• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA code toevoegen aan personal.xlsb

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Op voorhand: in het verleden heb ik altijd zitten knoeien bij het wijzigen van het personal.xlsb bestand.
Bij het toevoegen van een macro lukt het de ene keer niet, de andere keer wel, of soms pas na een paar verwoede pogingen om de macro in het .xlsb bestand op te slaan.

Moet bekennen dat het mij nooit duidelijk is geworden wat de correcte handelwijze was/is wanneer je een module wilt toevoegen.

Ik ga als volgt te werk:
1. start Excel
2. tab view > unhide personal.xlsb - ok
3. tab developer > visual basic
4. click op modules
5. insert
6. copy paste de vba code
7. File > Save > Personal.xlsb (ctrl-S)
8. Alt-Q om terug te keren naar Excel
9. tab view > hide
10. close excel [X] rechts boven
11. bij pop-up
"
Do you want to save the changes you made to the Personal Macro Workbook?
If you click Save, the macros will be available the next time you start Microsoft Excel.
"

click ik Save en krijg de waarschuwing

"
You cannot save the Personal Macro Workbook in the startup folder. Save it elsewhere now and move it to the startup folder later.
"

Daar kan ik alleen op [OK] klikken, alternatieven zijn er niet.

Het personal.xlsb wordt bewaard (nieuwere modified date)

Helaas, wanneer ik Excel opnieuw start, staan de reeds bestaande macro's in het bestand, maar de nieuwe niet.

Uiteraaaard doe ik ergens iets verkeerd, of ik zit totaal verkeerd en moet ik niet in personal.xlsb zijn.
Na uren proberen geef ik het op.

Wat ik wil is de vba code toevoegen van :
"Highlighting the Entire Row and Column that Contain the Active Cell"
(2e optie)
en liefst een hotkey daaraan toevoegen, b.v. ctrl-r (row)

https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/excel/concepts/cells-and-ranges/highlight-the-active-cell-row-or-column

Dank bij voorbaat!
 

Bijlagen

  • SnagIt-14032019 091457.png
    SnagIt-14032019 091457.png
    76,1 KB · Weergaven: 36
Als ik het zo bekijk hoort deze code achter het betreffende blad.
Klik met rechts op de tab van het blad en kies code weergeven en plaats daar de code.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, waar precies ?

Ik heb het onderstaande geprobeerd, maar helaas, ook dan komt de macro niet naar voren.
Wel de reeds bestaande.

SnagIt-14032019 105850.png


Later .. het schijnt wel te werken binnen personal.xlsb, maar wanneer ik die afsluit verdwijnen de kleuren.
Helaas ...

SnagIt-14032019 111037.png
 
Laatst bewerkt:
De code hoort achter het blad waarin je aan het werk ben, dacht ik.
Misschien dat een ander wel weet hoe het moet.
 
Je methode om code aan Personal.xlsb toe te voegen zou normaal gesproken moeten werken. Hoewel het zichtbaar maken van het bestand niet nodig is. Vooral het opslaan na de prompt bij sluiten van Excel zou moeten functioneren, daar is iets mis, een of ander file lock conflict dat niet hoort op te treden.
De code in kwestie hoort echter niet in je personal.xlsb want het is event code die heel specifiek voor één bepaald werkblad geldt. Dat soort code hoort "achter" het werkblad in kwestie, en komt dus in het Excel bestand van dat werkblad te staan.
 
Hartelijk dank voor de reactie.
Okay, dan weet ik waarom het (helaas) niet werkt, als een soort van macro in een .xlsb.
Op Internet is heel veel vraag naar een oplossing voor dit probleem. In veruit de meeste gevallen komt de VBA-oplossing om de hoek kijken.
Er zijn de diverse tooltjes.
Denk b.v. aan Rowliner (gratis) : Die is altijd actief en moet je keer op keer uitschakelen via de instellingen van de tool.
Daarnaast vind ik de tool niet fijn werken: wanneer je in een cel moet zijn en de tool is actief en je gaat met je cursor over die cel, dan lijkt het erop dat je een grafisch object aanwijst
Op ExtendOffice kan je een een complete add-in tool downloaden (usd.39) - daar zit ook mogelijkheid om een rij c.q. kolom te highlight-en
https://www.extendoffice.com/product/***ools-for-excel/excel-reading-view.html
Omdat ik ASAP al gebruik heeft die add-in nauwelijks meerwaarde.
Wat ik nog niet uitgeprobeerd heb is SmartTools CellSpot 4.1
http://www.add-in-world.com/katalog/xl-cellspot/

Ik heb het niet zo op het toevoegen van allerhande add-ins en hoopte dat die VBA oplossing zou werken. In zoverre, in combinatie met .xlsb

Helaas, niet dus.

Dat zou inhouden dat die BA code iedere keer opnieuw moet worden ingegeven?
Ik bedoel: exit en relaunch Excel, moet die code weer worden toegevoegd?

Waar exact moet die code ingegeven worden?
En moet ik personal.xlsb dan eerst zichtbaar maken, of niet?
Wanneer ik ergens die code ingeef (zie screenshot) dan vraagt Excel of ik Map1.xlsx wil opslaan, bij het afsluiten.

Ik kom er niet uit...:confused:

Thanks.
 

Bijlagen

  • SnagIt-15032019 074813.png
    SnagIt-15032019 074813.png
    53,1 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Heb je mijn tooltje al geprobeerd?
Er is overigens weinig verschil tussen een add-in en code in the personal.xlsb.
 
Op zich is je tool handig, zonder meer. Ja, ik had het al uitgeprobeerd.

Er zit, naar mijn gevoel (let wel, mijn) een klein nadeel aan.
1. Het zou standaard uitgeschakeld moeten zijn
2. Via een hotkey aan en weer uitgeschakeld moeten kunnen worden.

Ik weet niet beter of het moet nu via Bestand > Opties > Invoegtoepassingen > klik op [Start] > vinkje weghalen,
c.q. hetzelfde maar dank vinkje plaatsen,om het aan te zetten.

De reden is dat het niet altijd noodzakelijk is om Follow Cell Pointer ingeschakeld te hebben (b.v. bij kleine Excel-sheets).

Daarnaast, als voorbeeld: wanneer cel E2 actief is en men moet dan naar A2, dan moet men daarvoor bij voorkeur de cursor toetsen gebruiken. Wanneer men zo, zonder meer A2 aanklikt, is de kans groot dat de grafische pijl wordt geselecteerd.

Ook wanneer gebruik gemaakt wordt van kleine lettertjes, 7pt Arial (of wanneer de sheet wordt verkleind naar 80 of 70%) dan wordt de tekst minder goed leesbaar vanwege de pijl.

Op dat moment is het ook wenselijk om Follow Cell Pointer uit te zetten.

Het zijn kleine dingetjes, ik weet het.

Ik heb er dus echt wel naar gekeken, maar wilde, vanwege het bovenstaande, ook nog even verder kijken.
Vandaar dat ik richting de VBA oplossing zocht. Helaas is dat kennelijk wat ingewikkelder dan dat ik dacht.

Let wel... dit is absoluut géén kritiek op Follow Cell Pointer, begrijp me s.v.p. niet verkeerd!

Misschien is e.e.a. heel simpel op te lossen, ik weet het niet.

SnagIt-15032019 124150.png


...
Later:

Nu net "ontdekt" (ahum) :
uitschakelen kan ook via tab Ontwikkelaars > Excel Invoegtoepassingen en dan aan/uit vinken.
Na eerst zo'n verhaal geschreven te hebben, voel me echt een dummy. Tjonge jonge ..
 
Laatst bewerkt:
Je kunt FollowCellPointer ook tijdelijk uitzetten in het menu ervan. Weet even niet meer of het een aparte tab heeft of dat het op Invoegtoepassingen te vinden is, het is lang geleden dat ik ernaar gekeken heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan