Kloksnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Beste mededenkers,

Kunnen jullie mij wat uitleg verschaffen over de volgende beschrijving bij een
pc of laptop of chromebook, met een processor die een frequentie heeft van 1,6 ghz en max. boost naar 2,3 ghz?
Zie volgende beschrijving: De kloksnelheid van de processor uitgedrukt in GHz. De kloksnelheid heeft tegenwoordig weinig meer met de werkelijke snelheid van de processor te maken, doordat verschillende processorfamilies en merken een verschillend data per cycle verwerken.
Wat moet ik hiervan denken? Als de hoeveelheid data die verzonden wordt per cycle niet vermeld wordt, hoe kan ik dan weten welke processor het snelst is?
gilbert :confused:
 
Dat kan ik mij voorstellen. Je zou ook kunnen leren over energieverbruik. Reviews kan je vaak veel vinden op newegg.com

Vergelijk de processors op de vergelijkingssite PassMark. Hier worden gegevens van gebruikers in verwerkt. Je komt er dan snel achter of de processor aan de verwachtingen zal voldoen of dat deze achterblijft qua snelheid.
 
Zo wie zo kun je prestaties van een bepaald type processot in een pc en laptop niet vergelijken omdat in een laptop vrijwel altijd gebruik gemaakt wordt van een "mobiele" versie van die processor die beschikt over een lagere kloksnelheid en minder cache-geheugen waardoor hij altijd minder presteert als hetzelfde type ( maar dan de desktop-uitvoering ) processor.
Daarbij ben je bij een laptop ook nog afhankelijk van de fabrikant, hoe die een bepaalde processot in het systeem configureert i.v.m. warmte-ontwikkeling, prestaties, koel-capaciteit en accuduur.

Een Chromebook is leuk als je vrijwel alles via WiFi of in de cloud kunt doen, anders zijn het kansloze apparaten.
 
Vriendelijk dank voor de antwoorden. Ik apprecieer de uitleg,maar blijf toch op mijn honger zitten over de juiste toedracht en reden waarom celeron processors met een lage frequentie in de chromebooks worden geplaatst.In de reviews wordt vermeld.dat een celeron cpu voldoende geschikt is voor tekstverwerking,surfen op het internet en e-mailen.Voor een jonge student is deze chromebook dus geschikt.Over de kwaliteit van de ontvangst van de zender van de providermodem wordt niet gerept.
Een desktop of laptop met een pentium-i3-,i5-,i7processor met een frequentie van 2,2 ghz of meer heeft geen problemen wanneer ik daar mee in de slaapkamer werk.De ontvangst is heel goed,ondanks de telenet modem in de living in een houten kastje is geïnstalleerd.Mijn oude pc met een pentium III en een frequentie van 1 ghz kan geen verbinding maken met de telenet modem in de slaapkamer,wel wanneer hij in de living staat.Hieruit kan ik wel besluiten dat chromebooks van acer met een celeron processor van 1,1 ghz geen bereik van de telenet modem kunnen krijgen in de slaapkamer.En met een celeron processor van 1,6 ghz is dit dan ook onzeker.Er zijn veel jonge scholieren die op hun slaapkamer studeren en dus afhankelijk zijn van een chromebook die ook online kan werken in hun slaapkamer.Ik heb de indruk dat de fabrikanten niet echt stil staan over de mogelijkheid om ook ontvangst van de providermodem in de slaapkamers te voorzien.De kwaliteit en mogelijkheden zijn eerder beperkt door de gunstige verkoopsprijzen waarop ze mikken.Maar ik zou graag weten waarom mobiele processors een lagere frequentie hebben dan desktops en laptops.Komt dit misschien door het ontbreken van een koelblok met fan op de processor?
gilbert
 
Staat er toch duidelijk dacht ik:
Daarbij ben je bij een laptop ook nog afhankelijk van de fabrikant, hoe die een bepaalde processor in het systeem configureert i.v.m. warmte-ontwikkeling, prestaties, koel-capaciteit en accuduur.
Daarbij is de keuze voor een bepaalde processor ook gebonden aan wat de fabrikant voor max. verkoopprijs wil bieden en toch nog iets te kunnen verdienen.
Zo'n ding mag niet te duur zijn, anders koopt een klant een reguliere laptop dus moet alles zo goedkoop mogelijk.
Dat geldt voor processor, hoeveel werkgeheugen en opslag-ruimte maar ook voor de aanwezige WiFi-kaart ( denk aan dual-band i.c.m. BlueTooth wel of niet ) etc.
Om dat te begrijpen hoef je echt geen raketgeleerde te zijn, de verkoopprijs is uiteindelijk bepalend voor de mogelijkheden en geleverde prestaties.
Hoe lager de prijs, hoe slechter het scherm en hoe lager de prestaties, dat is met laptops niet anders.
 
En mijn bericht: altijd reviews lezen want er bestaat tweede keus in allerlei chips.

Voor een beter bereik in de verder weg gelegen plaatsen, zoals verdiepingen, kan meestal beter voor de 2.4 GHz band gekozen worden omdat snel 5 GHz minder goed door muren en plafonds gaat.

https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloze-router/voor-en-nadelen-5-ghz-dualband-routers/

Een nadeel van 5 GHz is het beperkte bereik. Deze hogere frequentie kan minder lange afstanden overbruggen en heeft meer moeite om door muren en plafonds heen te komen.

Behalve storing van andere apparatuur is er op 5 GHz ook veel minder kans op storing van andere WiFi apparaten. Op 2.4 GHz hebben we de keuze uit kanaal 1 t/m 13, waarbij kanaal 1, 6 en 11 de enige kanalen zijn die elkaar niet overlappen. Op 2.4 GHz is weinig ruimte, waardoor routers gauw op elkaar storen. Bij 5 GHz hebben we dit probleem niet, de frequentie die gebruikt wordt loopt van 5.1 tot 5.8 GHz en we hebben 23 kanalen die elkaar niet overlappen.
 
Thanks,

Ik ben tevreden met de uitleg waarom chromebooks minder duur zijn en de beschrijving over de 2,4 GHz en 5GHz band.
Het gewicht en de stevigheid en schokbestendigheid van een chromebook zijn ook belangrijk.
Heeft iemand van jullie ervaring met een chromebook die een basis klolsnelheid heeft van 1,6 GHz?
En zo ja heb je daar ook een goede ontvangst mee in de slaapkamer?
gilbert ;)
 
Op YouTube zijn kooptips te vinden over Chromebook.

De processor bepaalt niet de draadloze netwerkverbinding. Voor meer inzicht zou je daar verder over kunnen lezen bijvoorbeeld hier: https://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi/wi-fi-signaal-versterken/

Je kan de signaalsterkte voor ieder kanaal grafisch laten weergeven voor de beste keuze, de router optimaal plaatsen dus niet in een kast of naast metaal, een aluminium reflector maken achter de antenne zoals in onderstaand advies of zoeken naar een firmware update, wanneer je een eigen router hebt, die sterker signaal biedt want vaak is het signaal beperkt tot het in een land maximaal toegestane niveau. Vaak hebben routers waarover je zelf beschikt de mogelijkheid zo een tweak toe te passen.

https://www.ad.nl/tech/met-deze-sli...thuis-vele-malen-sterker-en-sneller~aef3f1d8/

Als de router echt ver weg is dan ligt het voor de hand dat er gebruik gemaakt wordt van een extender zodat je overal in en rond het huis goed kan Internetten. Let er op dat homeplugs lang niet altijd goed werken en bedoeld zijn voor doorgifte van signaal over één groep van de meterkast.
 
Stevigheid, schokbestendigheid, doorbuigen van het toetsenbord etc. zijn allemaal zaken die per fabrikant verschillen.
De ene fabrikant kiest voor een volledige kunststof behuizing, de ander voor deels aluminium / deels kunststof en alle varianten / materialen die daar tussenin zitten.
Op voorhand is dat dus niet te zeggen, dat moet je zelf voelen.
Ga naar winkel met een beetje aanbod op dit gebied ( Mediamarkt ofzo ) en neem er een paar in de hand, voel ze, doe het scherm open en dicht, ervaar de stevigheid....
Klop wat op het toetsenbord, voel hoe dat reageert, hoe de toetsen aanvoelen, hoe ver je ze moet indrukken ...

Wat ontvangst betreft sluit ik mij aan bij Alfred2.
Kwaliteit van je WiFi-signaal is 2 ledig:
1) plaatsing van je router, het gebruikte WiFi-kanaal ( i.v.m. drukte door WiFi-signalen van omliggende woningen/ bedrijven etc ), het zendvermogen van de WiFi-chip in je router ( 100 mW is max. toegestaan ) en de gebruikte WiFi-freq ( 2,4 of 5 GHz )
2) kwaliteit van de aanwezige WiFi-module, plaatsing van de antennes in de behuizing van de Chromebook en ook de ontvangst-hoek t.o.v. het WiFi-punt ( de hoek tussen de antennes van de router en Chromebook )
Dat laatste is gerelateerd aan horizontale of verticale polarisatie van de antennes, hoe kleiner de ontvangst-hoek, hoe zwakker het signaal, dat werkt met FM radio-signalen net zo.
 
Laatst bewerkt:
In de eerste plaats dank voor de aangebrachte raadgevingen bij de aankoop van een chromebook.Ook de vermelde websites over routers, accesspoints, powerline adapters met wifi zijn interessant. Maar ik heb nog een vraagje. Ik heb eens gelezen op het internet dat de powerline adapters met wifi op dezelfde groep(stroomcircuit) van de meterkast moeten aangesloten zijn. Als dit niet het geval is dan werken ze niet. Is dat juist? En de accesspoints moeten allemaal verbonden zijn met een netwerkkabel(UTP). Dit zorgt voor een stabiele verbinding en wordt als uitstekend beschouwd, maar je moet dan met bekabeling werken wat niet ten goede komt aan het interieur van de woning. De extender of repeater is ook een oplossing om het netwerk uit te breiden, als het originele zendersignaal van de modem + router het lokaal ook bereikt waar de repeater zal worden geplaatst. Dit zijn toch zaken waar je rekening mee moet houden. En last but not least: De opmerking: De processor bepaalt niet de draadloze netwerkverbinding.
De internetsnelheid wordt mede bepaald door het apparaat waarop je werkt. Een moderne computer is sneller, heeft meer geheugen en kan de opdrachten in een hoger tempo uitvoeren. Ook de nieuwe netwerkkaarten kunnen hogere snelheid aan. Het is wel van belang dat je de meest recente drivers voor je netwerkkaart geïnstalleerd heeft. Oudere apparatuur heeft vaak een negatieve invloed op de snelheid.
Daarnaast zijn telefoons en tablets vaak langzamer, omdat ze vaak minder geheugen en een langzamere processor hebben
gilbert ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij een normale woning-installatie zitten alle groepen in je meterkast op 1 en dezelfde fase van het elektriciteitsnet en is er dus geen probleem.
In een enkel geval kun je een probleem hebben met de installatie-automaat(en) ( de ouderwetse stoppen van vroegàh ), meestal zijn dat dan de modellen met geïntegreerde aardlekschakelaar.

Problemen met powerline-adapters in een doorsnee woning heb je meestal alleen als de meterkast een krachtstroom-aansluiting heeft ( 380 V ), in dat geval is er sprake van het gebruik van 3 fasen i.p.v. 1.
Dan zijn de groepen dus fysiek gescheiden, ze komen niet allemaal uit op dezelfde hoofd-fase.
Daar is overigens wel een oplossing voor zoals deze Fasekoppeling Module.
Deze zorgt er voor dat het signaal van de powerline-adapter over alle 3 de fases beschikbaar is.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee dus ik kan je niet zeggen in hoeverre dat ( goed ) werkt.

Powerline adapters zijn er mèt en zonder WiFi.
Als je voor een type mèt WiFi kiest heb je geen accespoints nodig, die heb je dan al, anders moet je inderdaad losse accespoints aanschaffen en die verbind je via UTP met je router.
WiFi extenders zijn vaak een gruwel, onstabiel en niet het beste signaal, ik wil ze niet en zou altijd kiezen voor de optie hierboven of losse accespoints.

Wat de snelheid betreft ben je ook afhankelijk van je router en de daarin aanwezige firmware, niet alleen van je pc / laptop en de daarin aanwezige WiFi-modules en software.
Je kunt een laptop hebben met WiFi AC maar als de router niet verder gaat als WiFi b/g/n zul je nooit de max. snelheid bereiken die de laptop aan kan omdat de router dat niet kan uitsturen..:thumb:
 
Heeft iemand van jullie ervaring met een chromebook die een basis kloksnelheid heeft van 1,6 GHz?
En zo ja heb je daar ook een goede ontvangst mee in de slaapkamer?

Vandaar dat ik stel: "De processor bepaalt niet de draadloze netwerkverbinding." Ontvangst bedoel ik dus.

Een processor met een variabele kloksnelheid zal trouwens terug schakelen naar 800 MHz tijdens Internetten. Wil je snel Internetten dan zijn soort geheugen, het hardwarematige cache en de grafische prestatie belangrijk en zoals hier boven al staat moeten router, eventueel randapparatuur en de adapter de snelste standaard ondersteunen.
 
Weer wat bijgeleerd, dus je bent nooit te oud om bij te leren. Het is wel logisch dat de frequentie of snelheid van de processor er toe bijdraagt in samenwerking met het geheugen en de netwerkkaart of wifi-module, en een router of accesspoint die de aanwezige snelheid ondersteund bepalend is. Je kan niet utsluiten dat de rekenkracht van een intel core i7 processor beter presteert dan de rekenkracht van een intel core i3 cpu. Ik merk heel goed wanneer ik mijn MSI laptop intel core i3 opstart en op het icoontje van internet klik een tijdverschil, als wanneer ik op het internet icoontje klik op de all-in-one pc intel core i7 van mijn zoon. Maar ik heb eveneens een goede ontvangst in mijn slaapkamer met mijn Samsung Galaxy Tab 4 7-inch tablet met androïd 4.4 KitKat met een frequentie van 1,2 GHz quadcore -Qualcomm Snadragon 400-processor en 1,5 GB geheugen. Wat bedoelt u met geïntegreerde aardlekschakelaars? Zijn dat de zwarte druktoetsen die zich bevinden op de automatische zekeringen? Ik heb ook een 3 fasige aansluiting op mijn groepenkast. Maar alleen voor de elektrische verwarming, de dampkap en de elektrische keramische kookplaat en bakoven. Kan ik in mijn geval powerline adapters aansluiten?
En vindt u het merk ACER goed voor chromebooks?
gilbert :rolleyes:
 
Nee dat is geen aardlekschakelaar. Dat zou een knop naast de andere schakelaars moeten zijn. U heeft waarschijnlijk een gewone stoppenkast met zelf ingebrachte automatische zekeringen. Koop ook een homeplug set niet zonder de beoordelingen te lezen want ik schreef dus dat veel homeplugs niet goed werken.

Acer lijkt mij een merk wat er een handje van heeft om componenten die niet zichtbaar zijn zo goedkoop mogelijk uit te voeren. Dat noem ik budget modellen, helaas is dit noodzakelijk om computers wereldwijd te verkopen. Lees reviews betreffende het gewenste model.
 
De kwaliteit van Acer Chromebooks kan ik niet beoordelen, nog nooit zo'n ding ter reparatie hier gehad.
Wel weet ik dat de laptops van Acer niet super zijn wat kwaliteit betreft in de onderste ( budget ) prijsklasse.
Zelf zou ik nooit iets van dat merk aanschaffen en van Chromebooks in het algemeen blijf ik met m'n vingers af.
Dat heeft als oorzaak dat ik niet op een paar euro hoef te kijken en dus niet aan een budget-toestel vast zit maar ook omdat een Chromebook, naar mijn idee, een kansloos apparaat is en niet aan mijn gebruiks-eisen voldoet.
Mijn persoonlijke keuze zou dus altijd een laptop zijn.
 
Nogmaals dank voor de waarschuwing voor goedkope acer chromebooks.
Ik heeft u volkomen gelijk dat u geen voorstander bent van een chromebook en liever een laptop zou kopen. Ik verkies ook een laptop boven een chromebook, al was het maar dat je dan niet afhankelijk wordt van hun cloudopslag wegens te weinig opslagruimte,die voorzien wordt in de chromebooks,amper 32 tot 64 GB. Maar voor mijn kleinzoon die de chromebook die ook lichter weegt en sneller opstart naar school moet meenemen, is een chromebook natuurlijk handiger.
Maar ik geraak nog niet helemaal wijs uit de volgende zinnen:
In een enkel geval kun je een probleem hebben met de installatie-automaat(en) ( de ouderwetse stoppen van vroeger ), meestal zijn dat dan de modellen met geïntegreerde aardlekschakelaar
Bedoel je met ouderwetse stoppen de stenen smeltzekeringen? En de aardlekschakelaar die zich vooraan naast de hoofdschakelaar bevindt? Zie bijlagen.

Let er op dat homeplugs lang niet altijd goed werken en bedoeld zijn voor doorgifte van signaal over één groep van de meterkast.
Is dit hetzelfde wat Scrapheap bedoelt met de volgende zin? Scrapheap


Bij een normale woning-installatie zitten alle groepen in je meterkast op 1 en dezelfde fase van het elektriciteitsnet en is er dus geen probleem
U heeft waarschijnlijk een gewone stoppenkast met zelf ingebrachte automatische zekeringen. Koop ook een homeplug set niet zonder de beoordelingen te lezen want ik schreef dus dat veel homeplugs niet goed werken.
Is een een gewone stoppenkast met zelf ingebrachte automatische zekeringen niet hetzelfde als een normale woning-installatie ?
gilberto :)
 

Bijlagen

  • Verdeelkast elektriciteit.jpg
    Verdeelkast elektriciteit.jpg
    404,4 KB · Weergaven: 81
  • aardlekschakelaar en hoofdschakelaar van groepenkast.jpg
    aardlekschakelaar en hoofdschakelaar van groepenkast.jpg
    401,1 KB · Weergaven: 85
Let er op dat homeplugs lang niet altijd goed werken en bedoeld zijn voor doorgifte van signaal over één groep van de meterkast.

Ook volgens wat ik op Internet gelezen heb wordt het signaal vaak bemoeilijkt door alles wat er tussen zit.

De beperking ten aanzien van aardlekschakelaar (zie ik niet op de foto) zal te maken hebben met de vereiste dat er randaarde aanwezig dient te zijn in beide stopcontacten. Zo kom ik op het probleem dat er in iedere groep wat spanning kan weglekken via de aarde, al is dat niet de bedoeling.

Homeplugs storen trouwens op de korte golf.
 
Let er op dat homeplugs lang niet altijd goed werken en bedoeld zijn voor doorgifte van signaal over één groep van de meterkast
Wat bedoelt u met doorgifte van signaal over één groep van de meterkast?
Wat is feitelijk één groep van de meterkast? Zijn dat de stopkontakten die allemaal op een zelfde zekering van 16 A zijn aangesloten?
gilbert :confused:
 
Dat klopt.

De verbindingssnelheid tussen twee kringen (groepen) is vaak lager dan binnen een kring. Dat zie je vooral optreden als groepen door een installatieautomaat zijn afgezekerd, In de schakelaar van de automaat zit een spoeltje en die is van invloed. Met een klassieke smeltveiligheid is dat spoeltje er niet en zie je vaak een hogere verbindingssnelheid.
bron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1658698

Daarnaast stoort de stroommeter, die dan in de buurt van het door te geven signaal gekomen is. Verbinden kan alles met elkaar zelfs onmogelijk zijn, afhankelijk van welke homeplug.

Ik heb deze bevinding uit een test van homeplugs die ik niet weer kan vinden maar veel gebruikers lopen tegen beperkingen aan en zijn gestopt met homeplugs. Een apparaat in huis kan storingen veroorzaken, bijvoorbeeld een lamp met een dimmer. Meestal wordt er voorgeschreven geen stekkerdozen of verdeelstekkers voor de homeplug te gebruiken. Het lichtnet wordt bovendien een lange antenne die andere ontvangst kan storen. Een LAN kabel trekken is de ideale oplossing.

Voor aanschaf van een homeplug is het aanbevolen om eerst de reviews van anderen lezen.
 
Vriendelijk dank voor de deskundige uitleg. Het is wel bedroevend om al die verlokkelijke advertenties te zien over de aankoop van homeplugs ,terwijl ik hier zulke negatieve opmerkingen lees. Verbinden kan met één zelfde groep maar dan moet het geaard stopcontakt n de slaapkamer ook op deze kring zijn aangesloten. Wat meestal niet zo is. En verbinden met twee kringen is ook mogelijk maar dan is er een lagere snelheid en zorgt een spoeltje bij de moderne automatische zekeringen voor storingen. Ik zal geen homeplugs kopen om de ontvangst van haar internet uit te breiden naar de slaapkamer van haar zoontje.
grtz
gilbert :D
De topic kan worden gesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan