• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Proefaangifte 2018 AOW

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.648
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ben wat aan het experimenteren met de aangifte made by Wim de Groot. Nu krijg ik constant grote bedragen terug en dat kan niet kloppen, de Belastingdienst kennende. Kan de fout niet ontdekken. Nu wilde ik het document plaatsen maar de werkmap/werkblad is beveiligd en kan het document niet controleren. Beveiliging opheffen van de werkbladen? Waar kan ik dat doen?
 
Tabblad "Controleren": Beveiliging werkblad (of werkmap) opheffen kiezen en dan hopen dat er geen wachtwoord is vereist, anders wordt het gokken :eek:
 
Kan je niet beter contact opnemen met Wim de Groot zelf, zie http://www.exceltekstenuitleg.nl/contact.html
Mocht deze geld vragen voor dit bestand, mag je ook een bepaalde service verwachten.
En is het ook niet netjes mocht jij zijn bestand op de forum plaatsen en zijn werk gratis weggeven.
 
Laatst bewerkt:
@Alphamax.
jij hebt volkomen gelijk. Mijn fout. Ik was nog niet goed wakker. Vroeger, na de papieren aangifte kon je bij de BD de Aangifte downloaden. Dan kon je experimenteren (op eigen pc) en nu zie ik die mogelijkheid niet meer. Dus de Belastingdienst zou dat weer mogelijk moeten maken.
Misschien wil iemand zelf eens onderstaande gegevens invoeren en kijken wat het resultaat is en waar de (mijn) fout zit. Het zijn fictieve bedragen en de loonheffing weet ik niet precies maar het bedrag wat Janssen dan terug krijgt is telkens veel te groot.

Vermogen 100.000
WOZ 230.000
Alleenstaand 11/11/1950
AOW 15.000 Loonheffing 3.000
Pensioen 4.000 Loonheffing 1.000
Lijfrente 2.400 Loonheffing 800
Ik denk dat je voor pensioen en lijfrente toch IB en PVV moet betalen en daar bij ingang van de AOW-leeftijd toch inhoudingen voor zijn (loonheffing).
Ouderenkorting 1.418
Alleenstaande ouderkorting 423
Verdacht vind ik die Algemene Heffingskorting omdat die wel eens niet zou kunnen gelden (1.127). Maar waarom staat die daar dan? Max 2.265.

In mijn berekening krijgt Janssen zelfs 3.301 terug. Op welke planeet zou dat zijn!
 
Laatst bewerkt:
jij hebt volkomen gelijk. Mijn fout. Ik was nog niet goed wakker.
Wij hebben het bestand van Wim de Groot niet, tenzij jij een link plaatst waar we het gratis kunnen downloaden.
 
Dit vind ik zeer verwarrend. Men gebruikt de term heffingskorting en loonheffing. Normaal is het altijd zo dat loonheffing wordt ingehouden. Wat krijgt Janssen nou aan het eind van de maand? 1146 of 918 in het handje? Daar mag toch nooit onduidelijkheid over zijn. Ik weet het niet en anderen zeggen nee, je krijgt 1146 en dan is loonheffing wel degelijk van toepassing.
Bruto *
€ 1.215,81 € 1.215,81

Loonheffing
€ 0,00 € 227,75

Bijdrage Zvw
€ 69,30 € 69,30

Netto
€ 1.146,51 € 918,76

Ik zie de laatste download mogelijkheid van de Aangifte 2014. Lees wel dat er een app is voor een iPhone? Maar niet voor een desktop pc! Heel vreemd? Kan ook nergens een voorbeeld van een aangifte AOW en pensioen op internet vinden, want dan kun je snel zien waar de fout zit.
 
Laatst bewerkt:
Helaas daar heb ik niets aan, immers het omgekeerde is het geval en dan is het niet een paar honderd euro maar twee tot drieduizend euro. Iemand die een aangifte ter beschikking heeft en de inhoud begrijpt moet toch direct kunnen zien hoe het zit.

Kijk als je drie of meer inkomens van AOW, lijfrente, pensioen, vermogen bij elkaar optelt kom je vaak qua IB in een hogere schijf en krijg je vaak een hogere definitieve aanslag en moet bijbetalen. Dat ligt voor de hand maar twee tot drieduizend euro terug! Heeft dit kabinet dan toch gelijk?

Ik begrijp het niet want op de site van de Belastingdienst en SVV staat duidelijk dat in alle gevallen van AOW, Pensioen en Lijfrente sprake is van Loonheffing.

Voor de zekerheid nogmaals met een nieuwe download de gegevens ingevoerd krijg weer 2800 euro terug. Kan het bestand wel sturen naar Wim de Groot maar dat moet je betalen. Begin ik niet aan.

1. Wiebes bij de Belastingen was een fout.
2. Wiebes bij de Zaak-Groningen is een fout.
3. Dat je de Aangifte niet meer bij de Belastingdienst kunt downloaden is ook een grote fout.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Senso,

Het is een proefaangifte "Inkomstenbelasting". Niet "AOW"

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat op dit inkomen elk maand loonbelasting/loonheffing wordt ingehouden van totaal 4.800 euro per jaar.
Of de heffingsinstanties werken met onjuiste gegevens.

Op de AOW 2018 voor alleenstaanden ad. 1.173,33 (januari 2018) wordt indien de heffingskorting wordt toegepast 0,00 loonheffing ingehouden.

Het bedrag aan loonheffing op de AOW van 3.000 euro lijkt mij onjuist.

Groet

Dirk
 
Heb je gelijk aan. IB/PVV maar het was maar een naam die betrekking had op de insteek. In post 7 geef ik aan dat ik de term loonheffing en heffingskorting verwarrend vind. Immers er is sprake van altijd aangifte doen. Maar goed, het is en blijft zeer lastig werken als ik geen exact voorbeeld heb hoe het in de praktijk toegaat. Als ik doe wat jij schrijft, geen inhouding/loonheffing op de AOW, dan kom ik op nul/nihil uit. Maar krijg ik dan aan het eind van de maand 1173,33 in het handje?
In 2019 zou dat volgens de tabel 1215,81 - ZVW 69,30 = 1146,51 zijn. Dus dan krijgen mensen 1146,51 overgemaakt? "Geen gezeik, iedereen rijk"
 
Laatst bewerkt:
Voor pakweg 8 tientjes kom je alles te weten via een belastingconsulent.
 
Hallo Senso,

"Altijd aangifte doen" Nee, alleen als de belastingdienst er om vraagt.

Loonheffing en heffingskorting is niet het zelfde, is ook niet verwarrend. Je moet alleen de definitie wel kennen.

"1.173,13 bruto, 1.107,04 netto is in het handje": Ja

In 2019 1.146,51 netto: Ja

"Geen gezeik, iedereen rijk". Nee, probeer er maar eens van rond te komen. Dan heb je geen 80 euro van HVS voor over.
Moet je zelf gewoon doen, zonde van de 80 euro. Op lichters die consulenten. Doen alleen maar interessant.

Groet
Dirk
 
Laatst bewerkt:
Hallo Senso,

Nog even over post 7.

Een heffingskorting mag slechts door een (1) uitkeringsinstantie worden toegepast. Je mag zelf kiezen welke instantie.
Het is wel handig en verstandig om dat bij de instantie te doen met de hoogste uitkering.

Daarom geeft het SVB twee voorbeelden met en zonder toepassing van de algemene heffingskorting.

De loonheffing is de loonbelasting en de heffingskorting is een instrument van de overheid voor de inkomstenpolitiek.

"Een heffingskorting is in de Nederlandse Wet op de loonbelasting 1964, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de te betalen belasting en premies volksverzekeringen."


Groet

Dirk
 
@Dirk
Bedankt voor jouw uitgebreide en duidelijke antwoorden. Jij hebt er verstand van.

Ik doe de aangifte altijd zelf. Ik heb destijds samen met de helpers van Helpmij.nl een werkblad (Excel) gemaakt. Ieder jaar kan ik dan de gegevens bijhouden en door wat variabelen aan te passen kom ik dan tot de definitieve aangifte/aanslag. Klopt altijd met wat de Belastingdienst zegt.

Iedereen bedankt voor de hulp.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan