Nieuw systeem voor o.a. fotobewerking (Adobe PS & LR)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ytos

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Berichten
318
Ik ben toe aan een nieuwe pc. Ik doe aan fotobewerking met Adobe Lightroom en Photoshop, in het laatste geval met name retouche van modellen. Daarnaast wordt de pc gebruikt voor eenvoudig kantoorwerk (Internet, Office en mail). Het besturingssysteem dat ik gebruik is W10 Professional (onderwijslicentie).

Ik heb op basis van een standaardmodel bij Alternate een eerste configuratie gebouwd. Deze bestaat uit de volgende onderdelen:

Antec P110 Silent tower-behuizing
Intel Core i7-9700K, 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor
GIGABYTE Z390 GAMING SLI, socket 1151 moederbord
GIGABYTE GeForce RTX 2070 Windforce 8G grafische kaart
Corsair 32 GB DDR4-3000 Kit werkgeheugen
WD Black, 4 TB Harde schijf (voor foto-opslag)
ADATA SX8200 Pro, 512 GB SSD
Corsair Vengeance 650M, 650Watt, 650 Watt voeding
Corsair Hydro Series H100x waterkoeling

Ik kreeg de volgende melding ten aanzien van het werkgeheugen:

Werkgeheugen - Processor
De snelheid van het door u gekozen geheugen is hoger dan de standaard snelheid die door de gekozen processor ondersteund wordt. In de regel kan het geheugen probleemloos worden gebruikt, echter wordt de snelheid van het geheugen ingesteld op de maximale snelheid die door de processor wordt ondersteund. Om de hogere snelheden van het geheugen te gebruiken moeten in de BIOS de snelheid en het voltage aangepast worden.


Vragen:

1. Ik heb precies dezelfde processor en type geheugen gekozen als in het basismodel. Blijkbaar is dit niet 100% op elkaar afgestemd. Hoe kom ik erachter wat de snelheid is, die door de processor ondersteund wordt en welk type geheugen zou ik dan eventueel moeten hebben, om het wel 100% op elkaar af te stemmen?

2. Ik heb een boxed processor gekozen, omdat daar al een koeling bij zit. Bij het systeem zit nu echter ook een waterkoeling. In hoeverre kan die waterkoeling weg óf kies ik beter een niet-boxed processor? En indien ik een niet-boxed processor koop, zitten daar dan nog andere 'nadelen' aan?

3. Ben ik nog iets vergeten en / of zijn er componenten, die ik beter anders kan kiezen? If so, graag met argumenten / bronnen. Ik heb overigens nog een optische drive en kaartlezer liggen, die ik later in kan bouwen, dus die heb ik niet in de bestelling opgenomen.

Alvast bedankt voor het meedenken en de eventuele antwoorden.
 
1) https://ark.intel.com/content/www/u...9700k-processor-12m-cache-up-to-4-90-ghz.html onder "Memory Specifications".
2) In de regel zijn de standaard Intel-koelers bekend als "stofzuigers / straaljagers", ze zijn vrij luidruchtig en bieden niet de beste koelprestaties.
In dat opzicht zou ik zeker voor de vloeistofkoeling kiezen.
3) Voor de GTX 2070 kun je wellicht beter de MSI uitvoering nemen, die heeft aanzielijk betere reviews ( bron )
 
Bedankt voor je reactie. Ik ga e.e.a. even bekijken. Top!
 
Gedacht aan een (USB3.0?) card-reader ? Of zet je de foto's via USB-stick over?

EDIT: Die had je al .. overheen gelezen ..:eek:

EDIT2: Wees er zeker van dat je gekozen geheugenmodules voorkomen op de QVL van de moederbordfabrikant, dat ze er niet bijstaan wil niet zeggen dat ze niet functioneren, er willen wel es rare foutmeldingen na verloop van tijd optreden .. (is helaas al meerdere malen geconstateerd)
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen DDR4 - 2666 of DDR4 - 3000 is de prijs, in reallife performance nauwelijks waarneembaar, ik zou kiezen voor een betrouwbaar type uit de QVL
En waarom de keuze voor een SLI moederbord? een moderne videokaart is minstens zo snel.
 
Laatst bewerkt:
...EDIT2: Wees er zeker van dat je gekozen geheugenmodules voorkomen op de QVL van de moederbordfabrikant, dat ze er niet bijstaan wil niet zeggen dat ze niet functioneren, er willen wel es rare foutmeldingen na verloop van tijd optreden .. (is helaas al meerdere malen geconstateerd)
Dank voor de tip. Ik ga even zoeken waar ik dat kan vinden.

Het verschil tussen DDR4 - 2666 of DDR4 - 3000 is de prijs, in reallife performance nauwelijks waarneembaar, ik zou kiezen voor een betrouwbaar type uit de QVL
En waarom de keuze voor een SLI moederbord? een moderne videokaart is minstens zo snel.
??? Dat SLI moederbord begrijp ik eerlijk gezegd niet? Of bedoel je dat er al een videochip op het moederbord zit? Want ik voeg ook een aparte videokaart toe. Dat bijt elkaar toch niet? Of adviseer je dan een ander type moederbord?
 
QVL list ( Memory support list ) hier.

SLI is een mogelijkheid van het moederbord om 2 ( of meerdere ) videokaarten tegelijk te gebruiken, in dit geval kaarten van Nvidia.
De tegenhanger heet CrossfireX en biedt dezelfde functie maar dan voor videokaarten met een AMD video-chip i.p.v. Nvidia.
Voor jouw gebruik is SLI compleet overbodig.
Dan kun je beter kiezen voor de Gigabyte Z390 Gaming X, die biedt dezelfde opties en aansluitingen zonder SLI en is ook een paar tientjes goedkoper.
 
Thnx Scrapheap. Dat is info waar ik wat mee kan!
 
Als alternatief kan je https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-Z390-A/ bekijken.
Dan kan de snelheid van je geheugen nog verder omhoog.

De Sli of Crossfire techniek is grotendeels achterhaald voor de moderne videokaarten.
De enige relevante reden om 2 videokaarten in je systeem te plaatsen is dat je meer dan 3 monitoren wilt aansturen.

Zo zie je maar, een keuze van een moederbord is nog niet zo eenvoudig.
Succes
 
Je hebt een onderwijslicentie, bij Alternate betaal je al wel voor de Win10..... extra dus... zal geen top bedrag zijn.

Kijk zo wie zo eens rond naar andere configuratie sites zoals :
https://www.dragoncomputers.eu/Black-Friday-9700K-2070?search=9700
Kijk op Tweaker shop review of je tevreden bent over hen of andere die je mogelijk kiest.

Je kunt ook hier zelf jouw pc configureren:
https://tweakers.net/categorie/713/...SSqamxiVJsrY6SiYkFsrhnXklqjoJzflGqQqY5UEFtLQA
Ik heb een start gemaakt maar obv de 9700 cpu kun je zelf verder alles aanvinken en een keuze maken.
Dan zie je meteen hoeveel het scheelt.... wat ca 200 euro is best veel geld en en zo een pc wordt heel snel minder waard....

Het laatste beetje processor snelheid betaal je de hoofdprijs voor... tenzij jouw budget zeer royaal is... kun je daar nog best flink op besparen, als je dat zou willen.... ;)
 
Dit heb je voor de helft van het geld... geschikt voor fotobewerking met Adobe Lightroom en Photoshop
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57635590#57635590

Terug naar het overzicht daar:
https://tweakers.net/reviews/6920/desktop-best-buy-guide-maart-2019.html
Voor 1000 euro met een 2070 ?

Of nog meer keuze:
https://tweakers.net/reviews/6770/desktop-best-buy-guide-januari-2019.html
Deze met i7 9700 en videokaart type 2070 kost ca 1500 euro...
https://tweakers.net/reviews/6770/4...h-end-gamesysteem-optie-1-hoge-framerate.html

Weeg af of je dat meer echt nodigt hebt, scheelt ca 700 euro.... kun je opzij zetten voor een nieuwe pc later...
 
Sneller geheugen maakt weinig uit hoor, schaf ze aan wat in de QVL staan en setjes voor dual-channel, dat maakt wel uit.
https://www.techspot.com/article/1171-ddr4-4000-mhz-performance/page2.html

En met 1 videokaart kun je prima 3 monitoren aansturen, heb je echt geen 2 videokaarten voor voor nodig, wel veel videoram en dat heeft een RTX2070 voldoende.
Gebruik het advies van @Scrapheap.
Die graka is toch geen Founders Edition? dan een andere zoeken.
 
@Lange Pier: dat ik die QVL moet raadplegen, is me duidelijk.

Als alternatief kan je https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-Z390-A/ bekijken...

...Zo zie je maar, een keuze van een moederbord is nog niet zo eenvoudig.
Succes
Ik heb nu een Asus Moederbord (P8Z77-V socket 1155) en grafische kaart (GT630-DCSL 2GB). Asus was altijd mijn nummer één keuze, maar op basis van m'n huidige ervaringen én n.a.v. deze review weet ik het nog niet. Het bord dat je aanraadt is volgens mij wel supercompleet. Met SLI, wat ik dus niet nodig heb, ook omdat ik geen intentie heb om meer dan één monitor aan te sturen. Laat staan twee. Maar goed. Ik heb ook airbags in m'n auto en hoop die ook nooit nodig te hebben. Of gaat die vergelijking mank?

Anyway, thnx voor het meedenken.

Je hebt een onderwijslicentie...

...Kijk zo wie zo eens rond naar andere configuratie sites zoals...

...Weeg af of je dat meer echt nodigt hebt, scheelt ca 700 euro.... kun je opzij zetten voor een nieuwe pc later...
Dat zijn nogal wat vergelijkingen. Sowieso ga ik niet voor AMD Ryzen. Zal vast goed zijn, maar ik heb ooit niet voor een Intel gekozen - vraag me niet wat ik toen wel had - en dat is me toen niet goed bevallen.

Wat centjes betreft: ik doe nogal lang met m'n pc, dus de afschrijving valt dan wel mee. Het systeem waar ik nu op werk met i7-3770 is van 2013. Al ben ik ook niet echt vies van besparen natuurlijk.

Allen nogmaals bedankt voor het meedenken en de tips en trucs. Ik heb nog wat te doen.
 
Als je de extras amper gebruikt... is het wel 700 euro minder...
En de CPU en video kaart zijn in een aantal gevallen hetzelfde.. wat krijg je dan extra voor die 700 euro verschil.
Is een legitieme vraag onafhankelijk hoe jouw verdere strategie is, immers is toch een bak met geld.... toch?
 
Het enige wat ik nog wil opmerken is:
het eerder door mij gelinkte Gigabyte moederbord is gewoon goed en zit in dezelfde prijscategorie van de reviews van hardwareinfo die jij eerder linkte...
Wat betreft die Windows-licentie, die koop je online voor nog geen € 25...bedrijven die Windows voor je voor-installeren rekenen daar tussen de € 90 en € 140 voor.
 
Windowslicentie e.d. heb ik via m'n onderwijsinstelling. Ik wil dus een pc zonder.
Die gigabyte houd ik het achterhoofd. Ik ben er voorlopig nog niet uit.
 
Bij de pre-geconfigureerde van Alternate zat imho ook een Win10 licentie.... eens hoef je niet te doen.
Ik zou zelf ook voor die Intel gaan, nooit problemen mee, maar toch wel die 700 euro in de zak houden...en toch die i7 9700 / 2070 combi dan kopen. Wel een goede en stille koeler kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan