• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel leest textbox bij mij goed in, op andere pc niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Battin

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2016
Berichten
32
Hi allemaal,

Kan iemand mij misschien helpen met een apart probleem die ik niet begrijp.

Hoe kan het dat een Excel VBA programma bij mij een textbox inleest met datumnotatie DD-MM-YYYY, op de laptop van mijn moeder ook, maar bij mijn zus als MM-DD-YYYY ?
Ook schrijft hij de datums die ingegeven worden d.m.v. combobox bij mij en mijn moeder goed weg, maar bij mijn zus omgedraaid.


Alle computers staan op nederlands en ook met de nederlandse datum/tijd.
Verder staan alle instellingen gelijk.



Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt.

PS: Dit is gewoon puur een vraag, vandaar dat er geen bestand bij zit :)
PSS: ik weet niet of dit belangrijk is, maar mijn moeder en ik gebruiken nog de Excel versie uit 2013 en mijn zus 2016.
 
Ze heeft ook een Nederlandse Office installatie?

Gaat het om een combobox in een userform of een werkblad?
Hoe wordt het gegeven uit de combobox in de cel geplaatst?
Ook puur een vraag kan een voorbeeld bestand vereisen om er een goed antwoord op te kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
Ook zij heeft een nederlandse installatie.

Als wij in de combobox bijvoorbeeld: 14-04-2019 aanklikken, wordt er vervolgens de volgende code gedraai:
Code:
ThisWorkbook.Worksheets("Aankomsten").Range("C3").value = Format(dashboard.ComboBox4.Text, "MM-DD-YYYY")

Wij hebben ook geprobeerd om het om te draaien naar DD-MM_YYYY, maar dat werkt ook niet.
 
Nog steeds geen compleet voorbeeld.
Wat staat er qua opmaak in de eigenschappen van C3?
Waarom gebruik je de Format functie als er in de combobox al tekst staat?
14-04-2019 is alleen het uiterlijk van een datum.
De echte datum notatie voor die datum is het getal 43569.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bestand even dusdanig aangepast dat alle persoonsgegevens en andere formulieren zijn verwijderd.
Dit is namelijk onderdeel van een groot programma gemaakt in Excel met VBA.

De eigenschappen van C3 zijn opgemaakt als DATUM.
Wat ik alleen niet begrijp, is dat het op 2 laptops wel werkt en op 1 niet.
 

Bijlagen

  • Test versie ivm datumfout.xlsm
    122,1 KB · Weergaven: 32
Wat is het resultaat als je zus volgende code eens test.
Code:
Private Sub ComboBox4_Click()
Sheets("Aankomsten").Range("C3") = CDate(ComboBox4.value)
End Sub
 
Staat het bij je zus in Aankomsten Y4:Y8 wel goed?

Maak er eens dit van
Code:
Private Sub ComboBox4_Click()
    Sheets("Aankomsten").Range("C3") = DateValue(ComboBox4.value)
End Sub

Of:
Code:
Private Sub ComboBox4_Click()
    Sheets("Aankomsten").Range("C3") = CLng(DateValue(ComboBox4.value))
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dit is namelijk onderdeel van een groot programma gemaakt in Excel met VBA.

Dat VBA gedeelte betwijfel ik. (zie ook jouw andere draadje). De hele opzet is op zijn minst gezegd nogal rommelig. Je maakt geen gebruik van tabellen, het bestand staat vol met onnodige lege regels, onnodige matrixformules en nog meer onzinnige formules.

Al eens naar VlOOKUP() gekeken ipv
Code:
=IF(L19="";"";IF(L19="Netherlands";"NLD";IF(L19="Belgium";"BEL";IF(L19="Germany";"DEU";IF(L19="France";"FRA";IF(L19="United Kingdom";"ENG";IF(L19="Ireland";"IRL";IF(L19="Scotland";"SCH";IF(L19="Switserland";"CHE";IF(L19="Denmark";"DEN";IF(L19="Sweden";"SWE";IF(L19="Poland";"POL";IF(L19="Austria";"AUT";IF(L19="Italy";"ITA";IF(L19="Spain";"ESP";IF(L19="Switzerland";"CHE";""))))))))))))))))

Als je even het echte bestand plaatst met gefingeerde persoons-gegevens dan maakt @gast0660, er in een handomdraai, een mooi werkbaar programmaatje van. Denk ik:D
 
@VenA: Ik ben het 100% met je een dat het gehele bestand rommelig is (en dit is nog maar een klein gedeelte van het volledige bestand).
Wat ik ook nog moet zeggen, is dat het voorbeeld snel in elkaar gezet is. Het originele bestand maakt gebruik van afbeeldingen, beter opgezette formulieren (met meer textboxen, comboboxen etc) en meerdere sheets.

Ik ben uiteraard het VBA nog aan het leren en het bestand is dusdanig uitgebreid, dat veel code wellicht beter gebruikt kan worden.
Het bestand werkt (voor 98%) zoals het is met de huidige codes etc, maar het kan natuurlijk altijd mooier, makkelijker en sneller.

Gelukkig zijn er altijd mensen die je graag willen helpen :D
 
Laatst bewerkt:
In windows (10) naar instellingen -> Tijd en Taal --> Datum en Tijd --> Indelingen (datum en tijdnotatie). Hier kun je dat instellen, daar staat op derde laptop waarschijnlijk een andere instelling. Ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad met een decimale punt of komma, daardoor werkte mijn sheet wel thuis maar niet op het werk (engelse/US instellingen) terwijl de taal op NL stond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan