• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

collecterooster kerk maken die gegevens vastzet en sorteert

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
collecterooster kerk maken die gegevens vastzet en sorteert

Ik ben bezig met het maken van een collecterooster voor de kerk. Dit moet elk jaar weer opnieuw gebeuren en het zou mooi zijn als een aantal gegevens als basis worden ingevuld.
In het overzicht (zie bijlage) wordt in B1 eerst het jaar ingevuld, waarna de zondagen en andere data ingevuld waarop er kerkdiensten worden gehouden.
De huidige rijen 61 en 118 bevatten formules die alleen een resultaat geven als er in het gegeven jaar 53 zondagen zijn.
De huidige rijen B122 tot en met B129 worden handmatig gevuld.

Na het vullen van de cellen B1 en B122 tot en met B129 zou de gebruiker/"beheerder" het bestand moeten sorteren op kolom B en C. Ik krijg een foutmelding van een kringverwijzing, terwijl die er volgens Formules - Foutcontrole niet is...

Een paar vragen:
Hoe voorkom ik de nu lege rijen 61 en 118, ook na het sorteren?
Waarom krijg ik de foutmelding van een kringverwijzing?
Hoe houd ik de waarden vast (om te gebruiken in een volgend overzicht) en krijg ik toch de mogelijkheid om volgend jaar zo'n zelfde overzicht te maken?

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • collecterooster.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 33
Waarom krijg ik de foutmelding van een kringverwijzing?

In cel B9 staat de formule:
Code:
=$B$9+14
Mijn gevoel zegt dat de formule in B10 ook niet klopt:
Code:
=$B$66+14
 
Toen ik de tabel maakte, maakte ik eerst "collecte 1" aan. Daarna kopieerde ik dat deel en maakte op die manier "collecte 2". Vervolgens sorteerde ik dit op datum, zodat ik per datum achtereenvolgens collecte 1 en collecte 2 kreeg.
Oorspronkelijk plaatste ik in de cel van de volgende week de formule die 7 dagen optelde bij de vorige datum, maar dat ging fout toen ik het ging sorteren op datum, omdat de tabel begon met andere data waaronder een donderdag (hemelvaartsdag) en kerstdagen vallen niet altijd op een zondag, enz. Daarom maak ik nu in B5 (en ook in wat nu B6 is) een berekening van de eerste zondag in het jaar en tel er in de onderliggende cellen 7, 14, 21 dagen (enzovoorts) bij op.
De formules in B9 en B66 kloppen volgens mij dus wel.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Als je in cel B9 zet dat in B9 moet staan B9 +14

Dan krijg je dus die kring verwijzing.
 
Ik zie niet direct wat je in je bestand gedaan hebt, maar ik begin met jou bestand wel aan mijn begrip van Excel te twijfelen:

In cel B66 staat de formule =$B$9+196 resultaat: 43667.

In cel B67 staat de formule =$B$66+196 en het resultaat is: 43667

Wat mis ik hier?
 
Hoe moeilijk en ingewikkeld kan je het maken
 

Bijlagen

  • collecterooster (1).xlsm
    16,8 KB · Weergaven: 34
Met een dynamische kalender in de tab 'Kalender'. In de tabel met feestdagen kan je de speciale dagen en het aantal collectes opgeven. De standaard is 2 collectes op zondagen. In de tab 'Collecte' kan je in B1 een jaar kiezen en de kalender wordt automatisch aangepast.
 

Bijlagen

  • collecterooster.xlsb
    30,7 KB · Weergaven: 30
jan BG, popipipo, Emields en VenA, hartelijk dank voor jullie hulp.
De bijdrage van VenA spreekt mij op het eerste gezicht het meeste aan.
Het overzicht van de "feestdagen" (rechterzijde in tabblad Collecte) bevat een aantal dagen die er wat mij betreft niet in hoeven te staan. Als ik deze netjes wegfilter, dan wordt de hele regel niet meer getoond, dus ook de naastgelegen cellen in de eerste kolom. Ik heb daarom deze tabel verplaatst naar het derde, nog lege tabblad.
Als ik het aantal collectes verminder (op Kerstavond, Kerst en Oudejaarsavond is er één collecte) en ik vervolgens de macro start, resulteert dat in een aantal foutmeldingen #N/B.

Hoe pas ik het bereik aan van Table3? Het stopt nu bij rij 120. Al zoekende op internet vind ik iets als Invoegen - Naam - selectie aanpassen. Is dit een functie in een nieuwe versie van Excel? Ik werk (nog) met Excel 2010...

Vriendelijke groet,
Guido
 
Laatst bewerkt:
guido,

plaats je aangepaste bestand eens....
 
Eerst maar even collecteren voor een cursus VBA? Als er maar 1 tabel in een blad staat heb je maar 1 ListObjects

Code:
ar = Sheets("Kalender").ListObjects([COLOR="#FF0000"]1[/COLOR]).DataBodyRange

De foutmeldingen kan ik niet vinden.
 
ook nog een beetje aangepast.
 

Bijlagen

  • collecterooster (1).xlsm
    41,6 KB · Weergaven: 34
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan