Externe HD structuur van NTFS ineens in RAW

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.896
Ben toch wel behoorlijk onthand...

M'n externe Gdrive is niet meer te benaderen.
Ineens van NTFS naar RAW.

Heb bijv. deze 'oplossing' gevonden:

This method can also be used to convert RAW to NTFS/ NTFS to FAT/ FAT32 to NTFS etc without formatting any disk or drives:

Connect the RAW external hard drive to your PC.
Press Win + R to open the Command Prompt window, then type: cmd and hit Enter.
Type: H: /FS :NTFS and hit Enter.

27 dec. 2018
Convert External Hard Drive from RAW to NTFS without Formatting ...
https://www.easeus.com/storage-media.../convert-raw-external-hard-drive-to-ntfs.html

... maar dan krijg ik de volgende melding:

Schijfstructuur is beschadigd en onleesbaar.

Is er toch nog een methode om de schijf MET behoud van data weer te kunnen benaderen?

Schijf.jpg

Schijf RAW.jpg

Schijf 2.jpg
 
Ja dank, zit ook nog even verder te lezen en kwam o.a. vrij snel bij Minitool uit.
Ik begrijp ook de oorzaak nu. Zal eerst Minitool even proberen.

Tijdens een backup ging het kopiëren niet verder en hierdoor mis ik videobestanden van een concert, heel vervelend (plus al die andere projecten).
 
Het vreemde is - lijkt me - dat MiniTool de partitie wel als NTFS laat zien:

MT.jpg

MT1.jpg

Testdisk had ik nog op de computer staan, even speuren hoe ik dit aanpak met het terugzetten van een goede partitietabel.

Bij Filesystem Utils verder geklikt en krijg melding: no partition available.
Als ik niet voor de stationsletter kies maar voor de grootte (rij erboven - overigens 2 van gelijke grootte) dan krijg ik wel 2 partities te zien, maar hoe nu verder vanaf hier:

TD.jpg

Bij analyse via stationsletter (K:):

TD1.jpg

Met CheckFile System binnen MiniTool Check en Fix errors toegepast.
In de verkenner is de schijf nu weer als vanouds te zien, maar nog niet benaderbaar.
 
Laatst bewerkt:
Snel zoeken dan en kijken of er een partitietabel wordt weergegeven, is die goed dan write gebruiken.

Of met Minitool "finish" gebruiken, Minitool laat de gevonden partities daar zien, vraag mij alleen af waarom die van 128MB erop staat maar dat is verder niet van belang als de schijf erna weer benaderbaar is.

Wel erna afkoppelen en opnieuw plaatsen of de PC rebooten.
 
Het vreemde is - lijkt me - dat MiniTool de partitie wel als NTFS laat zien:

Bekijk bijlage 335667

(deze opmerking had ik al klaar staan, maar nog niet gepost).


Ok, maar MiniTool wil dan een partitie gaan weggooien, dus ik kies voor 'niet doorgaan'. Heel vreemd toch?
 
Laatst bewerkt:
Jeb, die gevonden partitietabel zou weer moeten werken en weggooien? heb je daar een screenshot van?

En TestDisk?
 
Ben het even kwijt nu, wat moet ik nu het eerst doen/laten zien?

Ik kies nu voor Minitool/Partition Recovery/Selecteer de schijf/Full Disk Scanning Range/Full Scan/(Preview geeft 'unallocated' aan)/ ... scanning ...:

MTRW.jpg

Onderstaande tekst kwam ik nog tegen m.b.t. het verwijderen van een partitie tijdens deze actie:

Step 4. After the scanning, you can see the partition(s) MiniTool Partition Wizard finds. Please check all needed partitions and hit Finish. Note that partitions not checked will be removed. You can double click a partition in the list to explore its contents so that you know it is the right partition or not.

Heb nu de Pro versie.

Met de Freeware versie kon ik laten scannen en via de gevonden bestanden e.e.a. ev. backuppen. Dat vind ik nu (nog) niet in de Pro versie. Vaag toch?

Testdisk weet ik even niet wat te doen..
 
Laatst bewerkt:
Met TestDisk zoeken gebruiken dan krijg je als het goed is de juiste tabel in het groen, dan kun je write gebruiken.

Zou ook met die Minitool kunnen als die 2 partities zijn aangevinkt maar dan krijg de melding om te verwijderen?
 
Boot een van een Linux live usb stick, er zijn er plenty.
Mss als Minitool de NTFS wel herkent heb je een kansje dat zo een Linux systeem dat ook kan.
Ja?
Dan kun je alle bestanden naar een andere lokatie copyen.

Tijdens een backup ging het kopiëren niet verder en hierdoor mis ik videobestanden van een concert, heel vervelend (plus al die andere projecten).
De originele staan op op je computer of laptop? Anders kun je ze niet copyen.... en dan zou je dus gen backup hebben als ze alleen op de externe schijf staan? IK kan jou hier qua toelichting niet volgen.
Maar koop die extra schijf voor een 2e backup.
 
Met TestDisk zoeken gebruiken dan krijg je als het goed is de juiste tabel in het groen, dan kun je write gebruiken.

Zou ook met die Minitool kunnen als die 2 partities zijn aangevinkt maar dan krijg de melding om te verwijderen?

MiniTool scanning progress nog bezig. Stappen met TestDisk zijn me nog niet - chronologisch - helemaal duidelijk. Welke stappen moet ik precies zetten? Veel keuzemogelijkheden die dan weer leiden tot vervolgstappen die mogelijk niet de juiste zijn.
Kun je me daar wat in sturen?
 
Boot een van een Linux live usb stick, er zijn er plenty.
Mss als Minitool de NTFS wel herkent heb je een kansje dat zo een Linux systeem dat ook kan.
Ja?
Dan kun je alle bestanden naar een andere lokatie copyen.


De originele staan op op je computer of laptop? Anders kun je ze niet copyen.... en dan zou je dus gen backup hebben als ze alleen op de externe schijf staan? IK kan jou hier qua toelichting niet volgen.
Maar koop die extra schijf voor een 2e backup.

Het betreft hier zo'n 6 Tb. Die kopiëer je niet zomaar naar een andere lokatie.

Ik heb tig backup schijven, maar 'n beetje concert met 8 tot 12 cams plus (ext.) audio is zó 800 Gb...
 
Staat in die gegeven link.......

Ga het verkennen...

Beste Pier,

Je reikt me een link aan waar enorm veel in beschreven wordt. Ik kan hier niets mee, omdat het mijn probleem niet specifiek aanpakt.
Wordt op zich gewaardeerd, maar graag heel gericht een stappenplan. Dit is een bos met bomen...

Moet ik nu weer een andere tool installeren?
 
Laatst bewerkt:
Staat gewoon de volgorde in wat je dient te doen, wat je nu met enorm veel bedoeld....
 
Als je helemaal in die materie zit is het mogelijk appeltje/eitje, maar voor mij is het nu al zóveel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Het één leidt blijkbaar tot het ander (technisch inzicht leidt zelden tot tekstueel logisch chronologische tekst..)

How to recover RAW partition with TestDisk?

There are two places where store file system information: partition table (MBR) and volume boot sector (DBR). When the file system information provided on these 2 sectors of disk is not good you may see "The type of file system is RAW and CHKDSK is not available for RAW drives."

Ok. Try to mount this RAW drive as a slave inside the computer and then see if you can repair the partition table:

Unzip the downloaded TestDisk to your drive and open X:\testdisk-6.8\win > double click " testdisk_win" (the program doesn't have to installed).
1. At the first window select “No Log” and press the <Enter> key.
2. Select which drive to analyse, choose “Proceed” and <Enter>.
3. Select partition table type if it’s a PC.
4. Select “Analyse” then <Enter>. The drive/partition will be analysed.
5. Select “Proceed” at the next screen, then <Enter>.
6. Press “Y” if the partitions were created, “N” if not.
7. TestDisk should say “Structure OK”. Choose the drive/partition to fix. Then press <Enter>.
8. Select “Write” and press <Enter>.
9. Press “Y”.
10. Press <Enter> and close TestDisk. Reboot the computer.

TestDisk is a free and open source program, it can only fix basic RAW drive problems via command line. However, TestDisk doesn't provide easy-to-use and friendly UI, so it is hard to use for home users who don't have enough technical knowledge.

Luckily, there is a alternative tool: M3 RAW Drive Recovery. It provides easy-to-use and friendly UI to make RAW partition recovery very simple.
 
Laatst bewerkt:
Onduidelijk ook, vanwege de 2x vermelding van dezelfde omvang; welke moet ik nu kiezen?

Bekijk bijlage 335688

na stap 4 van proces krijg ik deze melding:

stap 4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Belangrijke bestanden en dan toch gaan knoeien met tools die de originele schijf veranderen?
Heel verstandig en grote kans op alles kwijt raken.

Voer alle handelingen alleen uit op een kopie.
Een goede kopie maak je met het programma ddrescue onder Linux.
Voor 6 Tb duurt dat een paar dagen.

Ja, ik begrijp dat je voor 6 TB wat moet investeren en je niet in een uurtje klaar bent, maar wat is belangrijker?
De kosten of de data?
De keuze is aan jou......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan