Bootcamp partitie vergroten??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Time Machine herstelt alleen MacOS, zijn probleem is het aanpassen van de inrichting met Windows erbij door de grootte van Boot Camp aan te passen ZONDER ook maar iets te herinstalleren, mijn voorstel met Minitools voldoet hier aan maar wil de TS niet doen of proberen (door eerst een totale schijf image te maken als backup om terug te kunnen naar de originele situatie), jouw voorstel is daar helemaal niet geschikt voor. De TS wil juist niet wat jij voorstelt, Windows verwijderen alles aanpassen en dan weer opnieuw installeren.
Lees de originele vraag met het echte probleem nog maar eens terug en in mijn perceptie is die niet veranderd.
Nu meer duidelijk bij jou wat de TS bedoelt?
 
Laatst bewerkt:
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png
Daag mij niet uit:shocked:
Vooraf wetende dat MiniTool ook niet werkt.
Ik doe de test.

De TS wil juist niet wat jij voorstelt, Windows verwijderen alles aanpassen en dan weer opnieuw installeren.
En toch moet het zo:thumb:
 
Het is voor de TS wel prettig als je bij het presenteren van een alternatief dan wel uitlegt waarom iets anders niet zou werken.
Nu neemt de verwarring voor de TS alleen maar toe en voor de helpers komt deze werkwijze om zonder onderbouwing zo maar iets te roepen, althans voor mij, ook niet prettig binnen.

Mijn eigen aanpak: zorg dat je altijd een image of kloon van de probleem schijf hebt en je kunt altijd terug.
Vervolgens test je obv de beste onderbouwing of het werkt, bij mijn voorstel heb ik 2 weblinks aangedragen waar de aanpassing met succes is uitgevoerd.
Ik heb ook wel eens gehad dat iets van een website toch niet werkt, soms blijkt achteraf waarom maar niet altijd. Het probleem is dat je lang niet alles weet van een bepaalde situatie en ook nooit op afstand te weten gaat komen.

Maar het maakte mij niet zoveel uit, ik had de image toch kon zo terug naar af... zet het terug zetten aan, ga iets anders doen... bij terugkomst is het klaar.
Geleidelijk aan leer je toch patronen te ontdekken waarom het niet of wel lukt terwijl het wel had moeten lukken...

Dan kans dat iemand op staat en zegt ik heb exact het zelfde systeem op het serie nummer na, is meestal niet zo groot.....
 
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png

Werkt MiniTool nu “ja of nee”??????

Ja indien je een oude versie OSX bezigt zie foto 1.
Als foto 1 zo uitziet kan je bootcamp partitie hier vergroten/verkleinen terwijl je het ook kan met MiniTool als je Windows draait.
4cc2ad9f5d209cf735023370b0eda33c8486c7b6_0.png
foto1


Neen indien je met nieuwere versie OSX werkt zie foto 2.
Hier kan je de partities zowel van OSX en Bootcamp niet veranderen. MiniTool werk hier op geen kanten in Windows.
MACBook Pro foto schijfhulpprogramma.JPG
foto2

ik krijg de onderste foto niet weg
 

Bijlagen

  • Unknown.jpeg
    Unknown.jpeg
    7,9 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Vraagje: Heb je Minitools vanuit de draaiende Windows zelf gedraaid? Foto 2.
 
Mijn ervaring is dat heel vaak in dit soort situaties met partitie aanpassingen in complexere, vooral nieuwere systemen, die uit moet voeren in een Windows PE-achtige versie geboot van een usb stick.
Zelf gebruik ik daar de Windows PE van Gandalf oid er voor. Daar zet ik handmatig Minitools op en dan werkt het bijna altijd.
Ook al beweren sommige tools dat ze het live kunne uitvoeren, sommige systemen staan het niet toe.
Dat is wrs ook de reden dat tips soms niet werken... bij het ene systeem gaat het live wel goed, maar bij een ander systeem juist weer niet...
met het booten vanaf USB stick met Win PE versie weet je zeker dat iig dat het probleem niet is.
Hang de schijf in een normale Intel pc en boot vanaf USB stick, want in Windows booten in een Mac-systeem zal wel lastig zijn....

Aangezien ik geen MacOS systeem heb kan ik het zelf niet testen en ben ik op de weblinks af gegaan.

Ben benieuwd of het dan ook niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png

Aangezien ik geen MacOS systeem heb kan ik het zelf niet testen en ben ik op de weblinks af gegaan.
Ik had het al lang door dat je er niets van afweet, hoe je met een mac overweg moet.
Bij deze, heb je weer iets bijgeleerd:thumb:
 
Ik heb er nu geen....
Je vraagt niet eens of ik een gehad heb... ik heb de nodige MacOS'en (Powerbooks pro)onder handen gehad en waarschijnlijk meer data gered dat jij ooit gedaan hebt...
De kunst was altijd als het in de Macbook zelf niet lukte, het sosm via een ander MB ook niet lukte (vreemd genoeg), of er was op dat moment geen Mac systeem in de buurt .... om dan bijvoorbeeld onder Windows (met een speciale HSF+ driver) of onder Linux toegang te krijgen tot de systemen. De time machine was dan weer net iets te lang geleden gedraaid of nog niet klaar toen het probleem optrad, om al de data terug te krijgen.

Afhankelijk van hoe het systeem ingericht was oa met of zonder encryptie ging dat een heel stuk verder dan dit probleempje...
Voor één systeem lukte het niet snel genoeg icm een andere Macbook, heb ik op een Intel systeem een complete Hackintosh omgeving ingericht op een aparte schijf om dual boot problemen te vermijden en de boot v het choice menu van het bios te laten doen. Uiteindelijk met veel geduld alle data kunnen redden.

Dit kwam dus als erg kort door de bocht binnen... tja... moet ik dat eerst allemaal vertellen voordat ik hier een antwoord mag geven?
Je ziet ik zoek echt de opties op om zaken voor elkaar te krijgen.

De case van deze TS had ik nog nooit gehad, maar mijn kennis laat mij wel toe om op de p de weblinks af gegaan uit uitvalsbasis.

Mijn laatste MB Pro case:
Re : Problemen macbook pro:
Hi
De MB loopt vast en je ziet vaak zoiets als op het bijgevoegde document (niet mijn foto, komt van Google af, ik was iedere keer net te laat). Na enkele seconden herstart de MB weer. Eergisteren had ik voor het eerst dat hij ook niet wilde opstarten, hij gaf dan on de zoveel tijd 3 beeps en verder kwam het niet. Ik heb hem gisteren uiteindelijk nog wel werkende gekregen. Het probleem doet zich vooral voor bij het verplaatsen van de MB, gisteren had ik het voor het eerst ook op een stabiele ondergrond vast liep.
Wil je ff heel spoedig kijken

Gelukkig heeft de eigenaar van deze MB, mijn eigen zoon..... al het geld terug gekregen van de MB (< 2 jaar jong, retourgarantie bij MM) , maar pas nadat ik met heel veel moeite de data onder boven om schreven wijze er af kreeg. Hij was super blij, niets kwijt geraakt. Het was eigenlijk een groot moederbord probleem, maar de schijf kon uiteindelijk ook niet meer standaard benaderd worden....
Na de nodige problemen met MB's heeft hij ze nu compleet afgezworen is nu helemaal gewend aan Windows, terwijl een 100% MacOS addept was. Zijn snelle Zenbook heeft na een paar jaar nog nooit problemen gegeven, das wel handig voor een professional in een documentaire industrie waar de meesten toch een Mac hebben...
Ondanks goed reis beschermingsmateriaal, kon de MB Pro dit blijkbaar niet aan, meestal waren het moederbord problemen, geen connector problemen. In de meer dan 10 jaar dat hij MB Pro's gehad heeft is 3x het moederbord vervangen.... Zijn Zenbook is het 1e systeem dat nu zolang al zonder problemen gewerkt heeft, geen enkele MB Pro heeft dat ooit gehaald.

Ben blij dat ik als vader zijnde met een redelijke kennis van 3 main stream OS-systemen hem heb kunnen helpen.
Sinds 2011 heb ik ook een complete dubbel ingerichte (fysiek gescheiden) op Linux gebaseerde data server voor hem ingericht (bij de start in 2011 4x2TB disks en dat is inmiddels alweer aangepast). Het onderhoud doe ik ook. Hij kan wereldwijd via webdav de server als lokal disk mounten voor dat deel dat hij nodig heeft. Met een app op zijn mobiel kan hij zelfs via webdav onderweg even snel een foto naar en opdrachtgever door sturen zonder zijn Zenbook te moeten gebruiken...

HET probleem tot voor een paar jaar geleden as dat nergens in Europa zijn de internet verbindingen zo goed als in NL, dus soms zit je kort in een vacuum dat als je ook nog net geen volledige lokale.....backup met de MB Pro hebt kunnen maken... en het om teveel data gaat om dat even te doen..., en de MB Pro begeeft het... je nog wel heel graag die laatste data wilt hebben... Hoe.. .dat heb je kunnen lezen....

Mss nu een betere indruk hoe het hier gaat.... :cool: en waar ik mijn kennis vandaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even mijn reactie, omwille van de volledigheid. Minitool werkt wel, mits je er een partitie bij maakt. Door de nieuwe bestandsstructuur van APFS (volumes in een container) kan Schijfhulp-programma inderdaad niet meer de bestaande partitie verkleinen. Dat is hopelijk een tijdelijk probleem.
APFS zou nog niet af zijn. Doet Apple vaker, dingen in de markt zetten die niet af zijn :thumb:

Anyway, die partitie die je er bij maakt, geef je een door Windows herkenbaar format (FAT32). Minitool kan dan de ruimte daarvan bij de Bootcamp partitie betrekken..
Het kan trouwens wel, een bestaande APFS partitie verkleinen. Maar daar heb je Terminal voor nodig. Zie link hieronder. Maar dat is boven de pet van de gemiddelde gebruiker.
https://www.macobserver.com/tips/deep-dive/resize-your-apfs-container/

Al met al lijkt me het eerder voorgestelde Camptune van Paragon de makkelijkste optie.
 
Laatst bewerkt:
Prima suggestie,:thumb: kan hem helaas NU niet testen hier...
Je ziet, omwegen zoeken helpt dat blijkt met jouw inbreng wel weer.
Nu nog het echie ..... de praktijk is soms erg weerbarstig, dat mag uit mijn MB Pro ervaringen blijken. (uiteraard waren er ook wel eens kleinere problemen met de MP Pro, maar ja das minder interessant hier...)
 
Toch nog even mijn reactie.
MinTool is een software programma voor window pc.
Kan niet overweg met Windows die met Bootcamp-assistent op een Mac is geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Als je windows hebt geïnstalleerd op je mac. heb je een dus een aparte partitie aangemaakt. Dat zijn twee schijven die in Schijfhulpprogramma staan.
Een voor OSX en een voor Windows.
Als je opstart in Windows bevind je zich in de schijf van je Windows, Je bijkomend software je mappen enz.. staan op die schijf.
Terwijl je op nog altijd op die schijf bevind. kan je die andere OSX schijf niet benaderen. Er is geen enkele software die dat kan, iets veranderen in OSX schijf terwijl je in Windows zit.
Apple heeft dit zeer goed afgemaakt. Apple doet niet alles zelf. Ze maken eerst beta versies, Word door de medeontwerpers overal ter wereld getest. Tegen dat de officiële versie uitkomt zijn we weer een half jaartje ouder.
 
Schermafbeelding 2019-04-03 om 11.30.16.png
Beste route99
De verwijzingen naar een link, wat software betreft, die je kan downloaden op een Mac, die niet de door Apple zelf of door Apple medewerkende ontwerpers gemaakt zijn, zijn niet betrouwbaar. Om maar te zeggen, dat er in de APP store zelf geen enkel programma bestaat om een partitie te vergroten. Dat verklaart al veel.

Het was de bedoeling niet om u te kwetsen. Maar zo zie je maar hoe het allemaal rap evolueert, als je een tijdje het systeem niet meer gebruikt. Ik gebruik ook nog Microsoft maar meestal is het de Mac. Je gaat met je laptop bij een klant, start op en patat het is daar weer het wieltje begint te draaien 1..2...5...10 sluit uw pc niet af (deze kent ge). De klanten wachten niet graag hé. Daarom neem ik altijd mijn MacBook mee. En zo is het begonnen.

Ik heb het geprobeerd. Mijn besluit staat vast.
Ik heb mijn best gedaan om een antwoord te geven op de vraag.
En jullie ook. Ik zet er een punt achter.
 
Laatst bewerkt:
Een HSF+ partitie blijft een HSF+ partitie, een NTFS een NTFS....
Klonen doe je op sector level.... dus die image zou je als veiligheid moeten kunnen maken.
Ik zou zelf toch kijken welke partitie manager dit geboot vanaf een USB stick kan. Dat vereist flexibiliteit, want een Mac systeem kan een Windows ub stick booten, dus je zult even iemand moet zoeken die zo aardig is dat je even op dat systeem mag doen... .

Er is geen enkel bewijs aangevoerd dat dit niet kan, alleen het is zo nog niet uitgevoerd, booten vanaf een Windows PE systeem om te testen welke partitie manager het wel of niet kan.
Je ziet dat omgekeerd ik voor iemand een Hackintosh systeem opgebouwd heb om meer tijd te creëren om rustig uit te zoeken om de data van die persoon na de nodige moeite allemaal te redden van een Macbook Pro.... In dit geval zou ik mijn eigen voorstel ook uit gevoerd hebben....als ik het probleem v/d TS zou hebben....

Ik ben zelf ook nog even in de app store wezen kijken... en vond Winclone die de Windows partitie vergroten en verkleinen kan....
Helaas kan ik het niet testen, maar het zou kunnen.....

Hoe dan ook, de oplossing sluit nog steeds aan bij de oorspronkelijke vraag van de TS.

https://support.twocanoes.com/hc/en-us/articles/203443647-Shrink-the-Windows-File-System

After-Creating-WInclone-Image--Expand-File-System-sm.png
 
Laatst bewerkt:
De laatste paar reacties heb ik verwijderd, deze voegen niets aan de discussie toe. Als jullie het met elkaar op willen lossen stel ik voor dat jullie elkaar even via PB of e-mail opzoeken en niet deze thread “misbruiken”.

Ik heb al een tijdje geen reactie van de TS gezien, wellicht even wachten met reageren tot er weer nieuwe informatie is? ;)
 
Hoi, Daniel162
Jouw uitleg en voorbeelden van de oplossing met Paragon CampTune waren mooi uitgebreid en duidelijk.
Ik heb alle aanwijzingen gevolgd en ben begonnen met dit beeld:

startplaatje.JPG

Heb toen bootcamp opgedraaid naar 150GB en op resize en later op continue geklikt.
Na enige tijd kreeg ik dit resultaat.
Waarschijnlijk te veel vergroot.

resultaat.JPG

ga het opnieuw proberen nu naar 100 GB


grts.,

Henk Sr
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wel gelukt. zie foto

eindresultaat.JPG


Hel veel dank aan Daniel162 en natuurlijk ook aan de andere meedenkers.


grts.,

Henk Sr
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan