VBA woorden verwisselen in een string

Status
Niet open voor verdere reacties.

piet19501

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2019
Berichten
15
Goedemiddag,

In VBA heb ik een userform ontworpen. In een van de tekstvakken moeten mensen hun achternaam invullen. Ik heb de variabele achternaam. Vervolgens doe ik achternaam = tekstvak.Value, zodat de achternaam die de persoon intikt wordt gekoppeld aan de variabele achternaam. Nu heb ik de volgende opdracht: Als iemand zijn achternaam Berkhof is, moet ik dat zo laten. Maar als iemand zijn achternaam de Vries is, moet ik hier Vries, de van maken en als iemands achternaam van der Straat is, moet ik hiervan Straat, van der van maken. van de Voort van Zijp moet Voort van Zijp, van de worden. Weet iemand hoe ik dit moet doen in VBA?
Bij voorbaat dank

PS Ter verduidelijking: Daar waar de eerste hoofdletter in de string is, moet ik aan het einde van de string een komma plaatsen en daarachter de tussenvoegsel(s) plaatsen die voor de eerste hoofdletter staan.
 
Laatst bewerkt:
Beste Piet, welkom op het forum:)
Het is een goede gewoonte om een voorbeeldbestandje met daarin wat (anonieme!) gegevens te posten.
Je wordt dan sneller en gerichter geholpen.
Om een bestandje te posten klik je op de knop Ga geavanceerd rechts onder en gebruik dan de paperclip om een bestandje toe te voegen.
 
Maar als je dit probleem al voorziet, waarom dan niet in het formulier een veld toegevoegd voor het tussenvoegsel? Je bouwt nota bene zelf het formulier :).
 
Dank voor de reacties.
Ondertussen is het probleem opgelost . Op zich had ik inderdaad liever een apart veld voor tussenvoegsels toegevoegd, maar dit was een opdracht voor mijn studie en in de opdracht moet het per se op deze manier.
 
maar dit was een opdracht voor mijn studie en in de opdracht moet het per se op deze manier.
HelpMij heeft strikte regels waar het school- of studie opdrachten betreft. Het komt hier op neer: we mogen geen rechtstreekse oplossingen geven. Hooguit een beetje in de goede richting duwen. Daarbij is het dan wel van belang natuurlijk dat jij als vraagsteller dat dan ook aangeeft, dat het een studieopdracht betreft. Nu zijn er (denk ik) toch een paar mensen aan het puzzelen geweest om een werkende oplossing te maken. Terwijl dat dus jouw taak is.
Bij een volgende vraag dus, mits dat uiteraard ook weer met je opleiding te maken heeft, aangeven of het voor de studie is. Zodat jij er wat van leert, en wij geen overbodige inspanningen doen :).
 
Ik ben wel benieuwd naar hoe je het opgelost hebt. Heb ik mogelijk wat aan maar ook anderen die met een soortgelijke vraag zitten.

Wil je even de code plaatsen met hoe je het opgelost hebt?
 
Laatst bewerkt:
en maar hopen dat niemand per abuis een tussenvoegsel met een hoofdletter invoert.:)
Neem je het niet een beetje te serieus? Het is een schoolopdracht :). Je opmerkingen over + of & zijn ook meer technisch van aard, en in dit geval maakt het weinig verschil welke je gebruikt. Dat verschil merk je pas als de string leeg is.
Jammer dat de code door TS is verwijderd, en nog wel vanwege ‘veiligheidsredenen’. Weet TS dan wellicht meer van de gevaren die ons bedreigen dan goed voor ons is? Hebben Trump en Poetin zelfs HelpMij geïnfiltreerd? :D

Hij is overigens vrij simpel te maken, op basis van het uitgangspunt dat de achternaam ophoudt na het eerste woord met een Hoofdletter...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan