• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning getal erboven meenemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerritverschoor

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Berichten
11
Goedemorgen.

Is er een mogelijkheid om in Excel een formule te hebben die de eerst volgende getal erboven meeneemt?
ik heb er nu een ingewikkelde formule instaan die de cellen allemaal los bekijkt.
Maar bij het toevoegen van meerdere projecten word de formule veel te groot.

Ik voeg het document waar het om gaat toe, het gaat om de formules in de rij 13 t/m 19

Dus wanneer ik een persoon selecteer moeten de aantal uren die erboven staan in de planning worden meegenomen bij die persoon. Dit kunnen er echter nooit meer zijn dan het aantal wat achter de persoon staat in rij 13 t/m 19.

Bedankt!
 

Bijlagen

  • Planning .xlsx
    429,1 KB · Weergaven: 40
Denk dat je iets zoekt met de functie SOMMEN.ALS. De sheet is echter dermate complex dat ik 'm niet ga analyseren en mij nogal afschrikt om me er goed in te verdiepen.

Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS($E31;"<="&AX$2;$F31;">="&AX$2);$D31/$P31;"")

Is hetzelfde als:
=ALS(EN($E31<=AX$2;$F31>=AX$2);$D31/$P31;"")
Vervolgens allemaal ingewikkelde matrixfuncties om een startdatum of gemiddelden te vinden. Snap je ze zelf nog?
Gevoelsmatig denk ik dat het wel wat vereenvoudigd kan worden allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je iets zoekt met de functie SOMMEN.ALS. De sheet is echter dermate complex dat ik 'm niet ga analyseren en mij nogal afschrikt om me er goed in te verdiepen.

Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS($E31;"<="&AX$2;$F31;">="&AX$2);$D31/$P31;"")

Is hetzelfde als:
=ALS(EN($E31<=AX$2;$F31>=AX$2);$D31/$P31;"")
Vervolgens allemaal ingewikkelde matrixfuncties om een startdatum of gemiddelden te vinden. Snap je ze zelf nog?
Gevoelsmatig denk ik dat het wel wat vereenvoudigd kan worden allemaal.

Thanks!.

Het komt uit een voorbeeldbestand van internet die ik verder bewerkt heb.
Zal eens kijken hoe het verder vereenvoudigd kan worden.
 
Misschien als je eens een kleine toelichting geeft op de diverse kolommen? M.a.w. wat moet er komen te staan en waarom?
 
Misschien als je eens een kleine toelichting geeft op de diverse kolommen? M.a.w. wat moet er komen te staan en waarom?

Rij 26 / 46 zijn de stappen van het project, met daarachter de gecalculeerde uren, die verdeeld worden over de werkdagen tussen begin- en einddatum (kolom G)
In de geplande dagen (vanaf kolom AP) staan de uren die dus ingedeeld moeten worden over persoon 1 t/m 7
Als je persoon 2 indeel in kolom AY staat er maximaal het aantal werkuren uit kolom I ingedeeld. Uren die nog niet ingepland zijn staan in rij 22

Het doel is om de personen in te plannen in de gecalculeerde uren.
dus een combi van projectplanning en persoonsplanning
 
Ik heb hem volgens mij goed opgeschoond en overbodige instellingen en opmaken verwijderd.

Het is me nog niet gelukt om mijn eerste vraag erin te voegen.

Wat ik wil:
- voorwaardelijke opmaak instellen dat de dagen tussen de data uit rij E en F te kleuren in de planning
- Formules uit rij 8 t/m 14 zodanig in te korten dat ik nog meer projecten er onder kan plaatsen. hierbij is de bedoeling dat de aantal uren (cel CD30 is 16 uur) bij het selecteren van een naam word ingedeeld achter de naam (bij cel CD30 worden pers1 en pers2 met elk 8 uur ingedeeld)
Ik wil gemakkelijk een regel in kunnen voegen om meer personen kwijt te kunnen. daarvoor moet de formule ingesteld worden dat hij naar de hele kolom kijkt, ipv geselecteerde cellen. Echter moet de formule ook zo zijn dat de personen alleen indeel in de boven de persoon genoemd aantal uren. En de aantal uren mogen niet meer zijn dan de uren die in cel G8 tm G14 staan.

is het nu duidelijker?
 

Bijlagen

  • Planning.xlsx
    374,4 KB · Weergaven: 23
Ik heb een opzetje gemaakt met de volgende kernpunten. het is alleen toegepast op rijen 30 tm 33 en kolommen CD tm CH

Kernpunten
- Pers1 tm pers7 wordt niet meer in de datum kolommen ingevuld maar op dezelfde manier als project taak.. doorvoor is nodig..

- In kolom A wordt optie P toegevoegd.
Er is VO actief die tekst cursief maakt en achtergrondkleur grijs voor personeelsplanning om onderscheid van regels met code D duidelijk te maken.
- In kolom C vul je vervolgens het personeelslid in (pers1 enz)
- In kolom D, E, F kun je vervolgens de totale inzeturen invullen en de start en einddatum, daarna verschijnen de uren op dezelfde manier als de projecttaken met code D in kol A

In Op de rijen 8 tm 15 kun je vervolgens volstaan met een sommen.als formule
PHP:
=SOMMEN.ALS($CD20:$CD215;$A$20:$A$215;"P";$C20:$C215;$F8)

waarbij de uren in de CD kolom die de datum 12 april vertegenwoordigd worden opgeteld waarvoor:
in kolom A een P staat
in kolom F het personeelslid staat.

Hierdoor worden personeelsuren op dezelfde manier in de planning getoond als projecttaken. En is meer flexibel want je kunt een personeels lid ook voor 1 of 2 dagen inplannen of voor halve dagen. of alle varianten daartussen.

Edit: in kolom C heb ik op de rijen 30-33 de data validatie aangepast zodat er een dropdown beschikbaar is van de personeelsnamen (pers1 tm pers7) maar door de foutmeliding uit te zetten kan je gewoon toch andere teksten invoeren. zie ook deze link voor uitleg

Je formule voor groen kleuren de planperiode is door de vereenvoudiging stuk gegaan en heb ik vervangen door een nieuwe VO formule
 

Bijlagen

  • Copy of Planning.xlsx
    377,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de moeite om er naar te kijken!

ik denk dat de manier die je heb omschreven niet toepasbaar is voor mij.
Nu kan ik niet een persoon zo indelen dat hij in 2 weken 2 losse dagen bezig is voor dat project.
Maar het idee om er een letter aan te hangen in de eerste kolom is wel een goed idee, dan kan je werken met sommen.als.

ik ga hier mee verder stoeien..!
 
Ik zou nog eens 2x nadenken daarover..
je kunt wel degelijk 1 persoon 2 losse dagen inplannen alleen doe je dat dan op aparte regels.. met eigen begin en eind datum.

Ik denk dat jou werkwijze problemen gaat opleveren. Je hebt immers nog steeds de optie dag, week en maandplanning in de kop staan. Als je me jou methode omschakelt van dag naar week staan alle personen op een verkeerde week ingepland.. omdat die met de hand zijn ingevuld als harde waarden.
of als een planning wijzigt moet je alles handmatig verplaatsen.. Leuk als een project met 200 uur over 4 medewerkers 2 weken wordt uitgesteld..
bij mijn methode veranderen dan de personeelsplanningen gewoon mee of hoef je alleen de start en einddatum aan te passen.

met jou methode ga je vroeg of laat vastlopen verwacht ik omdat alles handmatig gebeurd werkt het fouten in de hand. het is wachten op het moment dat iemand een waarde knipt in 1 cel en plakt die weer 4 kolommen verder en je sommenals formules kloppen niet meer.. en je voorwaardelijke opmaak bereiken worden dan ook opgeknipt met gaten erin. Dat effect zie je nu al in je voorbeeld. Geen aangesloten bereiken in VO maar meerdere deelbereiken en dat wordt alleen maar erger.. dus de planner moet zelf meerdere spelregels gaan onthouden om geen fouten in de sheet te veroorzaken.
Wat je bij een planning in deze vorm met heel veel voorwaardelijke opmaak en 3 soorten regels wilt voorkomen is dat in het stroken/balken bereik handmatig wordt gerommeld en zo invloed heeft op wat wordt getoond.

Dit type planning staat of valt met een goede solide structuur waarbij invoer in een beperkt aantal kolommen aan het begin gebeurd en tonen van uren en planningstroken op basis van formules gebeurd.

Als je behoefte hebt aan meer flexibiliteit in planopties kun je (beter) kijken naar extra kolommen aan het begin dan in het datumbereik gaan muteren
 
Het is niet de bedoeling dat de keuze om week en maand planning te gebruiken, dacht dat ik die er al aardig uitgehaald had..
Personeel word ca. 2 weken van te voren ingedeeld, dus die zal niet snel geheel uitgesteld worden.
Maar je beredenering om niet in de datum bereik gaan muteren maar in de eerste kolommen is wel een goed idee.

Thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan