• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak vs verticaal zoeken vs macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andy001

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2019
Berichten
6
Beste,

Graag had ik jullie input/advies of zelfs oplossing gevraagd mbt volgende situatie.
In bijlage de excell als voorbeeld.

Situatie:
Tabblad 1:
Lijst van aanwezige stock
Titels: Benamingen van producten
Inhoud cellen: Serienummers

Tabblad 2: wordt gekopieerd uit een export maar de kolommen staan altijd op dezelfde plaats.
Lijst van uitgaande stock
Kolom met benamingen van producten.
Kolom met serienummers.
Andere kolommen.


Wat is het probleem?
Het is mogelijk aan de kassa om serienummers te koppelen aan een verkeerde benaming.
Er kunnen serienummers verdwijnen.

Gewenste resultaat: (in mijn gedachten omdat ik de beperkingen van excell niet ken)

Ik had gehoopt dat op tabblad 1:
De serienummers die met correcte benaming zijn buitengegaan in het groen komen te staan.
De serienummers die met verkeerde benaming zijn buitengegaan in het rood komen te staan.
De serienummers van tabblad 2 die niet voorkomen op tabblad 1 zou ik er ook moeten kunnen uithalen maar dat kan ik eventueel apart doen.


Ik heb zelf al wat geprobeerd met voorwaardelijke opmaak en dubbele ingaves en verticaal zoeken met resultaten in een tweede kolom.
Deze oplossingen werken maar ik moet veel manueel zitten copy pasten met serienummers.


Is hier een all in one oplossing?


Grote dank bij voorbaat,
Mvg,
Andy
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 31
Ben je zeker dat je het juiste bestand geplaatst hebt?
 
Dat is inderdaad het juiste bestand maar niet het originele.
Het originele staat vol met gegevens die ik liever niet op een publiek forum plaats.

De kolom titels 1,2,3,4 tot 9 op tabblad 1 worden vervangen door de productnamen.
Die productnamen zullen identiek zijn aan de namen in kolom A van het 2de tabblad.

De serienummers op tabblad1 zullen aangevuld worden.
Tabblad 2 dient om een lijst op te copy pasten.
Deze lijst zal altijd dezelfde layout hebben.

Ik heb het voorbeeld zo gemaakt dat je op tabblad 2 de 3 situaties tegenkomt.

Situatie 1: juist serienummer en juiste benaming
Situatie 2: Juist serienummer maar bij de verkeerde benaming.
Situatie 3: Serienummer komt niet voor op tabblad 1


Indien het op deze manier moeilijk helpen is hoor ik het graag.
Indien jullie graag willen zien wat ik zelf al heb gevonden post ik het graag. Laat maar horen.


Mvg,
Andy
 
Laatst bewerkt:
je hoeft het origineel zeker niet te plaatsen, maar waarschijnlijk weet u in welke kolom het serienummer staat en in welke kolom de (gecodeerde?) benaming. Voor ons is dat raden.
 
Beste,

In bijlage een nieuwe excell waar de betekenis van de waarde in de cellen duidelijker zou moeten zijn.
Indien u nog vragen heeft hoor ik ze graag.
 

Bijlagen

  • Map1V2.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 23
Kan je even handmatig aangeven wat de verwachte uitkomst is?
 
Beste,

Tabblad 2 - Kolom C en D

inhoud C zijn benamingen,dit kan verder lopen tot oneindig, C4; C5, C6 enz
inhoud D zijn serienummers, dit kan verder lopen tot oneindig, D4; D5, D6 enz


Concreet:

inhoud D3 moet gezocht worden op tabblad 1.
Indien deze niet voorkomt op tabblad moet deze herkenbaar zijn.
Manier om deze te herkennen mag gekozen worden.

Indien D3 voorkomt op tabblad 1, moet de benaming van C3 gelijk zijn aan de titel van de kolom waar D3 in voorkomt op tabblad 1.

Indien ja -> het serienummer op tabblad 1 groen kleuren
Indien nee-> het serienummer op tabblad 1 rood kleuren.

Voorbeeld:
1
Serienummer van Eik op tabblad 2 staat in de kolom Eik op tabblad 1
Dit is ok dus mag serienummer groen kleuren:


Voorbeeld 2:
Serienummer 963463411119 uit cel D4 op tabblad 2.
Staat wel op tabblad 1 maar de titel van de kolom komt niet overeen met de titel in cel C4 op tabblad 2
Dit is niet ok dus moet serienummer Rood kleuren


Voorbeeld3:
Serienummer wordt niet gevonden op tabblad 1.
Hier weet ik niet goed hoe dit te doen. Zelfde manier maar gaat het niet wat zwaar worden dan?


Een toevoeging zou zijn dat ik alle roodgekleurde serienummers op tabblad 1 kan verwijderen.
In bijlage een nieuwe file.


Dank bij voorbaat,
Andy
 

Bijlagen

  • Map1V2.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 16
Helemaal duidelijk is het niet. Waarom gebruik je tekst en getallen door elkaar? Dat maakt het vergelijken niet makkelijker. Met een derde tab met het eindresultaat zal het mogelijk duidelijker worden. In het bestand alles met voorwaardelijke opmaak.

Blad1 rode tekst; niet gevonden in Blad2
Blad1 groene voorgrond; exacte match met Blad2
Blad1 oranje voorgrond; wel gevonden in Blad2 maar verkeerde benaming.

Blad2 groene voorgrond; gevonden in Blad1

Als het gewenste eindresultaat bekend is dan zal het met een macro wel vrij eenvoudig op te lossen zijn.
 

Bijlagen

  • Map1V2 (1).xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 31
Beste,

Reeds hartelijk dank voor de hulp.
De file die u hebt gemaakt is eigenlijk voldoende.
Een knop om alle groene correcte serienummers te verwijderen zou nog handig zijn.

De reden dat er serienummers zijn met letters in ligt aan de goederen.
Daar kan ik niets aan veranderen.

Kan u beknopt (of lang) uitleggen welke formule er hier nu juist toegepast wordt aub?
Op die manier kan ik wat bijleren,

Dank bij voorbaat!
 
Het niet om tekst en getallen maar het gebruik ervan. In Blad1 staan de numerieke serienummers als getallen in Blad2 staan deze als tekst. Dit kan je eenvoudig zien door niet uit te lijnen. Getallen staan standaard rechts uitgelijnd tenzij ze als tekst zijn opgeslagen.

De gebruikte formules kan je terug vinden in de voorwaardelijk opmaak. De uitleg hierover kan je eenvoudig vinden in de helpfunctie van Excel. <F1>

Ik heb verschillende functies in de formules gebruikt:
- SUMPROCUCT()/SOMPRODUCT();
- INDEX();
- MATCH()/VERGELIJKEN();
- IFERROR()/ALS.FOUT();
- VLOOKUP()/VERT.ZOEKEN().
 
Beste,

Hartelijk dank voor alle hulp en uitleg!
Met uw file als basis heb ik een correcte versie kunnen maken met meer kolommen en bereik.

Dankzij uw uitleg heb ik de problemen met tekst notatie en getal notatie ook kunnen oplossen.
Blijkbaar is er een verschil tussen de eigenschappen van een cel veranderen VOOR er een getal in genoteerd wordt en nadien.
Ik veranderde de eigenschappen van de cel altijd nadat er een waarde was ingevuld maar dan krijg je de wetenschappelijke notatie en werkt de formule niet meer.
Wanneer je de eigenschap van een cel veranderd naar "tekst" VOOR je er een getal in plakt krijg je wel de correcte weergave met meer dan 13 cijfers.

Weten dat een getal met meer dan 13 cijfers wordt afgerond vanaf het veertiende cijfer is ook wel handig........ excel zou daar een melding mogen van geven.
Had ik geen 2000 serienummers een tweede keer mogen inscannen....... :D


Allessinds,
Hartelijk dank!!!!!! :thumb:

Mvg,
Andy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan