• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groot probleem en dus groot verhaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

mythodea

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2013
Berichten
63
Hopelijk heeft iemand het geduld om mijn ellenlange verhaal aan te horen.
Ik ben in 2016 begonnen met het ontwerpen van borduurpatronen.
Dit ben ik begonnen met de hulp van mensen hier. Die wezen mij op de speciale tekens die ik kon vinden in mijn computer om zo het patroon te maken.

Ik schrijf het patroon zelf en borduur het ook gelijk zelf. Eéntje is nu als een demo klaar. Maar ik vond de achtergrond niet naar mijn zin.
Dus kwestie van het patroon aanpassen en opnieuw borduren.
Dit patroon is 400 steken hoog geworden bij 330 steken breed. Dus even zoveel vakjes ingetekend met speciale tekens met daaraan verbonden kleuren.
132000 vakjes bewerkt.

Dat gaat / ging dus goed.

Maar!!!... Ondertussen, ongeduldig dat ik ben, ook gelijk met een tweede begonnen..
Dat ging ook goed.

Inmiddels een mini computer gekocht en laten installeren.
Dus ik doe mijn map met de patroonmakerij op stick zetten en zet het over naar mijn andere computer.

Open ik daar de Excel.... Zie ik allemaal tekens in mijn nieuwe patroon die me niet bekend voorkwamen.
Nu is het zo dat ik hem ook op papier aan het overschrijven ben, omdat ik iemand anders wil laten meeborduren met dit werk en ik geen printer heb.
Dus handmatig werden alle tekens op papier gezet.
Dus die bij dat patroon gehouden op mijn compu..... Blijken er meerdere tekens gewoon helemaal veranderd te zijn in dat patroon.
En dat is fataal voor mij werk en maakt het compleet waardeloos.

Ik weer naar mijn laptop... Wat blijkt... Dat was het patroon dat ik rechtstreeks had gemaakt.. Daar was één teken in een bepaald gedeelte van het patroon ineens ook veranderd voor een ander teken.
HELP!!!... Hier is het, voor zover ik kan zien maar een klein gedeelte wat ik nog wel kan herstellen. 2 minuten werk.
Maar wat als dit vaker gebeurt??
En hoe kan het dat de excel op mijn minicomputer meerdere steken ineens veranderd heeft?
Op deze manier kan ik niet eens verder met mijn werk.
Ik ben hier serieus ZO ziek van...

Want jee, o jee..... Wat als Excel dat nou ook met mijn eerste patroon heeft gedaan? Zie dat maar terug te vinden tussen 132000 vakjes.

Harde les ook met dit proces.. Ik dacht dat ik usb sticks onbeperkt kon updaten.
Daar kwam ik nu ook achter dat dat niet kon.
Want ik ben altijd héél zorgvuldig geweest met het updaten van de patronen op allerlei bronnen.
Dus ze staan op twee externe harde schijven en 3 usb sticks.. NOU... Die usb sticks die blijken al sinds ongeveer al een half jaar minimaal al niet meer te werken.
Want de data die daar op staat is zwaar verouderd. Weggooien dus.
Nu ga ik straks nog even kijken of mijn originele patroon met de juiste data nog op één van mijn harde schijven staat.
Zodat mijn eerste werk nog safe is misschien.

Maar voor nu weet ik dus NIET of mijn eerste patroon ook beschadigd is ja of nee.

Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn patronen op beide computers het zelfde te laten zijn? En hoe krijg ik de origineel geplaatste tekens weer te zien?

Allebei de Excels staan op het zelfde lettertype. Calibri.

Sorry.. Moeilijk verhaal. Ik hoop dat iemand hier wat mee kan.

Het eerste patroon is in April 2016 begonnen.. En ik zou het een klap vinden als dat nu allemaal teniet werd gedaan.:confused::confused::confused:3.JPG1.JPG2.JPG

Deze foto's zijn van mijn tweede patroon.. De handgetekende is zoals de tekens horen te zijn. De tweede foto is de aanpassing op mijn laptop. Het patroon wat ik van origine ben gaan maken. De derde foto is hoe het op mijn minicomputer getoond wordt.
 
Laatst bewerkt:
Het eerste dat in mij opkomt: zijn de lettertypes wel gelijk? Als je op de laptop een ander font gebruikt dan op de nieuwe, dan is het logisch dat je wat anders ziet. Probeer eens om je Exel op de laptop op te slaan als een PDF, en dan op de mini kijken of de pdf hetzelfde laat zien. Niet dat je daar voor het bewerken veel aan hebt, maar als eerste check om te kijken of je het juiste kunt zien of niet.
Eventueel kun je het lettertype opslaan binnen het Excel document zodat je dezelfde letters ook weer ziet op de mini.
Maar als het een font probleem is, dan is de oplossing uiteraard het andere font ook installeren op de mini.
 
Zonder voorbeeld waar het mis is gegaan is het gewoon gokken.
Maar als ik je verhaal lees gok ik dat "de speciale tekens " niet op uw minicomputer staan en excel een standaard lettertype pakt.
 
Aanvulling op mijn antwoord: Excel heeft van zichzelf niet de mogelijkheid om lettertypes te bewaren binnen het document. Word en PowerPoint hebben die mogelijkheid echter wél. Je zult dus (een deel van) het werkblad in Word moeten zien te krijgen als embedded spreadsheet, en in Word dan instellen dat de fonts in het document moeten worden opgeslagen. Als je dan vervolgens dat Word document opent op de mini, dan zou het resultaat er dus hetzelfde uit moeten zien.

gast0660 vraagt om een bestandje, maar dat lijkt mij in dit geval onzinnig zolang we niet weten wat we zouden moeten zien. Ik ga er blindelings vanuit dat ik je document kan openen, maar ik heb geen flauw idee wat ik zou moeten zien, en dotchie vast ook niet :).
Schermafbeeldingen zouden dan wél enigszins kunnen helpen.
 
Dus ze staan op twee externe harde schijven en 3 usb sticks.. NOU... Die usb sticks die blijken al sinds ongeveer al een half jaar minimaal al niet meer te werken.
Want de data die daar op staat is zwaar verouderd. Weggooien dus.

Volgens mij moet je beslist niets weggooien, want als dat een kwestie van fonts/lettertypes is dan hoeft er weinig aan de hand te zijn.
 
Ah, ik zie dat je de foto's erbij hebt gezet. Prima! Het lijkt inderdaad op een probleem met het lettertype. Kijk dus in je brondocument welk lettertype daar is gekozen, en kijk vervolgens of je dat op de mini ook hebt staan. Anders kun je hem simpel overzetten van de laptop naar de mini.
Printscreens zijn overigens een stuk fraaier dan foto's met je telefoon :)
 
Ik lees nu pas dat je op beide computers het lettertype Calibri gebruikt. Dat lijkt mij uitgesloten, want als ik op mijn computer in Excel alle beschikbare letters en tekens intyp, zit er geen eentje bij die ook maar in de buurt komt van de tekens die jij hebt./ Maar dan ook geeneen! Ik kom een heel eind met Webdings en Wingdings, maar lang niet allemaal. Je moet dus andere tekens/fonts hebben gebruikt.
Wellicht toch handig dan om de Excel mee te sturen, dan kunnen we dat (enigszins) verifiëren.
 
Het eerste dat in mij opkomt: zijn de lettertypes wel gelijk? Als je op de laptop een ander font gebruikt dan op de nieuwe, dan is het logisch dat je wat anders ziet. Probeer eens om je Exel op de laptop op te slaan als een PDF, en dan op de mini kijken of de pdf hetzelfde laat zien. Niet dat je daar voor het bewerken veel aan hebt, maar als eerste check om te kijken of je het juiste kunt zien of niet.

Als ik beide Excels open staan ze allebei op Calibri.

Maar ook in het origineel gemaakte patroon op mijn laptop is dus spontaan een fout ontstaan, doordat één teken in een aantal vakken vervangen is door een ander teken.
En dat zou dan zeker niet met het lettertype te maken mogen hebben.

Ik neem aan dat als beide Excelss geopend worden en op calibri staan dat dan het lettertype het zelfde is?
 
Zonder voorbeeld waar het mis is gegaan is het gewoon gokken.
Maar als ik je verhaal lees gok ik dat "de speciale tekens " niet op uw minicomputer staan en excel een standaard lettertype pakt.

Er is al een fout opgetreden in mijn eerste patroon op de originele laptop waar ik het patroon aan het ontwerpen ben geweest.
 
Ah, ik zie dat je de foto's erbij hebt gezet. Prima! Het lijkt inderdaad op een probleem met het lettertype. Kijk dus in je brondocument welk lettertype daar is gekozen, en kijk vervolgens of je dat op de mini ook hebt staan. Anders kun je hem simpel overzetten van de laptop naar de mini.
Printscreens zijn overigens een stuk fraaier dan foto's met je telefoon :)

Het is mij nog nooit gelukt om printscreens te maken haha.. Geen idee hoe dat werkt dus ik doe het gewoon maar met de camera.
Als het gaat om de tekens die het zelfde lettertype zouden moeten zijn dan is dat toch een raadsel. Lijkt mij dat als ik het overzet naar een andere compu, dat ie dan de lettertype's mee moet nemen?
In ieder geval heb ik dan een probleem, want al die tekens zijn uit verschillende tekens van de computer gehaald.
Eén naam weet ik nog.. Bijvoorbeeld Wingdings. Maar die tekens hebben echt heel veel verschillende namen.
Dan zou ik alle kleuren moeten gaan onderzoeken en noteren welk type ze zijn?
 
De toets printscreen staat boven het numerieke toetsen boord.
Je kunt het dan met een foto programma bewerken b.v.b. Knippen.
 
Jij geeft aan dat je in 2016 bent begonnen. Helaas heb je verzuimd om aantekeningen te maken van de werkwijze. Dan vergeet je hoe het exact in elkaar zat. Dat heb ik ook altijd.

Je moet dus andere tekens/fonts hebben gebruikt.
Wellicht toch handig dan om de Excel mee te sturen, dan kunnen we dat (enigszins) verifiëren.

Volgens mij is dit een verzoek van OctaFish om jouw Excel-bestand(en) hier te plaatsen. Dat doe je door > Geavanceerd te kiezen en dan op de paperclip te klikken en dan het bestand te uploaden en in de editor te plaatsen.

Wellicht is het handig ook even te kijken naar die topic uit 2016.

Als je nou verstandig bent, sla dan die topic en deze gelijk op. Opslaan als...
 
Laatst bewerkt:
Eén naam weet ik nog.. Bijvoorbeeld Wingdings. Maar die tekens hebben echt heel veel verschillende namen.
Dan zou ik alle kleuren moeten gaan onderzoeken en noteren welk type ze zijn?
Ik vrees dat het daar wel op kan uitdraaien ja..

Ik durf zeer stellig te beweren dat jou problemen worden veroorzaakt door problemen met lettertypes / fonts. uit een van de screenshots blijkt dat wel daar staan nu tekens als à en Ê terwijl er daarvoor een vierkantje of een pijl. Dat kan alleen maar als jij zogenaamde dingbat fonts hebt gebruikt die gewone letters als tekentjes presenteren en kennelijk meerdere niet standaard fonts, waardoor er in elke cel een totaal ander lettertype staat het is zelfs goed mogelijk dat als je het patroon omzet naar gewone letters dat er in twee cellen naast elkaar dezelfde letter staat maar een verschillend tekentje. omdat er een ander speciale tekensfont is gebruikt. Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt in Excel om je te laten zien.

Het "goede" nieuws vanuit excel perspectief is dus dat de inhoud van de cellen niet is gewijzigd, dezelfde letters staan er nog steeds.
Het slechte nieuws is dus dat jij per cel een ander letterype / speciaal font hebt gebruikt om het passende tekentje te tonen. En het dus heel lastig is om zeker te zijn dat (weer) het juiste tekentje er staat.

De problemen zijn waarschijnlijk ontstaan omdat op de minicomputer niet alle lettertypes staan die je wel op je laptop hebt staan. Op moment dat je een (excel) document opent op de minicomputer waar een bepaald font niet op staat kan het zijn dat excel dit dus automatisch vervangt door het standaard lettertype en dan veranderen speciale tekens weer terug in gewone letters. Het gaat echter pas fout als je op die minicomputer dat document ook opslaat en daarna weer gaat bewerken op je laptop, pas dan blijven de (foutief) omgezette tekens in dat nieuwe door de minipc gebruikte lettertypes staan.


Ik vrees dat je heel veel werk hebt om het te herstellen redelijk groot is en ook het risico dat mensen die jou patronen in excel willen bekijken niet hetzelfde zien als jij.

Als jij wilt blijven werken met excel om patronen te maken zul je naast een lijstje van gebruikte symbolen die een kleur vertegenwoordigen dus ook een lijstje van noodzakelijke lettertypes moeten aanleggen die op de PC aanwezig moeten zijn om die tekentjes te kunnen tonen als de excel sheet wordt geopend. De vraag is of een borduurpatroon dan nog overdraagbaar is aan anderen.
 

Bijlagen

  • Letterypes speciale tekens.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 31
Maar bovenal staat nu dus bij iedereen op het wensenlijstje: het (originele) bestand. Want dan kunnen we zelf kijken wat er aan de hand is.
Overigens is het niet zo moeilijk om een lijstjemaan te leggen van de gebruikte fonts; dat kun je met een simpele macro wel regelen. Dan heb je in ieder geval een referentie van hoe het patroon is opgebouwd. Je kunt dan zélfs op basis van die lijst een nieuw bestand genereren van het patroon op de mini, met de daarop wél aanwezige tekens. Je vervangt dan dus de niet-bestaande tekens door andere tekens die er (sterk) op lijken. Of compleet andere natuurlijk, dat maakt niet zoveel uit.

In het draadje uit 2016 werd al gesuggereerd om het eindresultaat als PDF op te slaan, omdat je daarmee het probleem gelijk omzeilt. Lijkt mij nog steeds een goed plan :).
 
Waarom plaats je de simpele macro dan niet @OctaFish?

Zal ik dan maar doen.
Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Sheet1")
    ar = .UsedRange
    For j = 1 To UBound(ar)
      For jj = 1 To UBound(ar, 2)
        ar(j, jj) = .Cells(j, jj).Address & " " & .Cells(j, jj).Font.Name & " " & .Cells(j, jj).Value
      Next jj
    Next j
  End With
  Sheets.Add.Cells(1).Resize(UBound(ar), UBound(ar, 2)) = ar
  Columns.AutoFit
End Sub
 
De vraag is, kan Mythodea het überhaupt volgen? Ik denk dat ze eerst maar eens weer opnieuw moet beginnen met die topic uit 2016 te bestuderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan