Bootcamp partitie vergroten??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Time Machine kan niet overweg met Bootcamp partities. Dat weet ik Vandahl.
Ik gebruik Time machine nooit. al mijn documenten, foto's, muziek, enz.... worden in de cloud bewaard.
Het is aan mij niet om te zeggen hoe het moet, iedereen is vrij wat hij aanvangt met zijn Mac.
Maar helpt Nevola op een correcte manier. En niet rond de pot draaien.

Om dat te doen, zet je de Mac uit, zet je 'm aan, en druk je meteen de toesten Command (⌘) en R in. Hou ze vast totdat het menu verschijnt zoals in de link hieronder is afgebeeld.
Dit is een OSX clean install uitvoeren. Hier moet OSX niet (her)installeerd worden

Je gaat de Mac partitie verkleinen.
Kijk eens goed wat de vraag is van Nevola
 
Laatst bewerkt:
Daniel162
Het bolletje wat jij niet zag in je bericht van 18 maart om 17.34u kan ik ook niet vinden.
Het getal 452GB wijzigen gaat ook niet.

Er is blijkbaar tocht iets mis, hoewel zowel mojave als windows10 goed werken.

grts.,

Henk sr

Het zojuist gelukt door het getal te wijzigen en daarna op de ronde bol te klikken. Zie afbeelding.

IMG_4701.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na het klikken op Pas Toe kwam er een beeldje met de mededeling dat er een partitie zou worden toegevoegd en dat ik niet de bedoeling alleen de huidige partitie moet kleiner. En de vrijgekomen ruimte wil ik met Minitool aan Bootcamp toepassen.
Zie foto:

IMG_4702.JPG
 
Laatst bewerkt:
Er is blijkbaar tocht iets mis, hoewel zowel mojave als windows10 goed werken.
Ik moet je geruststellen alles is in orde. er is niets misgelopen. Je mag op twee oren slapen.

Als je nog de partitie van je Bootcamp wilt vergroten.
Met de Boot Camp-assistent partitie Bootcamp verwijderen.
zie. #16


IMG_4702.JPG
Hier heb je in schijfhulpprogramma een partitie aangemaakt. Deze kan je vergroten/verkleinen met de bolletjes. (Doe die terug weg, je bent er niets mee)
Maar iets geïnstalleerd met Boot camp-assistent kan je niet achteraf vergroten/verkleinen. Snapt het!
Groetjes,
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens goed wat de vraag is van Nevola

Ik dacht juist hetzelfde van jouw reacties! Ik vind dat je, misschien goed bedoeld, toch voor verwarring zorgt, in plaats van een oplossing te bieden.
Die oplossing heb ik een paar dagen geleden al aangedragen, en wordt ook ondersteund op deze, eerder gelinkte pagina: https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/reszie-boot-camp-partition.html Heb je wel een moderne Mac voor je neus?

Nevola wil z'n bootcamp partitie vergroten. Aangezien er geen ruimte vrij is, (geen 'unallocated' ofwel ongeformateerde ruimte), is de enige manier iets af halen van de Mac partitie.
Voorheen, toen Mac nog alleen HFS+ format kende, ging dat simpel met het schuifhulpprogramma. Nu, met APFS, het nieuwe format systeem, werkt het anders.

De enige manier die ik zie is om een nieuwe -tijdelijke- FAT partitie erbij te maken.
Die nieuwe partitie kun je met het partitieprogramma in Windows - waar ik het eerder over had, toevoegen aan de Bootcamp partitie, en er 1 (NTFS geformateerde) partitie van maken. Klaar..

Om het visueel te maken, heb ik een screencap gemaakt. Ik heb een engelstalige Mac, met High Sierra, maar kwa handelingen is het hetzelfde.
Ik maak er als voorbeeld een partitie bij van 50 GB, de originele Mac partitie wordt even zoveel kleiner. Als tijdelijke naam kies ik 'Bootcamp vergroten', het tijdelijke format is MS DOS (FAT).
Aan het einde moet je dan op Apply (pas toe) klikken om de verandering te bevestigen, ik heb voor Cancel gekozen, omdat ik geen nieuwe partitie wil..
Het bolletje is gewoon zichtbaar, nadat je op Partition en vervolgens op + klikt..

https://vimeo.com/327241549 (direct linken naar een Vimeo-video op Help Mij is niet meer mogelijk in de gratis versie, zo lijkt het..)

[video=vimeo;327241549]https://vimeo.com/327241549[/video]
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht juist hetzelfde van jouw reacties! Ik vind dat je, misschien goed bedoeld, toch voor verwarring zorgt, in plaats van een oplossing te bieden.

Speel je het zo?
Ik speel het anders!. Mij moet je niet leren een partitie aanmaken.

in het Vimeo filmpje wordt er een (fysieke schijf) extra partitie aangemaakt in Schijfhulpprogramma. De naam wordt veranderd in "Bootcamp partitie vergroten" en op Dos Fat gezet. En dan niets meer...Een lege partitie. Ik vraag mij af hoe je daar nu Windows op krijgt?

Je voelt het komen... We zitten niet op dezelfde golflengte blijkbaar.
De oplossing bied ik zo aan.

Als je met Bootcamp-assistent Windows wilt installeren op uw Mac wordt er automatisch een nieuwe partitie aangemaakt, nu moet je vergroten in Bootcamp-assistent voordat je Windows erop zet. Als je de naam niet wijzigt krijgt die partitie Bootcamp genaamd.
Als Windows erop staat kan je achteraf in Schijfhulpprogramma de partitie NIET meer vergroten. En de partitie waar OSX op staat kan je ook niet meer wijzigen.
Dus er worden twee vaste partities gebruikt: Een voor mac OSX en de andere "Bootcamp" voor Windows10.

PS. Er draaien hier Mac's met High Sierra en Mojave. Jaartal 2011 t.e.m 2018 met en zonder Windows.


Er is nog een ander methode:

Windows installeren op een Mac :
Via Parallels heb je een image en Microsoft Windows licentie nodig. De retail-versie van Windows 10 moet je kopen. Als je in het bezit bent van een licentiecode dan kun je direct het Windows 10 image bij Microsoft downloaden.

Start Parallels op en installeer Windows via het image bestand. Zodra de installatie is voltooid kun je met Windows aan de slag.
Hier ga ik niet verder op in. Het is een wist-je-dat-je
 
Laatst bewerkt:
Het wordt inderdaad een welles-nietes spelletje. Dat helpt de vraagsteller niet.
@nevola: het op 18 Maart door Daniel voorgestelde Paragon programma 'Camptune' van €14,95 is de simpelste methode om je Bootcamp partitie te vergroten.
Of die ook veilig is? Paragon zal zeggen van wel, maar maak toch maar Backups van beide systemen, voor de zekerheid.
 
Heb nog eens verder gezocht met de Engelse taal erbij:
https://www.google.nl/search?client...3rq_hAhXBI1AKHZLMCdwQBQgpKAA&biw=1813&bih=912

Volgens 2 websites,: zo te zien is het een eitje....
https://discussions.apple.com/thread/5450324
Nov 15, 2013 9:44 AM in response to agv71
Yesterday expanded my bootcamp partition from 50 up to 100 Gb using Mini Tool Partition Wizard Home Edition, a Freeware Windows Program after seeing this video: http://www.youtube.com/watch?v=WeKeawqxUa0
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/reszie-boot-camp-partition.html
Resize Bootcamp Partition without Deleting Windows
According to a survey, MiniTool Partition Wizard, a piece of free yet professional partitioning software, proves to be an excellent tool for increasing/shrinking Bootcamp partition without deleting Windows. Next, let’s see the detailed steps.
 
Het wordt inderdaad een welles-nietes spelletje. Dat helpt de vraagsteller niet.

De vraagsteller is zeker geholpen.

Vandahl en Route 99

In OSX Maverix en OSX Lion kon je de partitie Windows (Bootcamp)vergroten in Schijfhulpprogramma. De risico's gaan we achterwege laten.
Sedert OSX High Sierra is de Schijfhulpprogramma drastisch veranderd. Met Boot camp-assistent met Window erop geïnstalleerd , kan je achteraf NIET vergroten.

Als je met Apple eigen Schijfhulpprogramma niet kan, waarom andere software gebruiken en misschien je in problemen werken.
 
Bij zoiets maak je altijd een schijf image.... Maw alleen dan die je normaliter een klus. Ook met een goed programma is het risico niet nul en ben je mss veel kwijt.. Niemand gaat je hier 100% garantie geven dat het lukt. Dus image maken en aan de slag. Anders houd het iig voor mij op
 
Als alles op één schijf staat dan is jouw voorstel geen garantie dat het ok is.... je neemt mogelijk diepliggende boot opties niet mee. Jouw voorstel is een image op partitie niveau, dus minder veilig om te repareren als totale disk zijnde.

Een schijf/disk image is in principe een echte totale schijf image, van sector naar sector, waarbij het niet uitmaakt wat er op staat, en dat is jouw voorstel niet.
Ik zou voor een disk image gaan, je zou hooguit Windows + OSX nog apart kunnen images, maar das meer een toegift, geen zekerheid dat het ook werkt als de totale schijf verknald wordt....
Afh van de compressie wordt het best een stevig bestand, die op een backup schijf moet passen. Schakel iets als bitlocker van te voren uit, mocht het aan staan, anders kun je geen compressie doen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo een zo systeem had ja.... dan had ik hem allang gedaan... zeker als iemand mij zo'n link als ik zelf geplaatst heb, voor mij geregeld heeft....waar ik dan heel blij de test zou doen en nog blijer zou zijn als het lukte....:D en hem/haar vriendelijk dit positieve resultaat melden.:cool::thumb:


Nu is het jouw probleem en ik zit er totaal niet meer dat een ander iets niet doet, dat is zijn keuze, in dit geval jouw keuze.

Dus sterkte ermee, bye bye.... ik ga lekker sporten zo.... en ik help vervolgens weer heel graag een ander....
 
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png

De Windows-partitie wijzigen
1. De partitie verwijderen
Gebruik Boot Camp-assistent om Windows en de Windows-partitie veilig te verwijderen van de Mac zodat de opstartschijf opnieuw een enkele Mac-partitie wordt. U wilt wellicht eerst een reservekopie van uw gegevens maken omdat alle gegevens op de partitie worden gewist wanneer u deze verwijdert.

Open Boot Camp-assistent.
Selecteer ‘Verwijder Windows 7 of hoger’ en klik vervolgens op Ga door.
Kies een van de volgende opties:
Klik op Herstel als de Mac maar een enkele interne schijf heeft.
Als de Mac meerdere interne schijven heeft, selecteert u de Windows-schijf, selecteert u ‘Herstel schijf als één OS X-partitie’ en klikt u op Ga door.


De grootte van de partitie wijzigen
De grootte van de partitie kan na de installatie van Windows niet worden gewijzigd maar u kunt wel de partitie verwijderen en een nieuwe partitie met de juiste grootte aanmaken. Probeer de grootte van de partitie niet te wijzigen met Windows of een programma van een andere fabrikant.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ook.. bijna helemaal opnieuw beginnen.... voor een leek of iemand die geen disk image wil maken is dit wellicht een veel veiliger oplossing...
 
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png

Met Time Machine kunt u reservekopieën maken op een externe schijf die op de USB-, Thunderbolt- of FireWire-poort van de Mac is aangesloten.
De Time Machine backup software van de Mac werkt alleen op de Mac, niet onder Windows.
 
Daar heb je normaal wel wat aan... maar om een schijf opnieuw in te richten eerlijk gezegd heel weinig...
Je moet die backup altijd nog wel maken van MacOS maar dat staat compleet los van dit probleem...
 
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png

Wat bedoel je met "maar om een schijf opnieuw in te richten eerlijk gezegd heel weinig..."
Wat is het probleem? Sorry ik ben nu eventjes niet mee:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan