• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hypotheellasten per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
128
Hallo,

Ik heb dringend jullie hulp nodig. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want ik kom er na een hoop gestoei gewoonweg niet uit.

Ik zou graag willen dat alle gele cellen van tabblad HULP automatisch worden gevuld op basis van de gegevens in cellen B2 t/m AD12. Dat houdt in:
* Het beginpercentage voor de aflosvrije en annuitaire hypotheek dient goed of blauw op te lichten in de cellen K5 t/m R12 en X5 t/m AE 12. Voor de annuaitaire hypotheek is dat cel Q11 (2,69% 20 jaar) en aflosvrij cel AD9 (2,22% 10 jaar)

* Met die petcentages zal ook gestart dienen te worden om de juiste maandlasten te berekenen. Dat percentage zal gaan dalen naarmate er wordt afgelost. Zie een punt verderop in deze vraag.

* Aflosvrije en annuïtaire hypotheek dienen in te gaan op het juiste moment: in dit geval in het schema per maand in de maand juni. Bij mij start deze in januari. Ik krijg dit formuletechnisch niet voor elkaar.

* Ik wil dat de hypotheek loopt op basis van het aantal gekozen termijnen. Staat nu op 360. Maar als ik 300 invul, dan moet de hypotheek in 300 perioden worden berekend
* Indien de hypotheekschuld bij aflossing kleiner of gelijk is aan een bepaald percentage, dan moet automatisch het juiste percentage gepakt worden bij de gekozen looptijd.
* In dit voorbeeld: looptijd 20 jaar. Annuitaire deel. Start 1-6-2019. Huidige % hypotheek t.o.v marktwaarde is 97,26%. Dit valt nog onder de 100% regeling en zou volgens het annuïtaire schema een percentage van 2,69% gepakt
moeten worden
* Vanaf maand 25 valt het percentage onder de 95%. Dan zou volgens het annuïtaire schema 2,67% gebruikt mogen worden vanaf die periode bij een looptijd van 20 jaar
* Volgens mij moeten de geel gearceerde delen in de maandkolommen goed komen te staan, zodat de jaarbedragen vervolgens ook goed komen te staan

* Als de looptijd van 20 jaar voorbij is, dan zou ik graag willen kiezen uit een nieuwe rentevastperiode. Ik weet niet hoe ik dat moet gaan inbouwen :(. Ik heb dat ingebouwd met een kolom rente na 20 jaar. Dit lijkt mij zeer lastig, maar ik
vraag het toch maar.

* De jaarlast voor 2019 bestaat uit maanden 6/ tm 12 van dat jaar. Voor 2020 vanaf de maanden 13 t/m 24. Ik zou graag zien dat de juiste jaarlast wordt berekend. Ik veel berekeningen wordt dat niet juist meegenomen

Kortom: als ik de input in cellen B2 t/m AD 12 handmatig aanpas, dan dienen vervolgens alle bedragen vanaf regel 20 automatisch doorgerekend te worden. Zodoende is het ook makkelijker hypotheekverstrekkers vergelijken.
Enkelen geven maar beperkte risicokorting, anderen weer veel meer, maar hebben veelal een hoger starttarief. Mij lukt dat echt niet. Ik heb echt mijn best gedaan, vandaar in het Excelmodel het tabblad EIGEN. Daarin zie je wat ik zelf al in elkaar heb geknutseld.

Graag jullie hulp omdat ik mijn eigen huis heb verkocht en wil op basis van rente EN voorwaarden zelfstandig al enkele hypotheekverstrekkers gaan vergelijken die het beste bij ons passen voordat ik met een hypotheekadviseur in gesprek ga. PS: ik ben financial en weet echt wel wat ik doe ;-). Ik wil gewoon goed voorbereid zijn en weten op welke vragen ik nog een antwoord wil hebben :)

Zie bijlage voor mijn model:
1. Tabblad EIGEN: dat is wat ik zelf in elkaar heb geknutseld
2. Tabblad HULP: ik zou graag zien dat jullie mij daarmee helpen.

Alvast hartelijk dank.
 

Bijlagen

  • Berekening hypotheek - HELPMIJ.xlsx
    198,2 KB · Weergaven: 30
Hallo Jurgen,

Dat is een mooie wensenlijst :D

* Het beginpercentage voor de aflosvrije en annuitaire hypotheek dient goed of blauw op te lichten in de cellen K5 t/m R12 en X5 t/m AE 12. Voor de annuaitaire hypotheek is dat cel Q11 (2,69% 20 jaar) en aflosvrij cel AD9 (2,22% 10 jaar)

* Met die petcentages zal ook gestart dienen te worden om de juiste maandlasten te berekenen. Dat percentage zal gaan dalen naarmate er wordt afgelost. Zie een punt verderop in deze vraag.

* Aflosvrije en annuïtaire hypotheek dienen in te gaan op het juiste moment: in dit geval in het schema per maand in de maand juni. Bij mij start deze in januari. Ik krijg dit formuletechnisch niet voor elkaar.

Aangaande de eerste zie ik verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk zal het "oplichten" gebeuren door voorwaardelijke opmaak. Je zou ergens op je blad een hulptabel kunnen invoeren, waarbij je de koppelingen naar de basis en de invoer geeft. Wanneer hij voldoet, kiezen voor 1 en anders 0. De voorwaardelijke opmaak hiernaar laten verwijzen en de opmaak laten aanpassen. (NB dit zou ik opteren, omdat je dan niet met moeilijke formules in je voorwaardelijke opmaak hoeft te werken én je ook voor je vervolgvragen hiernaar kan linken om het percentage over te nemen) Dus bv op L5005 de formule =als(EN($J$5=$G$3;$G$7>L$2;$G$7<M$2);1;0)

Aangaande de derde zou ik mogelijk werken met (een hulpkolom) 201901, 201902, 201903 etc. en dan in je formules controleren of het voor of na de startdatum is. Als het ervoor is, leeglaten. (=als(A20<A3;"";optelling die je wenst))

Hoop dat ik je hiermee enigszins op weg heb geholpen. Succes in ieder geval
 
Hey hallo :)

Dank voor je reactie. Druk geweest en begin er nu mee te stoeien. ik laat weten of ik eruit ga komen.

Dank voor je reactie.
 
Het lukt me niet :(. Ik krij het niet voor elkaar. Ik weet dat dit een zeer lastige opgave is. Niemand anders die een antwoord heeft? Zelfstandig kom ik er niet uit.

Zo niet, dan sluit ik dit vraagstuk maar. Dan is het te ingewikkeld om opgelost te worden.

Fijne avond allemaal.
 
Hoi Jurgen,

Ik ben voor je bezig. Weet alleen niet of ik alle elementen kan verwerken maar ben al een eindje op weg :)

Gr Jos
 
leuk vraagje voor een zaterdagavond, !
Kan je zo oplossen met een iets andere layout en 4 hulpkolommen.
Je zit bijna op de goeie weg.
 
Dank jullie wel :). Ik stop er nu dan maar even mee. Ik was bezig om dan maar handmatig zaken aan te passen, maar dat wil ik liever niet. THNX voor de reactie Jos. And COW: het probleem is dat niet geen pamklaar antwoord hoef en echt mijn best wil doen om zaken uit te vogelen, maar het lukt mij zelf echt niet. Het is nu 1:00 uur en ben er inderdaad de hele zaterdagavond mee bezig geweest omdat we volgende week een aantal bezichtigingen hebben. Dit bestand gaat het beste inzicht geven in de werkelijke lasten en dat scheelt een hoop vragen en gedoe met adviseurs. Ik weet dan precies wat ik kan, want ik kan dit zo overnemen in mijn eigen bestand dat aan de belastingdienst is gekoppeld en hypotheekrente aftrek o.a. berekend. Daarnaast de wens om goed te leven en daarvoor ook van alles gereserveerd. Wil geld achter de hand houden etc. Is mij altijd goed gelukt, maar ik heb dit in mijn hoofd dat ik dit af wil krijgen. Dan gaat alles opzij en frustratie ten top dat het mijzelf niet lukt.

Mocht het iemand lukken; DANK IS HEEL GROOT. Daar heb ik voor altijd gemak van, mocht ik weer gaan verhuizen. :p
 
Hoi Jurgen,

Ik hoop dat ik je wat verder kan helpen met het bestand in de bijlage.
Daarbij heb ik wel gebruik gemaakt van VBA.
(De code die ik gebruik kan veel beter, maar werkt wel... ik bekijk het altijd van de praktische kant :cool:)
Dit was voor mij een leuke oefening :).

Op het bestand. Vul de gegevens in en druk op de knop "Maak berekening".

Checklist:
  1. Kleuren startpercentages: gelukt
  2. Rentepercentage daalt naar mate er wordt afgelost: volgens mij is dat gelukt (check dat wel even goed)
  3. Schema laten starten juiste periode: geluk
    - Excel bepaald dan ook de opmaak van de tabellen. Excel laat dus niet altijd 360 perioden zien, maar het totaal perioden dat is ingevuld
  4. Aanpassen van periode 360 naar bv 300: gelukt.
  5. Na rentevaste periode 20 jaar, nieuw rentepercentage. (eigen interpretatie)
    - Ik heb het verschil in periode berekend tussen de totale looptijd en de rentevaste periode. Vervolgens kijk ik automatisch naar een rentepercentage volgens de tabel voor de resterende looptijd.
    - Je moet jezelf ook afvragen hoe relevant dit is. Als jij mij namelijk nu al kan vertellen wat dan het percentage wordt dan heb je een gave ;).

Extra:
  1. In cel C1 heb je de opties om de formules te tonen. Bij "Nee" maakt excel er waarden van.
    - Als blijkt dat dit bestand toch nog niet aan al je verwachtingen voldoet, dan kun je in ieder geval zien welke formules ik gehanteerd heb.
  2. Als je niet alle cellen hebt ingevuld die nodig zijn voor de berekening krijg je een melding.
  3. Als de totale looptijd kleiner is dan de rentevaste periode krijg je een melding.

Ik duik ook mijn bed maar eens in.
En nee.. ik ben niet de hele avond/nacht hier mee bezig geweest. Ik ben alleen een nachtbraker.. ;)

Gr Jos
 

Bijlagen

  • Berekening hypotheek - HELPMIJ (17-03-2019).xlsm
    58,8 KB · Weergaven: 20
Bijna werkend :)

Dag Jos,

DANK voor al je werk. Ik heb de VBA eruit gehaald, want mijn laptop trok die berekeningen niet. De laptop liep steeds vast als ik 2 tot 3 keer een verandering doorvoerde. Ik heb WEL dankbaar gebruik gemaakt van al je formules, want alles werkt. Hierbij mijn eigen versie. Wellicht ook voor anderen.

Zou iemand ajb het volgende voor mij willen doen?
Zie cel T5 van tabbladen annuitair en aflosvrij. Ik heb daar een formule ingeplakt om aan te geven in welke risico opslag categorie het rentepercentage wordt gepakt. DAt werkt denk je prima als je dat vergelijkt met cel G7. Maar als ik die cel G7 handmatig verander naar bijvoorbeeld 80%, dan blijft deze nog steeds op 95% staan. Kan iemand mij daar ajb mee helpen?

Voorwaardelijke opmaak laat ik dan maar schieten. Ik kan niet alles hebben. Ik ben hier al heel blij mee. Mocht iemand dat toch lukken zonder VBA, dan heel erg graag.
 

Bijlagen

  • Berekening hypotheek - HELPMIJ - versie 2.xlsb
    219,8 KB · Weergaven: 35
Hoi Jurgen,

Even een korte reactie: (zonder je bestand te bekijken)

Fijn dat je de formules in ieder geval kunt gebruiken.

Wat wel direct in mijn opkomt is dat je goed moet letten op de formules in de GELE en ORANJE cellen. Die verschillen.

Ik kijk nog wel even mee, alleen nu niet.

Je hoort van me!
 
Die oranje heb ik er ook uitgehaald. Je hebt gelijk; in de toekomst kijken is niet mogelijk. Ik ga uit van wat ik nu weet. Als kids uit huis zijn, is het kiezen voor een korte renteperiode wellicht fijn en handig. Zodoende hou ik meer over waarmee ik mijn aflossingsvrije deel kan gaan aflossen. Nu eerst kiezen voor een wat langere periode dus zekerheid met 2 kids en als kids weg zijn voor 1 jaar vast bijvoorbeeld. Maar dat is afhankelijk hoe dan de rente is.

Handige hieraan VOOR NU is dat je dan makkelijk hypotheekverstrekkers met elkaar kun vergelijken die aanbieden om het risico opslagpercentage te verlagen bij aflossing. Rabobank hanteert maar een paar risico opslag%. Anderen weer meer. Ik wil zelf zien wat het beste voor mijn gezin is over de gehele rentevastperiode / looptijd en dat dan bespreken met de adviseur. Dat praat makkelijker :p. Ik zag trouwens dat wel ook al gelinked waren op LinkedIn. Grappig :).
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jurgen,

Daar kun je de volgende formule voor gebruiken:

Code:
=INDEX($K$4:$P$4;VERGELIJKEN(G7;$K$4:$P$4)+1)

Gr Jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan