• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde berekenen kolom met tekst in cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RB1981

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2019
Berichten
7
Goedemiddag,

ik wil van een aantal kolommen het gemiddelde berekenen met Excel nu staan er in diverse cellen tekst en geen getallen waardoor er geen gemiddelde berekend word.

als bijlage een voorbeeld ervan maakt het een stuk makkelijker.

in kolom D4 zal het gemiddelde komen van K6:K16.

In kolom E4 het gemiddelde van M6:M16

en in D7 word alles samen gevoegd.

hopelijk is er iemand die hier het antwoord op heeft.
 

Bijlagen

  • gemiddelde.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 28
Die "tekst" is het resultaat van een formule die niet berekend kan worden. Dat zou ik eerst eens aanpakken. Met echte tekst weet de Functie GEMIDDELDE wel raad.
 
Hoi klopt is inderdaad een formule die gegevens zijn helaas niet bekend in het orginele blad. De gegevens komen uit een dump van een ander programma, helaas zijn die dus niet bekend. Is er een mogelijkheid om dit met een formule te omzeilen?
 
Nog een optie om direct tot het gewenste resultaat te komen:
Code:
=TEKST(GEMIDDELDE.ALS(K6:K16;"<>#N/B")/24+GEMIDDELDE.ALS(M6:M16;"<>#N/B")/24/60;"[uu]:mm:ss")
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon met vervangen (CTRL + H) de #N/B vervangen door niets.
 
Waarom moeten de uren en minuten eigenlijk afgerond worden?
Jij komt dan op een gemiddelde van 23:22 terwijl het werkelijke gemiddelde 22:59 is?
Zowel de formule uit #5 als onderstaande geven het werkelijke gemiddelde.
Code:
=(AGGREGATE(1;3;K6:K16)+AGGREGATE(1;3;M6:M16)/60)/24

UIt jouw bestand blijkt niet waar de foutwaarden door komen maar deze kan je meestal wel ondervangen en dan kunnen de formules waarschijnlijk wat eenvoudiger.
 
Top heb de formule van #5 erin gezet en het werkt. de fouten komen voort omdat er vanuit de ene dump wel gegevens krijg en vanuit een andere dump mis ik deze weer. Ik ben er nog niet achter waar dit door komt maar voor nu kan ik op deze manier verder.

Bedankt allemaal!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan