standaardprog in één keer instellen voor meerdere accounts

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik werk bij een non-profit historische vereniging als amateur IT-er (Ik doe m'n best).
We hebben 10 PC's en 14 accounts. De bestanden staan op een Nas.
Als we een standaardprog (op dit moment gaat het om pdf's waarvoor Win10 standaard Edge instelt maar Edge opent helemaal geen pdf's) in willen instellen dan heb ik over 140 keer inloggen en de instelling wijzigen. Ik kan niet om 10 keer heen maar kan dat niet eenmalig voor alle accounts per PC. De snelste methode is vlgs mij via eigenschappen van een bestand en dan bij "openen met". Via het Configuratiescherm wordt soms zelfs door Windows gesaboteerd als ze er zelf iets voor hebben en dan houdt de instelling na opnieuw opstarten geen stand. Via de bestandseigenschappen constateer ik dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik de shell FTYPE opdracht voor elke bestandstype waarvoor je dat wilt doen:
https://www.addictivetips.com/windows-tips/file-app-association-command-prompt-windows-10/

Zet het geheel in een .bat bestand en plaats dit bestand op iedere PC in de All Users Startup Folder:
Code:
%programdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Alvast bedankt Edmoor maar ik heb de syntaxis nog niet helemaal goed. Dit zijn de concrete gegevens. Het betreft de extensie pdf.

assoc .pdf geeft als resultaat:
.pdf=AcroExch.Document

Het gewenste standaardprogramma is:
C:\Portable Programs\PDFX_Vwr_Port\PDFXCview.exe

Mijn commandline die ik heb geplaatst in een .bat bestand wordt dan:
C:\WINDOWS\system32>ftype AcroExch.Documentfile="C:\Portable Programs\PDFX_Vwr_Port\PDFXCview.exe" "%1"

Als ik dat als administrator uitvoer krijg ik een foutmelding geen toegang tot apparaat, pad of bestand. Ik heb diverse experimenten gedaan zoals dat Acro etc aanduiding vervangen door de complete uitkomst van het assoc commando maar ook door kortweg .pdf al dan niet met een punt ervoor en vlgs mij moet het uitvoeren van het bat bestand direct resultaat geven maar ik heb ook geprobeerd opnieuw opstarten en helemaal uitschakelen en weer starten en ook met plaatsing in de algemene opstartmap. Wat die "%1" betekent heb ik opgezocht maar het blijft mij een beetje duister. Ik heb ook geprobeerd zonder dat maar alles zonder resultaat. Het pad naar het te gebruiken programma is helemaal correct (kopie vanuit de Verkenner).

Vertel me welke komma of punt ik verkeerd heb staan.
 
Volgens mij heb je dat helemaal goed gedaan.
Bij mij werkt dat ook zonder probleem.
Waarom het dan bij jou die foutmelding geeft weet ik helaas niet.

Overigens betekent die "%1" dat op die plek de naam van het door dat programma te openen document kan worden gevonden door het programma zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan