Aantal makelaars berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sbuseke

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
6
Bijgesloten Excel-bestand is eigenlijk een tabel in Access die is ontstaan uit een stukje SQL m.b.v. PGadmin 3 . In het veld <Aantal rel_role> dient het aantel gelijke "rollen" uit de kolom <rel_role> te staan per transactie. Dit is de kolom <rel_mut_id>.

Voorbeeld: in veld <aantal rel_role> met <rel_mut_id> 539394, komt dus achter <Comma Vastgoed XXX> een <1> te staan. Achter <Cushman & Wakefield Utrecht> komt ook een <1> te staan. Dit omdat de ene makelaar de rol <makelaar verhuurder/verkoper> heeft en de tweede makelaar in dit geval <Makelaar huurder/koper>.

Wanneer er twee makelaars zouden zijn binnen één mut_id met de rol <Makelaar verhuurder/verkoper>, zou hier dus achter iedere makelaar een <2> moeten komen te staan etc. De code zou dus het aantal rollen per mutatie_id moeten tellen. Misschien is de code ook direct in PGadmin te plakken?

Wie kan mij hierbij helpen? Mijn man hielp mij altijd maar hij is overleden
 

Bijlagen

  • telling.xlsx
    132,6 KB · Weergaven: 23
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, en de data die je aanlevert is ook nogal verwarrend. Als ik er een draaitabel van maak (de makkelijkste manier denk ik om te zien waar de gevallen optreden) dan is er bijvoorbeeld ook een nummer dat 6 records heeft: 544641. Dat blijken dan, als ik die 6 bekijk, 3 setjes van 2 identieke records te zijn. Wellicht is het handiger om het Access bestand erbij te doen. Daarin is het sowieso makkelijker om queries te maken dan in Excel.
 
Hallo OctaFish,

Fijn dat je heb gereageerd. Bijgaand het Access bestand. Er moet dus een veld bij komen wanneer van het aantal rollen van een makelaar per mutatieregel zoals in het eerdere bericht. Ik heb de data in ons systeem opgeschoond.

Hoor heel graag van je
 

Bijlagen

  • Ranglijsten.zip
    879,7 KB · Weergaven: 14
Fijn! In tegenstelling tot vorige keren ben jij de enige die heeft gereageerd. Het is waarschijnlijk dan toch niet eenvoudig! Het kan overigens nog steeds zo zijn dat er wat doublures in zitten.

Ik zal even kort uitleggen wat wij doen. Wij registreren opname en leegstand van bedrijfsonroerend goed. Een transactie wordt meestal tot stand gebracht m.b.v. een makelaarskantoor. Deze kan de huurder, verhuurder, onderhuurder, vertrekkende huurder etc. vertegenwoordigen. Eens per jaar houden wij een soort "wedstrijdje" van wie de meeste meters tot stand heeft gebracht. Dit wordt per "rol" van de makelaar binnen een transactie berekend. De rekenfactor is het vloeroppervlak, het aantal verhuurde vierkante meters. Hoe meer dezelfde rollen binnen één transactie, hoe kleiner het aandeel wordt van de betrokken makelaars. Nu hebben wij sinds 1 januari een nieuw systeem. Eerst een lompe Oracle database waar de hele organisatie gebruik van maakte. Nu een Progres database. Zoals je kunt zien komen er ook veel doublures binnen de makelaarskantoren voor. Ontstaan door verschillende schrijfwijzen en een andere manier van registreren van marktpartijen in Progres. Dit moet ik uiteraard in ons systeem rechttrekken. Hier heb ik nu helaas geen tijd voor. Een vertrekkende huurder is eigenlijk een aparte transactie. Sommige van mijn collega's hebben een contractbeëindiging in de transactie met de nieuwe huurder opgenomen. Vandaar de doublures. Ook dit moet ik eigenlijk in het systeem aanpassen.

Zo een heel verhaal
 
Laatst bewerkt:
Als wat je wilt al mogelijk is, heb ik een sorteersleutel nodig, omdat je in ‘bovenliggende’ records moet kunnen kijken. En dat gaat in Access alleen als je een uniek veld hebt. Zit dat al in de tabel? Want als ik naar de verschillende ID velden kijk en daarop sorteer, klopt er niks meer van de datums. Het liefst zou je in dat geval een sortering kunnen maken waarbij je een Autonummer veld toevoegt dat dan uniek is.
 
Het unieke veld is het veld <mut_id>. Deze komt wel vaker voor omdat aan een mut_id (transactie) meerdere makelaars met meerdere rollen kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld mut_id 483279. Het totaaloppervlak bedraagt hier <881 m2>. Er zijn twee verhurende makelaars bij betrokken en één makelaar huur/koper. De twee verhurende makelaars krijgen dus ieder <881/2> en de makelaar huurder/koper is in zijn eentje en krijgt dus <881> ongedeeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan