• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie van if en and formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reinoutter

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2019
Berichten
10
Beste excel kampioenen,

In Excel probeer ik een combinatie van functies uit, waardoor de waarde in de volgende cel verandert op basis van een aantal factoren; ik zal het proberen te schetsen:
Kolom A en Kolom B:

Wanneer in kolom A (verticaal gezien) het volgende optreed: 'verlies'; dan waarde in kolom B = verdubbeling van de waarde daarboven.
Deze waarde dient vervolgens drie 'beurten' de verdubbelde waarde aan te houden, voordat één 'trede' terug wordt gegaan.
Nu lukt dit prima wanneer er sprake is van één geaccumuleerd verlies, waardoor dus maar één trede wordt opgeschoven, echter wanneer sprake is van meerdere verliezen (en derhalve verdubbelingen) dan gaat de eerste trede 'terug' goed (3x een lagere waarde) en daarna bouwt de waarde te snel af. ik gebruik de volgende formule: waarbij C = kolom A en D = kolom B in mijn voorbeeld. De vlookups zijn erin gebouwd om de waarde te vinden die aangenomen dient te worden afhankelijk van win of verlies.

=IF(AND(C21="win sixline";C20="win sixline";C19="win sixline";C18="win sixline");VLOOKUP(D20;$E$3:$H$11;4;FALSE);IF(C21="win dubbel";VLOOKUP(D20;$E$3:$I$11;5;FALSE);IF(C21="verlies";VLOOKUP($E$3:$J$11;6;FALSE);D20)))

Voorbeeld reeks: wat ik graag wil bereiken met de formule:
Uitkomst: Inzet:

Verlies 5
Verlies 10
Win 20
Win 20
Win 20
Win 10
Win 10
Win 10




Als ieman hiermee zou kunnen helpen, heel graag!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    12 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Gelijk maar een handige tip geven: de QUOTE knop (hoe heb je die gevonden? hij is zo klein) is niet bedoeld om te antwoorden, daarvoor heb je een prachtige grote knop <Reageer op bericht> :d.
 
Code:
C6: =ALS(RIJ()=6;5;ALS(B5="Verlies";C5*2;ALS(AANTAL.ALS(C3:C5;C5)=3;MAX(C5/2;5);C5)))
Voorbeeldje bijgevoegd zodat je formules niet hoeft te vertalen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand (AC).xlsx
    21,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Aanvulling

Beste champions,

Als aanvulling op het uitgewerkte voorbeeldbestand (dank daarvoor!) zou ik graag nog een extra element toevoegen in de formule:

Wanneer de vorige cel een waarde heeft van >80, dan graag in treden van 2x terug (dus 2x 80, daarna terug naar 40).
Wanneer de vorige cel een waarde heeft van< 80, dan graag de 'staffel' van 3x handhaven (dus na 3x 40 terug naar 20).

ik krijg dit helaas niet verwerkt in excel doormiddel van groter dan/kleiner dan formules.

Dank alvast!
 
volgens mij gaat dat met een aanpassing van extra criterium in aantallenals en toevoeging extra als test

PHP:
=ALS(RIJ()=6;5;ALS(B5="Verlies";G5*2;ALS(AANTALLEN.ALS(G3:G5;G5;G3:G5;"<80")=3;MAX(G5/2;5);ALS(AANTALLEN.ALS(G3:G5;G5;G3:G5;">=80")=2;MAX(G5/2;5);G5))))

je kunt nog spelen met de <80 en >=80 door er <=80 en >80 van te maken.
het verschil is dat in mijn versie van de formule de waarde 160 minder snel voorkomt
en als je <=80 instelt 160 vaker als waarde zal voorkomen.
misschien kun je zelf dat als optie 4 aanpassing doen om met de formule te spelen en gewenste oplossing te vinden

zie ook bijlage
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeldbestand (AC).xlsx
    25,5 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan