Hdd of NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulusje

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2004
Berichten
343
Hoi

Ik heb nu een pc met hdd's en een externe hd en een netwerk hd.
Omdat ik van de verouderde pc af wil en een goede laptop wil lijkt het mij handig om met netwerk hd's te werken voor backup.
Is het verstandig om nog een netwerk hd erbij te kopen en beide in het netwerk te plaatsen of is het verstandiger om een NAS met meerdere schrijven aan te schaffen?
Ik wil ook niet specefiek van alles wat ik doe een backup maar van bepaalde dingen, is dat mogelijk met een NAS of beter een externe hd inpluggen en met de hand telkens backuppen?

tnx
 
Wat jij wilt kan met een NAS, geen probleem.
Wat je kiest is afhankelijk van je budget.
Een NAS met 1 schijf heeft geen enkele vorm van data-bescherming, gaat de schijf stuk, ben je alles kwijt, net als met zo'n zgn. "netwerkschijf".
Data-bescherming bij een NAS heb je vanaf 2 schijven. dan zou je dus een dual-bay model moeten aanschaffen èn 2 schijven want het besturingssysteem wordt ook op de schijven geïnstalleerd.
Op deze pagina een overzicht van NASsen, van betaalbaar tot duur...
Hou er dus rekening mee dat er nog 2 schijven bij komen...
 
Wat jij wilt kan met een NAS, geen probleem.
Wat je kiest is afhankelijk van je budget.
Een NAS met 1 schijf heeft geen enkele vorm van data-bescherming, gaat de schijf stuk, ben je alles kwijt, net als met zo'n zgn. "netwerkschijf".
Data-bescherming bij een NAS heb je vanaf 2 schijven. dan zou je dus een dual-bay model moeten aanschaffen èn 2 schijven want het besturingssysteem wordt ook op de schijven geïnstalleerd.
Op deze pagina een overzicht van NASsen, van betaalbaar tot duur...
Hou er dus rekening mee dat er nog 2 schijven bij komen...

En dan zet je hem in raid 1? Dan maakt hij dus een identieke schijf van de andere schijf? En dan kan je op je laptop aangeven wat hij moet backuppen toch?
 
Welke pc heb je nog (cpu, RAM, moederbord, hoeveel SATA aansluitingen)?
Als ie niet permanent aan hoeft te staan en je oude pc is nog ok, kun je die als NAS gebruiken.

Onze server, een soort NAS dus, is van 2011 en draait nog probleemloos.
Zit een simpele AMD 350 onboard CPU in met 8 GB RAM.
We kunnen er 6 schijven inhangen en via usb nog meer. We zitten nu op ca 8 TB.
We hebben er 2 van, een op een andere lokatie.

We kunnen via Webdav een schijf lokaal koppelen, zowel via een tool als handmatig te backuppen, maar vaak is het zoveel dat we een usb stick in de server stoppen en via Teamviewer hem besturen.

We hebben er Debian 8 op zitten, loopt probleemloos weinig onderhoud.
Ik heb vroeger wel naar FreeNAS gekeken, die is veel lichter, die heeft nu ook Webdav ondersteuning, toen helaas niet.
Debian en FreeNAS zijn open source, dus geen kosten voor de 2 servers/NASsen.
Het is wel handig om iets Linux kennis te hebben, maar je hoeft echt geen nerd te zijn ;).
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, RAID 1 is een array van 2 schijven van identieke grootte die een exacte kopie van elkaar zijn, een zgn. mirror-array.
Valt er 1 schijf uit, dan vervang je die en de NAS zorgt voor het opnieuw opbouwen van de array.
De max. beschikbare opslagruimte is in dat geval iets minder dan de capaciteit van 1 schijf.

Ik vraag mij echter af of een NAS voor jou de oplossing is, het is wel een stuk sneller als netwerk-opslag dan zo'n "netwerkschijf", die zijn vaak uitermate traag.
Dan is het ook nog de vraag hoe en waarmee je een backup maakt....
Een NAS heeft de mogelijkheid daar verschillende programma's voor te installeren waarmee je een backup-schema kunt maken dat op gezette tijden een backup maakt van de hele HDD van de laptop of van geselecteerde mappen.

In elk geval is het voor jou, uit financieel oogpunt, naar mijn idee het beste om gewoon een extra ext. HDD met USB 3 aansluiting te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een pc met hdd's en een externe hd en een netwerk hd.
De financiële keuze ligt bij de TS, maar nog een erbij wordt wel meer een zootje.... Losse schijven en (om)vallen blijft een significant risico.
Je zou de oude pc puur zelfs met de huidige windows daar alles in kunne zetten en alle schijven delen, dan heb je ook een simpeler netwerk schijf... Hoef je alleen een losse 2, 3 of 4 TB schijf erbij te kopen of nog groter naar behoefte.
Dan zijn de kosten extreem laag, want een schijf moet je altijd hebben.
Een backup programma kun je ook van de laptop draaien en die weg laten schijf op de gemapte/gedeelde schijf.
Das iig veiliger dan nog meer losse schijven.
 
dank jullie wel voor de uitleg en de oplossingen. een Nas hoeft in principe niet duur te zijn als je niet een heel duur type of merk neemt zag ik, en hd's heb ik toch inderdaad wel nodig.
 
Het hangt van je eisen af en kijk ook vooruit. Zoiets schaf je voor jaren aan....
Wat wil je nu precies mt die NAS behalve backuppen?
Hoe, wat, hoeveel, auto/handmatig, budget.... etc
 
Backuppen, auto en handmatig, foto's,muziek en administratie. Schrijven van 4tb moet voor de komende jaren genoeg zijn, is zelfs groot genoeg voor films en dan streamen denk ik
 
Aangezien je vaak niet alles ook op je eigen systeem ook kwijt kunt, ofwel.... moet je dus 2 backup schijven hebben (of meer als je meer data hebt), tenminste als je zeker wilt zijn, want niet op je systeem mmaar wel op een 4 TB schijf is geen backup... Dat is gewoon alleen maar ergens anders op slaan.... Dus als het nodig is moet je daar een echte backup voor maken, dus een 2e systeem, maakt niet uit wat het is.
 
een Nas hoeft in principe niet duur te zijn als je niet een heel duur type of merk neemt zag ik
Klopt, maar onthou dat "goedkoop" meestal "duurkoop" is, ik denk dat de meesten dat met mij eens zullen zijn.
Merken als WD, Negear, HP, LaCie etc. zijn wat mij betreft de benaming NAS niet waard....die zijn meer wat ik versta onder "netwerk-schijven".
Niet voor niets zijn merken als Synology, QNAP en Thecus veruit de populairste merken als het gaat om NASsen voor de consument met een goede prijs / kwaliteits verhouding, betrouwbaarheid èn support.
Maar dan zit je wel in een iets andere prijscategorie.

Daarbij, een goede NAS biedt véél meer dan alleen een backup-functie, zo kun je je eigen, ISP onafhankelijke, mailserver inrichten, je eigen website hosten, je eigen Cloud-toepassing opzetten etc, etc...teveel om op te noemen.
Kijk eens op de websites van Synology en QNAP wat deze allemaal bieden.
Dat is, naar mijn mening, de investering dubbel en dwars waard, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Ik heb hier 2 Synology's draaien, beide 4-bay's, waarvan 1 met 4x 3Tb ( sinds 2012 ) en de ander met 4x 4Tb ( sinds 2018 ) schijven.
Ben er onwijs tevreden mee, zeer betrouwbaar en uitstekende software-ondersteuning en mogelijkheden.
Ik heb er o.a. 2 IP-camera's met bewegingsdetectie aan hangen waarvan de opnames op de NAS worden opgeslagen, stream er films, foto-albums mee, test er nieuwe websites op etc.
Voor zo'n 4-bay ben je wel een paar €€ kwijt, incl. schijven moet je rekenen op een bedrag van rond de € 1000 - € 1100 maar dan heb je ook wat.

De belangrijkste data staat op beide NASsen maar óók in de Cloud ( Stack ) en Google Drive, nooit met al je geld op 1 paard wedden :rolleyes:

Als je met de NAS ook wilt gaan streamen zou ik je aanraden om niet voor het goedkoopste type te gaan want dan is vaak de processor te langzaam of de hoeveel geheugen te laag en uiteraard moet je je netwerk thuis ook voor elkaar hebben.
In geval je je oude pc zou inzetten als NAS zoals @Route99 voorstelt zit je waarschijnlijk wat processor en geheugen betreft wel oké.....
Met FreeNAS als besturingssysteem zit je ook goed hoewel de interface minder gelikt en echt basaal is t.o.v. bijv. Synology en het vereist wel wat meer kennis op het gebied van Linux.
 
Ik gebruik mijn hd's nu eigenlijk alleen als backup en ben eigenlijk niet anders van plan, mijn voorkeur heeft wel een nas en niet de eigen pc. De nas is er tenslotte voor uitgevonden :). Maar zyxel dus maar niet doen zeg jij ? Maar als ik dus een film download om te bekijken en hem op de nas zet , en ik heb voor de veiligheid raid 1, dan zet hij hem ook gelijk op de andere schijf. En dat zou ik niet willen want ik bewaar films niet, ik kijk en gooi weg. Dubbelen lijkt me dan een slijtage voor de tweede schijf. Of praat ik poep?
 
Bij een RAID 1 staat op beide schijven dezelfde data, dus als je een film download en op de NAS zet staat deze op beide schijven.
Verwijder je die film nadat je hem gekeken hebt dan verdwijnt hij dus ook van beide schijven, tot zover is het logisch omdat het een spiegel-array betreft.
Dat dat op beide schijven dezelfde data staat bij een RAID 1 ( spiegel-array ) komt omdat er sprake is van data-bescherming ( redundancy ).
Als 1 van beide kapot gaat kun je, door een nieuwe schijf te plaatsen, al je data weer herstellen.
Dat lukt niet als beide schijven niet dezelfde data bevatten, dan verlies je dus data van de kapotte schijf die niet op de spiegel-schijf staat.

Als je geen data-bescherming wilt of nodig denkt te hebben dan kun je met een single-bay NAS ( 1 enkele schijf ) af of je kiest een 2-bay type en zet de schijven in JBOD i.p.v. RAID 1 waarbij je de totale schijfruimte van beide schijven samen hebt.
 
Regel 1: RAID is geen alternatief voor een echte veilige backup....
Als regel 1 niet geldt dan geld regel 2...
Regel 2: RAID is geen alternatief voor een echte veilige backup....
Als regel 2 niet geldt dan geldt regel 1...

Ergo: maak je niet al te blij met een dode mus, tis mooi meegenomen dat het kan met RAID, maar het is en blijft geen echte 2e backup...
Als om een of andere reden er toch nog iets mis gaat kun je de RAID niet restoren.... ben je alles kwijt. Heb het te vaak gezien...
 
Regel 1: RAID is geen alternatief voor een echte veilige backup....
Als regel 1 niet geldt dan geld regel 2...
Regel 2: RAID is geen alternatief voor een echte veilige backup....
Als regel 2 niet geldt dan geldt regel 1...

Ergo: maak je niet al te blij met een dode mus, tis mooi meegenomen dat het kan met RAID, maar het is en blijft geen echte 2e backup...
Als om een of andere reden er toch nog iets mis gaat kun je de RAID niet restoren.... ben je alles kwijt. Heb het te vaak gezien...

Asl je raid 1 gebruikt met een nas met 2 disks dan heb je toch een backup op de tweede schijf?
Hoe groot is de kans dat beide schijven tegelijk kapot gaan? Het is nu zo dat ik foto's handmatig op 2 schijven zet, lijkt me handig als dit automatisch gebeurt. Of zie ik het fout?
 
Het is echt geen backup... waarom zwerft dat rond?
Lees dit maar eens:
http://www.israidhetzelfdealseenbackup.nl/?uitleg=raid-als-backup
Deze rigoreuze oorzaken zijn echter bij lange na niet de enige oorzaken naast schijfuitval:

Wat als er meerdere schijven uitvallen?
Wat als de NAS defect raakt?
Wat als de data op de NAS door software fouten corrupt raakt?
Wat als de data door een virus geïnfecteerd wordt?
Wat als een gebruiker perongeluk bestanden verwijdert van de NAS?
Wat als iemand om wat voor reden dan ook schijven uit de NAS trekt en daarmee het RAID volume beschadigt?
Een backup beschermt tegen al deze zaken. RAID beschermt alleen tegen schijfcrashes. RAID is dus geen backup.
 
Maar hoe kan ik vanaf mijn laptop, mijn pc benaderen? Ik wil dat weleens proberen om te zien hoe makkelijk dat is. Ze zitten nu beide op hetzelfde netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan