PC DEX7150 info gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa0sjm

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2012
Berichten
128
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een goed werkende PC. Dat is een DEX7150 , klein model met afmetingen 20 x 20 cm. Hoogte is zo'n 7 cm. Nu heb ik daar weinig informatie van, dus zou ik graag wat meer willen weten van het inwendige. De PC heeft geen bewegende delen, de HD is een SSD schijf 240 GB. Deze PC's schijnen wel eens in winkels toegepast te worden. Het is een zwarte behuizing, de bovenkant is als koelplaat (met koelribben) uitgevoerd. Ik zal proberen enkele foto's bij te voegen. Zo zou ik wel willen weten waar ik de ethernetkaart (als die er is) kan vinden. Misschien als deel van moederbord ?
Moederbord : AOpen Inc. Model i77QMt-DS (DEX7150)R1.02. De PC heeft bijv. 2 x USB 3.0 op het frontpaneel. En op de achterkant diverse andere connectors zoals : 2 x Giga LAN, USB 2.0, DVI, RS232, 2 x Display Port, eSata en Line IN, OUT en Speaker out.
Op de afbeelding van het moederbord zie ik bijv. Full size mini card slot , Half size mini card slot, HDD Power Connector enz.
Wie , o wie kan me helpen met wat meer documentatie ? De PC werkt perfect, dus dat is het probleem niet. Gewoon mom er wat meer van te weten te komen. Daarom deze vraag.
Met dank bij voorbaat. Stef, pa0sjm

board DEX7150.jpgDEX intern 01.png
 

Bijlagen

  • DEX7150.jpg
    DEX7150.jpg
    5,9 KB · Weergaven: 43
Belangrijkste component is het moederbord. Dus even kijken in de documentatie bij Aopen en je weet bijna alles van deze pc.
 
Wellicht niet, maar heb je die zaoekopdracht al uitgevoerd?
 
Belangrijkste component is het moederbord. Dus even kijken in de documentatie bij Aopen en je weet bijna alles van deze pc.
beste Roger , misschien doe ik het niet goed , maar ik vind eigenlijk niets (beetje) over het moederbord. i77QMt-DS(DEX7150) R1.02
 
heer Maestro, bedankt voor de links.
Nu was het meeste al wel bekend .. maar dat gaf me nog niet de info die ik zoek.
Zoals de verdere opbouw van de PC , bijv. de netwerk kaart . en de plaats van de SSD schijf .
Eigenlijk is dit gewoon omdat ik wat meer wil weten van de opbouw van de PC.
Zoals ik nu uit een van je links zie , dat er geen WIFI ingebouwd is . Dat is dan ook de reden dat ik er een dongle bij kreeg waarmee ik via een USB poort draadloos kan werken.
Dus heb je me toch weer wat verder geholpen.

Hierbij wil ik het probleem als opgelost beschouwen
 
Schematische afbeelding van het binnenwerk
eng-1.jpg


Wat betreft WiFi, als je echt wil kun je natuurlijk het interne 'mini card' slot gebruiken om daar een WiFi kaart in te zetten
 
ok, dat plaatje had ik imiddels ook gevonden. Ik wil de pc eigenlijk niet meteen open maken. Vraag me wel af, hoe die koeling eigenlijk werkt . Wat zit er nu in die koelende bovenkant ?
Schematische afbeelding van het binnenwerk
eng-1.jpg


Wat betreft WiFi, als je echt wil kun je natuurlijk het interne 'mini card' slot gebruiken om daar een WiFi kaart in te zetten
 
Laatst bewerkt:
Voor die prijs een prima deal gedaan, zeker gezien hoe compleet het is.

Heb je hem via een winkel heb je een weblink ervan? Of via het VERON-circuit of... gewoon particulier?

Nieuw warenn ze toch al in de range van 600 euro....(nu met iets betere CPU weer uiteraard)
http://www.thebookpc.com/aopen-p/dex7150.htm ca 2013.
 
Laatst bewerkt:
Leuk, je interesse ... de pc heb ik gekocht van een mede-zendamateur. Dat ben ik dus ook, vandaar mijn pa0sjm aanduiding.
De processor is Intel(R) Core(TM) i5-2501E 2,50 GHz. De HD is een SSD 240 GB .
Als zendamateur ben ik, net als de verkoper, lid van de landelijke radio-amateurvereniging: de VERON. Er wordt gewerkt met landelijke afdelingen en zo ben ik aangesloten bij de afdeling Waterland. Nee, ik denk ook wel dat ik een nette prijs heb betaald.
Nu wil ik je toch wat vragen ... in het begin van deze topic zie je dat ik wat foto's heb meegestuurd, zo ook van de afgenomen bovenplaat. Nu zie je daar dat vierkante vlak (met 4 bouten bevestigd) en daaruit zie je dan die koperkleurige buizen (pijpen) lopen.
Hoe werkt dat nu wat betreft de koeling van de processor ? Het vierkante vlak drukt bij het aanbrengen van de deksel op de processor. Er zit dus geen ventilator in , ik snap niet hoe dat de processor koelt. Misschien kun je mij hiermee helpen.
gr. Stef
 
Vermoedde het al en jouw call verraadde al waar je vandaan kwam. Als ik weer wat meer tijd krijg word ik wrs ook weer lid van de VERON.
De CPU Intel(R) Core(TM) i5-2501E kan ik nergens vinden, tiepvautje mss?
Zeer nette deal.

Mijn interesse: ik houd ze in de gaten ivm een media server. De apps verdwijnen van de Samsung TV en we gebruikten Uitzending Gemist nogal veel. Heb dus ook rond gekeken in deze richting via China, maar heb eergisteren net een Raspberry Pi kunnen installeren met een werkende NPOStart plugin! Bediening via de tablet.
De RPi 3B+ trekt het wel, maar ik vermoed dat over een paar jaar als de techniek weer verder is, er een update zal moeten komen.
De DEX7150 heeft helaas wel nog een 35W TPD CPU en ik zou liever dan tzt een 6, 11 of max 15W TPD type CPU willen hebben.

De koeling van zulke CPU's gaat vaak met vloeistof, als een koelkast, comprimeren en warmte eruit... en bij de CPU laten expanderen waardoor het warmte ontneemt.

Of laptops alleen met een vloeistof-vloeistof systeem (dus geen dampfase) werken en de fan de vloeistof afkoelt, weet ik niet, me niet in verdiept.
Er zijn vast mensen hier die dat exact weten..... maar het thermodynamisch principe blijft het afvoeren van warmte...

http://www.nldit.com/hardware/cpus/201309/6272.html
 
Laatst bewerkt:
Het toegepaste koel-principe wordt "heat pipe" genoemd, en wordt toegepast bij processor-koeling etc.
Hoe het precies werkt wordt hier netjes uitgelegd.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan