Bootcamp partitie vergroten??

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Op een macbook pro van laat 2013 heb ik met bootcamp een windows10 geinstalleerd om zowel apple als windows te draaien.
Het installeren ging goed, maar na de installatie bleek de partitie van bootcamp wat klein.
Ik zou deze partitie graag vergroten, want er is nog voldoende ruimte op de SSD schijf van 500GB, maar ik weet niet zeker hoe dat moet.
Graag een beetje hulp.
De volgende gegevens zijn van toepassing op de Macbook Pro
OS = Mojave 10.14.3
HD = 500 GB SSD schijf

zie foto's
MACbook Pro foto MacIntosh HD.JPG

deze foto is gemaakt alvorens iets te beginnen.


MACbook Pro foto met bootcamp.JPG




Bestandsystemen:
Macintosh HD = APFS
Bootcamp = NTFS
Externe Backupschijf = HFS+met journaling

MACbook Pro opslagfoto I.JPG

Op bovenstaande foto van de SSD schijf ziet u naast de Macintosh HD partitie en de Bootcamp partitie tevens de externe backupschijf


MACBook Pro foto schijfhulpprogramma.JPG


Bovenstaande foto is van het schijfhulp programma


grts.,

Henk Sr
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je hulp.
De link heb ik bekeken ziet er goed uit, maar ik durf hem nog niet gebruiken omdat het verschil tussen de in de link gebruikte OS (Mountain Lion en het OS op mijn Macbook erg groot is.
Na de Mountain Lion 10.8 zijn nog 6 nieuwere OS gekomen (Maverick10.9.-Yosemite 10.10. -El Capitan 10.11.-Sierra 10.12.-High Sierra 10.13.- en nu Mojave 10.12.)
Misschien werkt het niet met Mojave of is verschil in uitvoering van BMR.
Kan dat?

grts.,
Henk Sr
 
partitie van bootcamp
Boot Camp is een hulpprogramma van Apple dat gebruikers helpt bij het installeren van Microsoft Windows op Intel-processors van Apple. Daarnaast zorgt de software er onder Windows ook voor dat je de laatste updates krijgt. Apple houdt immers de Boot Camp software goed up-to-date en zorgt voor een goede werking van Windows op een Mac.
SSD schijf van 500GB en macbook pro van laat 2013 kan gerust op Mojave draaien.
Appletips.nl kan je alles vinden speciaal voor Apple gebruikers
https://www.appletips.nl/?s=windows%20installeren%20boot%20camp&is_v=1

Op een Mac is het mogelijk om de harde schijf op te delen in verschillende partities. In principe maak je van één schijf 'meerdere' schijven. Een extra partitie kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een beta-versie van macOS te installeren of andere doeleinde.
https://www.appletips.nl/macos-extra-partitie-aanmaken/
 
Laatst bewerkt:
Het draait al op Mojave Daniel162. Waarschijlijk heb je de foto's niet bekeken.
Ik heb op de laptop 2 partities t.w. Aplle Mojave en Bootcamp met windows10.
De vraag was:"Hoe vergroot ik veilig de Bootcamp partitie met Windows er in"?

De Link die ik van iEscape kreeg leek een goede oplossing, maar omdat het voorbeeld in de link in erg lang geleden was (sinds die tijd waren er 6 of 7 O.S verschenen bij apple)durfde ik hem niet te gebruiken.

grts.,

Henk sr
 
Elke partitie aanpassing is een risico, je zult eigenlijk altijd een image van je schijf moeten maken.
iig zo wie van alle data, maar dat had je tuurlijk al in 2-voud... ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je niet kan in Schijfhulpprogramma, zal ook niet gaan met andere software.
Vergelijk de foto van Nevola en die van mij. Bij Nevola zie je de bolletjes niet. Dus.....
Probeer niet met andere software.
 
Volgens mij kun je ook gewoon de gewenste grootte in typen, dus eerst op de grote partitie klikken en dan in het invoervenster de gewenste grootte opgeven, vervolgens de andere partitie aanklikken en die vergroten.
 
Ik ben toch duidelijk geweest. Niet.....Het gaat hier nog altijd over Bootcamp partitie aanpassen.
 
Het kan wel, maar het creëren en veranderen van partities is altijd risicovol. Het is bij mij vaak goed gegaan, maar heeft ook een paar keer ellende opgeleverd.
Dus: maak eerst backups van je Mac en Windows systemen, voor het geval dat..

Het echte vergroten:
Met het schijfhulp programma maak je een nieuwe partitie. Dat doe je door de huidige Mac partitie op te splitsen/te verkleinen. Als format voor de nieuwe partitie kies je FAT32.
De grootte maak je gelijk aan het aantal GB dat je bij je Bootcamp partitie wilt.
Daarna herstart je, en gaat meteen naar Windows (door direct na herstart de Option toets met het symbool ⌥ in te drukken).

In Windows download en installeer je een Partitionerings-programma zoals deze gratis software: https://www.partitionwizard.com/download.html
Deze software kan de FAT32 partitie zien die je in de Mac hebt gemaakt, en de ruimte daarvan bij de Windows partitie betrekken.

In de link hieronder wat meer info en een Youtube filmpje. De info is ook gebaseerd op een ouder MacOS, in de 'Comments' onderaan zie je succesverhalen
met nieuwere versies van MacOS en het resizen via een FAT32 partitie..
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/reszie-boot-camp-partition.html
 
Laatst bewerkt:
Schijfhulpprogramma kan de Bootcamp-partitie echter niet uitbreiden of inkrimpen, omdat het een Windows NTFS-bestandssysteempartitie is.

En Apple zegt: "Als je Windows-partitie te klein is, maak dan een back-up van de informatie erop, verwijder deze, maak een grotere partitie en installeer Windows vervolgens opnieuw.



Met de Boot Camp-assistent kan je een partitie aanmaken voor Windows

Een partitie aanmaken doe je met behulp van de Boot Camp-assistent. Deze tool kan alleen worden gebruikt door een beheerder van de Mac. Log daarom eerst in op een account met beheerdersrechten. Open vervolgens de Boot Camp-assistent door in de map Programma’s naar de folder Hulpprogramma’s te gaan en op het icoon Boot Camp-assistent te klikken.

De Boot Camp-assistent wordt nu geopend. Klik op de knop Ga door. Selecteer de optie Partitie voor Windows aanmaken als taak en klik op Ga door. Geef nu aan hoe groot de partitie moet zijn waar je Windows op installeert. Installeer je bijvoorbeeld Windows 7? Dan heb je 16GB beschikbare schijfruimte nodig voor de installatie. Daarnaast wil je natuurlijk ook software op het Windows-besturingssysteem kunnen installeren en bestanden kunnen opslaan. Hoe groot de partitie moet zijn is dan ook afhankelijk van de plannen die je met het besturingssysteem hebt. Het is in ieder geval onverstandig de partitie kleiner te maken dan zo’n 20 à 25GB. Klik op Partitioneer om je keuze te bevestigen en de partitie aan te maken.

atra73dtew2r629v.png
Het partitioneren van een harde schijf kan enige tijd in beslag nemen

Windows-installeren

Nu je een partitie hebt aangemaakt om Windows op te installeren kan je beginnen met de installatie van het besturingssysteem. Ook dit doe je via de Boot Camp-assistent. Open dus opnieuw Boot Camp-assistent en klik op Ga door. Selecteer als taak Start Windows-installatieprogramma en klik op de knop Ga door. Selecteer de harde schijf waarop je het besturingssysteem wilt installeren. Heb je maar één harde schijf in je Mac zitten? Dan kan je ook uit maar één schijf kiezen. Klik op Ga door om je keuze te bevestigen.

Plaats nu de installatieschijf van Windows in je Mac en klik in Boot Camp-assistent op de knop Start installatie. Je Mac wordt nu opnieuw opgestart vanaf de Windows-installatieschijf. De installatiesoftware van Windows vraagt je nu aan te geven op welke partitie je Windows wilt installeren. LET OP, het is van groot belang dat je hierbij de juiste partitie kiest. Selecteer je de verkeerde partitie? Dan overschrijft Windows Mac OS X en gaat je data verloren. De juiste partitie is duidelijk te herkennen aan het woord BOOTCAMP in de naam.




Ik ben benieuwd ? @nevola
Het is altijd leuk om te horen hoe het is gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Ben begonnen met een backup te maken met Time Machine op een externe disk alvorens te proberen de Bootcamp te vergroten.
Wat ik eerst zeker wil weten is wat Time Machine backup inhoudt. Is dat een backup inclusif Bootcamp of moet ik eerst Mac backup maken met Time Machine en ook nog appart een backup van het windows10 gedeelte?
grts.,

Henk Sr
 
Goeie vraag: ‘Kun je ook van wijn een bierbuik krijgen'
Met Time Machine wordt er continu een kopie gemaakt van de gehele Mac op een externe harde schijf.
Time Machine heb je niet nodig.


Kort samengevat.
Apart een backup van het windows10 gedeelte. Het die partitie die u zal verwijderen met met de Boot Camp-assistent.
En zo zijn we terug aangeland bij het begin. Met de Boot Camp-assistent kan je een partitie aanmaken voor Windows.
Windows installeren.
Daarna kan je in Windows je backup terug zetten.
 
Je gaat de Mac partitie verkleinen. Daar wil je eerst een backup van maken. Hoezo heb je dan geen TimeMachine nodig, Daniel? Dat is juist de beste en ook gratis manier van backuppen.
Mochten er problemen zijn met het MacOS deel, dan kun je je bestanden daarmee terugzetten.

Je kunt nu alvast testen of je Recovery Partitie goed werkt; die heb je nodig om in het menu 'Zet terug van Time machine-reserve kopie' te komen.
Om dat te doen, zet je de Mac uit, zet je 'm aan, en druk je meteen de toesten Command (⌘) en R in. Hou ze vast totdat het menu verschijnt zoals in de link hieronder is afgebeeld.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Time Machine kan niet overweg met Bootcamp partities. Voor het maken van een Windows backup heb je eigenlijk Windows software nodig.
Het kan gratis, maar dat Winclone programma uit de link van iEscape is zo gek nog niet, je kunt er een Windows image mee maken en het terugzetten, vanuit MacOS. Het is alleen niet goedkoop, met $40,-

N.B: deze stappen zijn dus alleen voor het geval er iets mis gaat. Overige handelingen heb ik hierboven al beschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan