Windows Verkenner functioneert niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

kimfairy2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2019
Berichten
1
Sinds een paar maanden gaat mijn verkenner steeds slechter werken.

Ik heb de meeste mappen qua beeld ingesteld op "grote pictogrammen", maar je ziet niks. Je ziet alleen de naam van de map of van het bestand, met daarboven een grote witte leegte.

Verder weigert hij vaak bepaalde bestanden te verwijderen. Wanneer ik het probeer, gebeurt er niets. Ik krijg geen foutmelding, er gebeurt gewoon niets. Soms wil het helpen de verkenner te sluiten en weer op te starten, soms ook niet.

Hetzelfde met kopiëren. Wanneer ik iets naar een USB-stick wil verplaaten, blijft het staan waar het staat. Geen melding.

Ik heb nul verstand van computers maar kan door te googlen vaak nog wel het een en ander oplossen. Maar toen ik dit googlede vond alleen problemen waarin je nog wel pictogrammen ziet. Als ik de instellingen verander kan ik die pictogrammen ook zien, maar miniatuurweergaves lukken niet.

Info die misschien relevant is (misschien ook niet):
- de laptop is een Toshiba L50 - B - 1p3.
- Ik heb nog 30 gig vrije ruimte.
- ik start de computer bijna nooit opnieuw op ('s nachts staat hij op Sleep)
- updates zijn net gedaan (2 weken geleden ongeveer).
- Miniatuurweergaven doen het in kleinere mappen soms wel, en na een half uur laden ook in grotere mappen
- In Mijn Afbeeldingen laadt geen enkele afbeelding, die map is 184GB

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het Helpmij.nl forum, Het zou verholpen kunnen zijn door het bestandssysteem te controleren. Dat doet Chkdsk, wat te vinden is bij Eigenschappen van de stations. Repareer alleen fouten in het bestandsysteem en geen sporen of sectoren van de harde schijf, om te voorkomen dat de schijf onleesbaar wordt.

De opdracht "sfc /scannow" doet Windows de beveiligde systeembestanden controleren.

Wis de tijdelijke bestanden van Windows, via Schijfopruiming bijvoorbeeld.

Doe een geheugencontrole. Open het startmenu van Windows en zoek naar Geheugencontrole. Kies de bovenste optie: "Nu opnieuw opstarten en zoeken naar problemen" en volg de resultaten. Desondanks: zit er wel geschikt geheugen in de computer volgens de handleiding?

Bij Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > Tabblad Geavanceerd eens kijken of je virtueel geheugen hebt. Verbeter dit eens door het uit te schakelen, opnieuw op te starten, bij onderhoud de schijf defragmenteren en virtueel geheugen opnieuw in te schakelen, de minimale grootte even groot als de maximale om problemen met het toewijzen ervan te voorkomen. Wijzigingen worden van kracht door weer opnieuw op te starten.

Kijk bij Apparaatbeheer naar de uitgeklapte categorieën. Wanneer een driver niet goed werkt zou er een uitroepteken moeten staan in het kleine pictogram. Belangrijk zijn de chipset drivers en de grafische driver.

Is Windows ge-update voordat dit begon? Dan kan je bij Programma's en onderdelen en met Weergeven van updates, die update misschien ongedaan maken.

Kan je terug gaan naar een systeemherstelpunt bij Systeemherstel, van voor dat dit begon?

Zoek naar Logboeken en raadpleeg deze op belangrijke tekortkomingen (meestal zijn vermeldingen geen fouten).

Geen verbetering of duidelijkheid? Start eens op in Veilige modus en schakel anders andere processen eens uit zoals; virus scans, Windows Search service, backup en cloud programma's, geluid en WiFi stuurprogramma's of wat verder nog in het systeemvak staat. Via de opdracht "msconfig" bij Uitvoeren, op het tabblad Opstarten en het tabblad Processen, zie je programma's die opgestart worden op de achtergrond en conflicten kunnen geven. Hier kan je afvinkjes weghalen om oorzaken uit te sluiten. Dit vereist wel enig inzicht.

Bij Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del) kan je het proces Explorer.exe stoppen en opnieuw starten als "Explorer" Bij Nieuwe taak in het menu Bestand. Fouten en vastlopers kunnen zo vaak onderdrukt worden. Het is geen oplossing maar het zou beter kunnen werken dan Verkenner opnieuw openen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan