Fonts meesturen met html pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0198

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2016
Berichten
83
IK heb een html pagina met woorden in verschillende fonts (lettertypes gedownload van internet). Maar als ik deze met een andere computer open zie ik geen fonts omdat de fonts niet geinstaleerd zijn op die computer. Is er een manier om die fonts toch te kunnen zien op de computer waar die fonts niet op geinstaleerd zijn?
 
Krijg ik dan de pagina zonder fouten op een andere computer geopend met werkende fonts?
 
De eerste regel van die site geeft het antwoord;

Web fonts allow Web designers to use fonts that are not installed on the user's computer.

Maar ik 100% zekerheid zal je niet hebben, omdat oudere browsers er niet mee overweg kunnen. Maar tegenwoordig is de ondersteuning haast in elke browser beschikbaar.

Je kan eventueel ook Google Fonts in je site toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Als je een font op alle browsers op elk apparaat goed wilt weergeven dan heb je van het font meerdere bestanden nodig. De bestanden moeten in deze volgorde worden geladen.

.eot voor IE9 in Compat Mode.
.eot?#iefix voor IE6 t/m IE8 (hetzelfde bestand als hierboven)
.woff2 voor moderne browsers (niet allemaal).
.woff voor moderne browsers (niet allemaal).
.ttf voor oudere Android, Apple Safari en Apple iOS.
.svg#FontNaam voor Apple legacy iOS ('FontNaam' wijzigen in jouw fontnaam).

Omdat IE6 t/m IE9 praktisch niet meer worden gebruikt, is het volgende voldoende
Code:
@font-face {
  font-family: 'FontNaam';
  src: url('FontBestand.woff2') format('woff2'),
       url('FontBestand.woff')  format('woff'),
       url('FontBestand.ttf')   format('truetype'),
       url('FontBestand.svg#FontNaam') format('svg');
}
html {
  -webkit-text-size-adjust: 100%;
  -ms-text-size-adjust: 100%;
}
body {
  font-family: "FontNaam", -apple-system, BlinkMacSystemFont, "Segoe UI", Roboto, "Helvetica Neue", Arial, sans-serif;
}

Bij font-family wordt van links naar rechts bekeken of het font aanwezig is. Stel dat het om een reden niet is gelukt het font te laden dan ziet het er toch nog goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan