Harddisk vervangen - Program files blijft werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan de knalle

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
52
Ik had een Intel 2600K systeem met als opstartschijf een Samsung sata SSD en voor de programma's en data een conventionele harde schijf, een 2TB Western Digital Caviar. In mei 2017 wilde ik een upgrade naar wat snellers en ben overgestapt op een 6700K systeem met een Samsung 950 EVO M.2 SSD en wederom een 2TB conventionele schijf, een Seagate Barracuda ST2000DM001. Wat viel de overstap tegen... Mijn oude systeem starte op in 42 seconden en met het nieuwe duurt het 1,5 minuut.. Ik zag ineens niet echt een reden om mijn oude pc aan de kant te zetten en door een nieuwe baan en bezigheden stond de nieuwe pc stof te happen. Zonde! Maar goed, met kerst 2018, een paar dagen vrij en aan de pc begonnen alles over te zetten. De nieuwe PC had meer dan 1,5 jaar stilgestaan en bij installatie van de programma's op de Seagate viel op dat deze af en toe een 'eng' geluid maakt. Dat geluid hoor ik nog steeds en het klinkt niet fris. Deze serie Seagate schijven schijnen niet echt betrouwbaar te zijn. Dus al met al is de overstap een tegenvaller, nog steeds duurt het opstarten 1,5 minuut..
Mijn vraag is: Kan ik alle data vanaf de onbetrouwbare Seagate kopiëren naar een nieuwe harde schijf en werken dan de programma's nog steeds vanuit de program files map? Is het systeem wat te versnellen, ligt het aan de M.2 SSD dat het opstarten lang duurt? In de bios zie ik weinig overige opties. Dank alvast voor jullie antwoord.
 
Als je van die Seagate een schijfimage maakt en deze op een nieuwe HDD terug zet zouden de programma's weer moeten werken op de nieuwe schijf.
Ook die Seagate "klonen" naar de nieuwe HDD moet werken, dat kun je o.a. met Minitool of Macrium Reflect bij ( beide gratis ).
Maar als je de ene schijf naar de andere "kopieert" dan gaat dat niet werken....

Waarom het opstarten bij jou zolang duurt is voor mij een raadsel, ik heb hier ook een Samsung 950 Pro ( dat EVO in jouw verhaal zal wel een typo zijn ) M2 SSD en bij mij start Windows binnen de 25 naar het bureaublad..
Controleer dus je BIOS / UEFI instellingen want die 950 Pro is bloedsnel.
 
Seagate maakt tegenwoordig prima schijven, zou kunnen dat je firmware update dient uit te voeren.

Tevens vermoed ik dat er vanaf de harde schijf wordt geboot en niet v.a. de M.2 via de Windows Boot Manager.
Boot eens zonder harde schijf.
 
Ik heb ooit 4 Seagate Barracuda ST2000DM001 gekocht... de meesten gaven bad sectors, blijkbaar een slechte batch, garantie was er net af toen het gedonder begon...
Op social media netjes gaan klagen... heb 4 nieuwe gekregen...
Nooit meer Seagate en zo... ben er nog steeds huiverig voor, vertrouwen terug krijgen duurt lang....
Heb nu WD Red type, draaien prima.
Maar als HSG nog gemaakt wordt en de reviews blijven goed zou ik daar heen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je van die Seagate een schijfimage maakt en deze op een nieuwe HDD terug zet zouden de programma's weer moeten werken op de nieuwe schijf.
Ook die Seagate "klonen" naar de nieuwe HDD moet werken, dat kun je o.a. met Minitool of Macrium Reflect bij ( beide gratis ).
Maar als je de ene schijf naar de andere "kopieert" dan gaat dat niet werken....

Waarom het opstarten bij jou zolang duurt is voor mij een raadsel, ik heb hier ook een Samsung 950 Pro ( dat EVO in jouw verhaal zal wel een typo zijn ) M2 SSD en bij mij start Windows binnen de 25 naar het bureaublad..
Controleer dus je BIOS / UEFI instellingen want die 950 Pro is bloedsnel.

Hoi, dank voor de reacties. Ik heb een andere harddisk besteld en de huidige ga ik clonen. Betreft het langzame opstarten, ik heb reeds van alles gecheckt in het bios maar ik kan alleen kiezen voor boot priority. Vreemd genoeg staat er nergens iets over M2 boot. Het duurt echt te lang voor zo'n snelle schijf. Mijn moederbord is een Gigabyte B150-HD3P en in de manual lees ik niks over M2 boot.
 
Seagate maakt tegenwoordig prima schijven, zou kunnen dat je firmware update dient uit te voeren.

Tevens vermoed ik dat er vanaf de harde schijf wordt geboot en niet v.a. de M.2 via de Windows Boot Manager.
Boot eens zonder harde schijf.

Hallo Lange Pier, dank voor je bericht. De SATA schijf is niet voorzien van een opstart partitie, het is puur een data schijf. De opstartschijf is de M.2. Met de boot manager bedoel je de settings in de bios neem ik aan toch? Dank alvast.
 
Kijk eens of hier wat bij staat.
 
Langzaam opstarten opgelost

Ik heb vanavond de gehele manual doorgenomen en Gigabyte zegt daarin weinig over M.2. Echter na wat Googlen op de bewuste aansluiting en mijn moederbord leverde op dat mijn firmware (de allereerste) nog niet was geoptimaliseerd.. Kortom, RUfus op een USB, laatste firmware erop, nu kan ik wel de NVM settings inzien en na opslaan start mijn pc in 25 seconden op.. Ik ga morgen de seagate HDD vervangen. Dank zover allemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan