• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische dropdown-menu’s bij meerdere waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

BvdL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2019
Berichten
1
Goedemiddag Super-(Excel)experts,

Bij het maken van een bestelformulier loop ik tegen het volgende aan. Bijgaand Excel- bestand geeft in het eerste tabblad het bestelformulier weer (“Bestelform.”) en het tweede tabblad de in te vullen gegevens (“Gegevens”). Het idee is dat een besteller het bestelformulier invult door eerst de leverancier in cel B2 te kiezen uit de filterende keuzelijst en dat vervolgens de diverse velden, zoals adres van de leverancier, grootboeknummer en controleur van de bestelling automatisch ingevuld wordt. Nu loop ik tegen twee uitdagingen aan:
1. Een leverancier levert soms meerdere soorten producten die onder een ander GB-nummer vallen en door een andere besteller bestelt wordt(zie leverancier AAA in tabblad “Gegevens”). In het bestelformulier verschijnt alleen de bovenste waarde bij GB-nummer (cel D7), dus in dit geval “11111 kantoorartikelen”. In cel D7 van het bestelformulier zou ik dan graag een dropdown-menu krijgen op het moment dat er meerdere waardes in kolom G (in tabblad “Gegevens”) gevonden worden bij bijv. leverancier AAA (dus “11111 kantoorartikelen” en “22222 leermiddelen”).

Bestelformulier:
Bestelformulier.jpg

Gegevens:
Gegevens1.jpg

2. Daarnaast dienen bestellingen goedgekeurd te worden door een controleur. Het is niet altijd zo dat een leverancier één-op-één gekoppeld is aan één controleur, aangezien de controleurs voor verschillende afdelingen werken en dus ook als zodanig geboekt moet worden in de administratie. Bij leverancier BBB verschijnt in het bestelformulier alleen controleur ABB, terwijl controleur ABC ook zou kunnen goedkeuren. In cel D8 van het bestelformulier zou ik dan graag een dropdown-menu krijgen op het moment dat er meerdere waardes in kolom H (in het tabblad “Gegevens”) gevonden worden bij bijv. leverancier BBB (dus “ABB” en “ABC”).

Gegevens:
Gegevens2.jpg

Voor de uitdaging onder 1. had ik bedacht om unieke leveranciernamen te bedenken door achter de leveranciernaam het GB-nummer te plaatsen, maar dat vind ik eigenlijk geen oplossing.
Nu de uitdaging onder 2. zich ook heeft aangediend, leek het mij niet handig om te gaan werken met de dynamische vervolgkeuzelijsten. Hiervoor zou ik namelijk enorm veel keuzelijsten moeten maken (één per leverancier), wat aanpassingen van de leverancierslijst sterk bemoeilijkt.
Weet iemand hier raad op, waardoor het ook werkbaar blijft in de toekomst, als er aanpassingen moeten worden gedaan? Mijn kennis van Visual Basics is nihil, dus dat is voor mij niet handig, omdat ik dan niet begrijp waar ik wat moet aanpassen. Het zou fijn zijn als dit met formules opgelost kan worden. Dan is de kans iets groter dat ik het nog snap ;)

Alvast bedankt voor een simpele oplossing!
 

Bijlagen

  • Bestelformulier_forum.xlsx
    24,6 KB · Weergaven: 25
Les 1. gebruik geen samengevoegde cellen.
Les 2. zoek even op getrapte validatie.
Les 3. Plaats geen lappen tekst maar formuleer de vraag tot de kern van waar je niet uitkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan