• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 5 met een variabel reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimlin1968

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
45
Hoe kan ik een top 5 maken met een variabel bereik?

KolomA Kolom B Kolom C
Top Naam Projectnummer
1 Fiets PR19000001
2 Fiets PR19000002
3
4
5

Bereik moet zijn C2:C3

KolomA Kolom B Kolom C
Top Naam Projectnummer
1 Fiets PR19000001
2 Fiets PR19000002
3 Brommer PR19000003
4 Brommer PR19000004
5 Auto PR19000005


Bereik moet zijn C2:C6

Mijn vraag hoe kan ik nu dit bereik automatisch laten bepalen. Met dit bereik kan ik een volgende formule automatisch per project totalen of aantallen tellen.
 
Dat bereik bepaal je met
Code:
INDIRECT("B2:B"&AANTALARG(B1:B6))
 
Top 5 bereik

De formule lukt mij nu als mijn bereik start vanaf regel 1 maar hoe doe ik dit nu in het tweede voorbeeld als mijn top 5 bijvoorbeeld in een andere regel start.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Bereik.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 27
Ik snap niet zo goed wat je probeert te bereiken. In de rode en groene vakken verwijs je (met de functie indirect) naar een bereik. Daar gaat zo niets zinnigs uitkomen.

Wat moet de uitkomst zijn in groen of rode vakken? Het meest voorkomende product?

Zit de rest van de sheet regelmatig in elkaar, dus allemaal top5's onder elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Als je steeds maar 5 items per bereik hebt, dan heb je toch een top 5? Dus wat moet het worden? 1 tabel met veel gegevens en daar een top 5 uit samenstellen? Zo ja obv wat?
 
Top 5 bereik

Het is een top 5 van projectnummers (pr19 etc) die ik op moet tellen. Maar het kan ook zijn dat er een bepaald gebied is waar geen top 5 komt omdat er te weinig top klanten zijn en dan worden het er drie of vier bijvoorbeeld.

Mijn som formule geeft#waarde als er dan bijvoorbeeld een top 4 is. De optelling loopt fout als er lege cellen zijn.

Met het optellen haal ik gegevens op uit een kubus. Mijn formule start dan met = nl(cubevalue;...)
 
Over welke som functie gaat het? In het geplaatste bestand valt niets op te tellen.
 
Plaats een bestand met het resultaat wat je voor ogen hebt.
 
Ik denk dat hij zoiets bedoeld. Waar hij de gegevens vandaan haalt weet ik ook niet.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Bereik (1).xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 20
Top 1 t/m Top 5 Variabel

Ik heb zojuist geprobeerd mijn excel model om te bouwen naar een voorbeeld bestand.

1. In het bestand heb ik een top 1 die kan variëren tot een top 5. Mijn bereik moet variabel worden omdat als ik het standaard zet op top vijf er een #Waarde komt als er maar een top 1 is. De formule waar het omgaat staat in het voorbeeld D18 maar hoort in het origineel in cel D21. Het rode gedeelte moet dan variabel worden. Alleen dat gedeelte van de formule is ook te wijzigen in mijn formule.

De formule is onderdeel van een formule die ik gebruik (Jet Reports) om data uit een andere databron op te halen.

Ik hoop dat mijn bestand duidelijkheid schept.
 

Bijlagen

  • Uniforme rapportage Helpmij (bewerkt WIMLIN 0.4).xlsx
    144 KB · Weergaven: 39
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan