Wat vertraagd hier nu mijn systeem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Berichten
460
Hoi allemaal.

Ik heb mijn inmiddels wat oudere laptop er weer is bij gepakt.
Het lijkt wel of er over alles even nagedacht moet worden.
En dan heb ik het over normaal gebruik.
Maar zo heel oud is dit systeem nu toch ook weer niet.
Schone installatie en alles er af wat niet nodig is.
Is het het opbouwen va het scherm? Of toch de schijf?
Wie kan en wil er iets over zeggen.

Groeten, Dump.
 

Bijlagen

  • Image 1.jpg
    Image 1.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 93
Tja, wat moet je daar over zeggen....
Die AMD E1 2100 processor is gewoon traag, vergelijkbaar met een Intel Celeron.
Dat er maar 4 Gb geheugen beschikbaar is helpt ook niet mee maar met meer wordt het ding niet sneller dus....
Die HDD is een 5400 Rpm type ( "normale laptop hdd ) en dus ook niet te snel.

Met een SSD kun je wel wat winst behalen maar het zal duidelijk zijn dat deze budget laptop met instap-processor nooit een snelheidsmonster zal worden.
 
Hoi Scrapheap.

Ik had deze maar weer is tevoorschijn gehaald en op zich werkt het beessie nog wel lekker. Afgezien van de snelheid dan.
Maar met een beetje geduld is hij nog top. Alles doet het goed.

Deze sata schijf is 500gig. Nu heb ik nog een 120 ssd van Kingston liggen maar of dat dan nog wat uitmaakt als ik de hele boel ga overzetten is maar de vraag.
Los van het feit dat klonen ook weer zo een ding gaat worden omdat er toch gespeeld moet gaan worden met het feit dat je van groot naar klein gaat.
Goed. Het kan maar ik weet daar zo niet even de juiste gratis software voor. (jij wel?) Ik ga wel zoeken hoor maar dit komt net in mijn koppie te boven.

Groeten, Dump.

P.s.
Ik zal wel even een nieuwe vraag maken om de boel niet te ingewikkeld te maken want ik heb nog meer vragen.
 
Wat readyboost usb stickies geprobeerd, of geef ik nu een trap voor open doel (?).
 
Hoi GW2.

Het lijkt me sterk dat het geheugen niet toereikend is. Goed. Veel is het niet maar toch.

Gr. Dump.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt een beetje af of je in dat laptopje nog wilt investeren of niet..... een beetje tijd moet kunnen toch..?
Je hebt nog een 120 Gb SSD liggen schrijf je...
Als je die erin mikt en je zet er een verse Windows-installatie op zal'ie zeker een heel stuk vlotter worden.
Je moet dan alleen oppassen met wat je met het ding doet want die 120 Gb zit natuurlijk zo vol..
 
Hoi Manamana.
De meeste van die dingen daar beschreven doe ik eigenlijk al standaard met iedere computer/laptop.
De resterende ga ik nog doen maar of dat dan nog wezenlijk verschil maakt moet ik nog even bezien.

Hoi Scrapheap.
Deze heb ik weer even gepakt om een lekker groot toetsenbord te hebben omdat ik vanuit huis een plan moet maken voor het werk. (op hun server)
Het minimale staat er op maar ik kreeg er weer even zin in om hem te gebruiken voor netflix films te kijken (iets groter scherm dan de laptop).
Daarnaast rommel ik wat met downloads in het iets minder legale circuits om software uit te proberen. Gewoon voor de lol.
En ja. Tijd heb ik genoeg maar ik ga er geen geld aan uit geven want ik heb voor het gewone werk een snelle laptop.

En voor die verse windows installatie heb ik een ander item hier geopend om niet alles door elkaar heen te laten lopen.

Groeten, Dump.
 
Als u de benchmarks van de processor wilt zien:
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Dit is inderdaad vergelijkbaar met een Celeron en best sneller dan de snelste Pentium 4 maar staat stil in vergelijking met Dual Core. Het is bij lange na niet goed genoeg om Windows in 64 bits te draaien omdat de processor daarbij volledig wordt belast, dus blijven mijns inziens de vertragingen komen.

De grafische chipset is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de prestaties en deze is nog niet goed genoeg om de eenvoudigste spelen te draaien. https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-8210.93728.0.html

Zet de instelling in het grafisch stuurprogramma daarom eens van kwaliteit op snelheid en zoals in de gegeven link moeten effecten binnen Windows worden uitgeschakeld.

Wat in het systeemvakje rechts onder staat is vaak het meest belastend voor het systeem. Updaters binnen programma's zoeken dagelijks naar updates en geven systeembronnen vaak niet goed vrij. Ik zou ook afzien van automatische, optionele, updates van Windows. Windows heeft een Search service die u beter kan uitschakelen, anders dan indexeert die steeds bestanden op de harde schijf. Neem een virus scanner die niet altijd op de achtergrond scant. Wil u controleren of er iets ongewenst opstart, kijk dan eerst bij Programma's en onderdelen en daarna via msconfig (zoek op de taakbalk naar Systeemconfiguratie.
Selecteer het bovenste resultaat, bureaublad-app Systeemconfiguratie) maar laat ook een lijst opstellen hiervan met het programma AutoRuns van Sysinternals en kopieer de bevindingen voor vergelijking bij latere controles.

Controleer of er wel drivers voor deze laptop zijn uitgebracht die Windows 10 64 bits ondersteunen. Bij een UEFI systeem is dat BIOS zelfs een must.
 
Goede morgen.
Ik heb alles nog weer is helemaal nagelopen/opgeruimd en er staat haast niets meer op de laptop.
Ik denk dat het beessie dus gewoon aan zijn max zit mits ik niets verander.
Het enige dat ik t.z.t. nog ga uitproberen is een ssd die ik nog heb er in te zetten om te kijken of dat nog scheelt.
Allles op zijn tijd. Ik ben er nog niet klar mee. Maar voorlopig even wel want er zijn andere zaken.
T.z.t. zal ik er wel op terug gaan komen als ik het ga proberen.
Hartelijk dank tot zover.
Groeten, Dump.
 
Ik zit met een vergelijkbare situatie en ik wil even mijn bevindingen delen, want ik denk wel dat ik iets heb kunnen verbeteren. Hopelijk heb je er wat aan. En als iemand en passant nog tips voor me heeft: graag!

Eerst dacht ik dat mijn 7 jaar oude computer met Windows 7 Home te weinig RAM had. 4GB is niet veel. En de processor is oud, dus langzaam (?).

Nou dat viel allemaal wel mee: een Intel Core i5 @3,33GHz processor, en wat de RAM betreft: zelfs Win10 zou er officieel op kunnen draaien. Op mijn werk staat een minder dan anderhalf jaar oude computer met Win 10 Pro te draaien op een nieuwere maar minder snelle i3 processor en ook maar 8 GB RAM. Dat RAM is waarschijnlijk wel wat sneller, maar Win10 specificeert geen minimumsnelheid, dus ik ga er vanuit dat het voor Windows 7 niet te veel mag uitmaken.

Bij het monitoren van mij Taakbeheer, blijkt dat de RAM max voor de helft wordt aangesproken en de processor in een uitschieter maar voor 20%. Mijn plan om RAM bij te kopen, bewaar ik maar even, want ik denk niet dat dat iets oplost.

Volgende gedachte was dat de cache in de processor misschien te klein was, naar huidige maatstaven. Maar de meeste nieuwere en zelfs zwaardere processoren hebben ook maar 4MB cache. Zeker de i3 en i5 processoren.

Conclusie: hardware is misschien niet het grootste probleem.

Ik had eigenlijk vooral last van traagheid na opstarten, of liever gezegd: na aanmelden. Wat hielp is om in de Taakplanner de taken voor Dropbox te vertragen. Die staan standaard (door Dropbox aangemaakt) op opstarten bij aanmelden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Dropbox wordt nu een minuut na aanmelden gestart, en controles op updates een halfuur na opstarten. Checken op Google updates dito.

Verder hier op het forum een suggestie gevonden om het wisselbestand handmatig iets te vergroten. (Configuratiescherm - Systeem en Beveiliging - Systeem - Geavanceerde systeeminstellingen - Tabblad Geavanceerd - Prestaties knop Instellingen - Geavanceerd: virtueel geheugen knop Wijzigen: wijzigen naar dubbel het RAM geheugen, in mijn geval 8192MB. Dat is wat meer dan de aanbevolen instelling maar minder dan de aangegeven max.)

Het belang voor mij is dat ik zit te kijken of ik deze ijzersterke computer kan upgraden naar Win10, want in principe voldoet hij aan alle systeemvereisten en dan
1: hoef ik niet te hannesen met mijn bestanden, want die staan allemaal op een aparte partitie, en
2: het geld dat ik dan uitspaar kan ik misschien uitgeven aan een leuk laptopje of zo ;-)
 
Zie alleen maar foutieve aannames, verkeerde plaats qua topic en overnemen van een topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan