar ook niet met de install dvd van de MacBook.
Wat nu?
 
Bedankt Femke dat je mij wil helpen maar het is een MacBook en geen Windows. Ik vind nergens een antwoord voor mijn probleem.
 
Wat wil je doen?
Herinstalleren of een Clean install?

Herinstalleren:
Alleen macOS (OS X) opnieuw installeren

• Herstart je Mac
• Hou de toetsen cmd⌘ + R ingedrukt
• Laat deze los wanneer het Apple logo verschijnt
• Klik vervolgens op 'Installeer macOS (OS X) opnieuw'
• Selecteer daarna 'Ga door' en volg de instructies op het scherm
Je persoonlijke gegevens, data en instellingen blijven behouden.
 
Hallo FreFel,

Ik zie je eerste vraag over het apestaartje ook op het Ubuntuforum. Daar houden we niet van maar het is ook al niet fijn om niet verder in te gaan op de goede reacties over die vraag. Dan zie ik hier op dit forum twee keer jouw vraag over het opstartprobleem wat nu speelt. Hou het georganiseerd!

Het was een artikel in het Magazine over zo'n installatie, geen cursus. De installatie op de Macbook is iets heel bijzonders. Verder heb je Ubuntu geïnstalleerd en niet Xubuntu zoals in het artikel stond.

Er is veel informatie nodig om je via dit Forum van goed advies te dienen. Om te beginnen hoe je de eerste installatie precies hebt uitgevoerd. Was dat een dualboot of iets met bootcamp? Dan alle details over de crash plus wat je daarna deed om de Macbook op te starten en wat er op het scherm getoond werd toen dat niet lukte. En wat zijn je wensen? Wil je MacOs terug? En welke dan?

Op hoofdlijnen zou ik de hele harde schijf schoonmaken en dan via de app store het bestand ophalen voor een compleet nieuwe installatie. Ik begrijp dat El Capitan nog net gaat. Voor dit gebeuren heb je een tweede Mac nodig. Ik ben geen Mac gebruiker, ik heb die tweede Mac ook niet. Maar op Internet staat genoeg over deze soort installaties.

groet,

Erik98
 
Beste Erik, hartelijk dank voor de reactie.
Ik heb een volledig nieuwe installatie gedaan van Ubuntu. De harde schijf is daardoor blijkbaar niet meer op te starten met een installatie DVD.
Ik wil inderdaad MacOS terug. Ik heb de Mac OS X installatie DVD Version 10.6. De MacBook wil daar echter niet van weten.

Er komt een bericht, GRUB: een dat is het.

Ik heb een tweede Mac. Maar hoe doe je het? Kun je mij een tip geven? Ik heb al uren op Google gekeken maar er is niets wat mij kan helpen.

Bijvoorbaat dank om mij te helpen.

Groeten, Freddy
 
Aha, hij komt met Grub! Maak eens een foto van het beeldscherm met dat Grub in beeld? Gewoon met je mobiel stuur dat hier als bijlage. Niet gelijk gaan juichen, maar daar konden we weleens snel uit zijn.

groet,

Just
 
Kan je met een Mac niet gewoon met bijv. Gparted de hele schijf leeghalen en daarna weer MacOS installeren?

Je kan Gparted downloaden maar Ubuntu heeft deze ook in zijn systeem zitten.
Dan kies je ervoor om de hele schijf te formatteren en daarna start je de MAc weer op met een DVD van MacOS.

Het lijkt me sterk dat er niets te vinden is op Google. Mijn idee was dat je Ubuntu er net zo af haalt als bij Windows, dus gewoon de hele schijf formatteren.

Even google erop los gelaten met de titel Ubuntu op een MAc en ik krijg diverse vele hits. Daar zal heus wel wat bij zitten.

Hier hoe je Ubuntu op een Mac installeert
https://webwereld.nl/software/101616-zo-installeer-je-linux-op-je-oude-mac
https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/how-install-linux-on-mac-3637265/

Hier hoe je Ubuntu verwijderd:
https://askubuntu.com/questions/85093/how-to-remove-ubuntu-from-mac
 
2 onderwerpen samengevoegd zodat het 1 onderwerp wordt.
Succes verder met je vraag.
 
Beste allemaal, bedankt voor de hulp en ik zal dat morgen uitproberen.
Nog meegeven dat ik net bij mijn thuiskomst de MacBook opstartte en hij deed het terug.
 
Hallo FreFel,

Dat hij het weer deed verbaast me niets. Maar ja, in dit aparte geval kwam je telkens met je probleem, maar nooit met de informatie die we nodig hadden om je van advies te dienen. De eerste keer dat de machine niet wilde starten had de juiste keuze in GRUB hem vermoedelijk al laten doorstarten.

Hoe dan ook, hij doet het weer. Succes met de verdere operatie.

groet,

Erik98
 
Beste allemaal, bedankt voor jullie tussenkomsten. Sorry dat ik zolang gewacht heb om te reageren.
Ik heb opnieuw Mac OS Snow Leopard geïnstalleerd en alles werkt terug naar behoren.
Graag had ik wat met Ubuntu geëxperimenteerd maar het zij zo. Nogmaals dank en tot het volgende probleem.
 
Kijk eens of je een leuke goedkope tweedehands kan overnemen (heb er nog eentje staan, mag je zo hebben), waar je Ubuntu op kan installeren zodat je daar mee kan experimenteren.

Ik denk dat het te veel was gevraagd om Ubuntu gelijk op een Mac te installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan