• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zon op, zon onder

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfa911

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2013
Berichten
134
Bestaat er in excel een overzicht waar de tijden vermeld staan van iedere dag wanneer de zon op- en ondergaat, net zoals ze vermeld staan op een kalender.
Ik heb al op internet gezocht, maar niet gevonden.
 
Ok, dank Jewel, ik kan deze tijden in excel zetten.

Bedankt:thumb:
 
Ter info:
- je hoeft ze niet in Excel te zetten, je kan ze rechtstreeks importeren van de webpagina :shocked:
- Menu gegevens > tabje gegevens ophalen "van het web" > URL invoegen (https://zonsondergang.info/)
- Table 0 selecteren > knop gegevens transformeren (er staan 2 tijden in de cel).
- Je zit nu in de Query Editor.
- Kolom "jan" selecteren (bovenaan klikken) en knop kolom splitsen op aantal tekens gebruiken.
- Vul bij aantal tekens 5 in, en vink "eenmalig, zoveel mogelijk naar links aan".
- Herhaal dit voor de overige kolommen (kan helaas niet in één keer).
- Tenslotte: klik op "sluiten en laden naar" en vink "Tabel" aan.

Je hebt nu een rechtstreeks geïmporteerde (en geconverteerde) tabel van de webpagina. Je hoeft niet te copy-pasten en daarna handmatig de tijden te splitsen, of ze over te typen. Zie ook bijlage voor resultaat. Nu zullen de gegevens hier niet wijzigen over het jaar, maar dit werkt ook met tabellen die wel maandelijks, wekelijks of dagelijks wijzigen. Bij opstarten van je sheet worden dan eerst de gegevens van het web opgehaald.

Doe ermee wat je wilt.
 

Bijlagen

  • ZonOpOnder (AC).xlsx
    25,7 KB · Weergaven: 220
Laatst bewerkt:
@AlexCEL, handig die text to columns.:thumb: Ik moet me ook maar eens verdiepen in de mogelijkheden van powerquery. Van JKP zie ook wel eens handige oplossingen met deze tool.
 
Zeker! Ik ben absoluut nog geen expert in PowerPivot/Query, maar gebruik het steeds wel vaker vanwege de handige mogelijkheden, waaronder tabellen aan elkaar knopen/relateren en data converteren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan