• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Array-formule die alle unieke waarden uit kolom sommeert

Status
Niet open voor verdere reacties.

LangeJohn

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2018
Berichten
16
Beste Excel-experts,

Ik ben op zoek naar een array-formule die automatisch alle unieke waarde uit een bepaalde kolom sommeert. Zodra de gegevens veranderen en het aantal unieke waardes verandert, moet de formule dit automatisch kunnen verwerken.

Toegevoegd aan het document is een voorbeeld bestand.

De formule moet het volgende doen:
In worksheet 'analyse' staat een tabel met Unieke KM. Uit worksheet 'random data' moet de formule alle unieke waardes uit kolom 'KM' halen en deze alleen verwerken in de tabel 'Unieke KM'.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Bij voorbaat dank,

John
 

Bijlagen

  • voorbeeld CSE formule.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 16
deze in A2 en dan doortrekken naar beneden?

PHP:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/((AANTAL.ALS($A$1:A1;'Random data'!$A$2:$A$1000)=0)*('Random data'!$A$2:$A$1000<>""));'Random data'!$A$2:$A$1000);"")

Betreft een matrix-formule dus invoeren met CTRL + SHIFT + ENTER
 
Dank je wel voor de snelle reactie. Helaas werkt de formule bij mij niet. Mijn Excel is in het Engels, en naar mijn weten ligt het ook niet aan de vertaling:

=IFERROR(SEARCH(2,1/((SUMIF($A$1:A1,$A$2:$A$31)=0)*($A$2:$A$31<>"")),$A$2:$A$31),"").

Edit: Zoeken is LOOKUP... Met LOOKUP doet hij het wel! Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
hier lijkt het toch te werken:
 

Bijlagen

  • voorbeeld CSE formule.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 19
Klopt, ontzettend bedankt! Wellicht nog een vraag. Ik heb eenzelfde soort formule nodig. Ik heb ook een formule nodig die uit een aantal kolommen de juiste kolom vist, en van die kolom alle gegevens kopieert. Echter met de data die ik ontvang is de ene keer de kolom die ik nodig heb in kolom E, de andere keer in kolom A. De naam van de kolom blijft wel gelijk. Om hetzelfde bestand te gebruiken:

Formule: Zoek in worksheet 'random data' naar Kolomtitel: Random2; kopieer data rij2:rij500. Kan dit ook met een array formule?
 
Ik zit dan te denken aan een INDEX-formule in combinatie met VERGELIJKEN, maar plaats aub een voorbeeldbestand met wat je wilt bereiken.
 
Zoek in worksheet 'random data' tabel A1:D30 naar Kolomtitel 'hartslag (of 'Analyse!A1), kopieer alle data naar worksheet 'analyse' a2:a:31
 

Bijlagen

  • voorbeeld datakopie.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 13
deze in A2 en dan doortrekken naar zover je maar wilt?

PHP:
=ALS(INDEX('Random data'!A2:D2;;VERGELIJKEN($A$1;'Random data'!$1:$1;))=0;"";INDEX('Random data'!A2:D2;;VERGELIJKEN($A$1;'Random data'!$1:$1;)))
 
zo?
 

Bijlagen

  • voorbeeld datakopie (1).xlsx
    15,8 KB · Weergaven: 15
Geen idee wat de uitkomst moet zijn. Maar met een draaitabel kan je eenvoudig data analyseren.
 

Bijlagen

  • voorbeeld datakopie (2).xlsx
    94,6 KB · Weergaven: 17
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan