Is deze laptop nog te updaten naar win 10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
476
Ik twijfelde even of ik de vraag zou stellen in de windows 7 rubriek of in de windows 10 rubriek.

Ik heb hier nog een bejaarde laptop die van kindsbeen af heeft gedraaid op Windows 7.
Deze gebruik ik voornamelijk voor het raadplegen en delen van technische informatie voor auto / motor / tractor.

Met de perikelen van het stoppen van ondersteuning voor windows 7 heb ik getracht alle laptops te updaten naar windows 10.
Bij twee anderen alles zonder problemen verlopen, maar deze HP Compaq lukt het niet.
Krijg tijdens het updateproces de melding dat ik problemen ga ondervinden met de ATI Radeon.
HP biedt geen enkele ondersteuning, en AMD wordt ik ook niet veel wijzer van.
Kortom, upgraden of updaten van de ATI Radeon x1250 lukt niet.

Kan iemand mij berichten of het een poging waard is om te proberen deze laptop door te zetten naar windows 10, of is het einde oefening.

Hier nog wat specs gegenereerd met Speccy.

Summary
Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
AMD Turion 64 X2 Mobile TL-60 44 °C
Tyler 65nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 332MHz (5-5-5-15)
Motherboard
Hewlett-Packard 30C2 (U10) 41 °C
Graphics
Algemeen PnP-beeldscherm (1280x800@60Hz)
ATI Radeon X1250 (HP)
Storage
149GB TOSHIBA MK1646GSX ATA Device (SATA ) 40 °C
1863GB Seagate ST320005 42AS USB Device (USB (SATA) ) 37 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20L ATA Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
Audio
SoundMAX Integrated Digital HD Audio
Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
Computer type: Notebook
Installation Date: 24-9-2011 15:32:55
Serial Number: ******************-WFD4Q
Windows Security Center
User Account Control (UAC) Enabled
Notify level 2 - Default
Firewall Disabled
Windows Update
AutoUpdate Disabled
Windows Defender
Windows Defender Disabled
Antivirus
Antivirus Enabled
Company Name Microsoft
Display Name Microsoft Security Essentials
Product Version 4.10.209.0
Virus Signature Database Up to date
.NET Frameworks installed
v4.7 Full
v4.7 Client
v3.5 SP1
v3.0 SP2
v2.0 SP2
 
Laatst bewerkt:
ATI Radeon X1250 (HP)
De X1xxx drivers zijn beschikbaar voor Win XP (32/64 bits) en Win Vista (32/64 bits). De hardware lijst geeft het al aan, HP heeft de X1250 driver van Vista aangepast voor Win 7 en dat is tevens end-of-life. Je zou Win 10 kunnen installeren, misschien pakt Win 10 een legacy driver voor de Radeon. Daarna is het afwachten of er problemen ontstaan. Misschien valt het mee.

Graphics upgraden is niet mogelijk.

Deze gebruik ik voornamelijk voor het raadplegen en delen van technische informatie voor auto / motor / tractor.
Is een tablet dan een idee? Bijvoorbeeld Galaxy Tab A 10,5
 
Laatst bewerkt:
Er is hoop

Here is the short answer, which worked for me, and includes relatively recent drivers.

Download and install this driver (custom recommended to get rid of everything but the driver & mandatory Microsoft stuff). Yes, it's that simple.
Just in case, the link is legit and I got it from XDA developer forum, where someone uploaded to save us from greedy corporations.
The poster says it worked perfectly for him on X1300, and it worked perfectly for me in Xpress 1250 with W10 1511 build 10586.420 after a fresh install.

Commentary

The fight for updating old hardware into new Windows is an endless one, and the number of tricks one has needed to find simply because manufacturers want to push you into buying new stuff is quite sad.

I have got an AIO desktop that shipped with Vista updated to W7, then W8, W8.1, and now W10, and every single time it has been a great pain.

To my surprise, the upgrade from W8.1 to W10 was the smoothest one, and Windows was able to miraculously find the appropriate drivers when scanning the whole C drive.
That changed however when I attempted a fresh install today, in order to get rid of all the **** accumulated after in-place upgrading the fourth OS; there was no way I got the drivers to get recognized by Windows, no matter how many of the old tricks I tried (and believe me, I've tried dozens of them).
The only thing that ended up working was the driver above, and ironically it has been the easiest ever method. I truly can't thank enough the folks that use their time to modify those drivers so that everyone else (except HW vendors) benefits.
https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/using-legacy-graphics-driverradeon-x1250-written/ef1cf5cc-bbfb-4c55-831d-b7897d70808c
 
@maestro, bedankt voor die link.
Ik was al veel wezen zoeken gedurende enkele weken, maar deze niet gezien.
Naar het schijnt is de software waarnaar wordt verwezen compatible met alle windows versies, dus ben nu aan het binnenhalen.
Daarna installeren en opnieuw proberen windows 10 over de windows 7 te krijgen.
Dankbaar.

@bron
Dat risico dat het misschien meevalt wilde ik niet lopen.
Tablet is voor mij geen optie, ding ligt denk ik binnen de kortste keren onder een stapel gereedschap of loopt vol met olie of iets dergelijks.
Laptop daarentegen staat op een vaste plek zonder gevaar voor dit soort zaken.
 
Dat risico dat het misschien meevalt wilde ik niet lopen.
Een kanttekening.
Het artikel waarnaar wordt verwezen is 4 jaar oud en is getest op de "preview" versie van Windows 10. We zijn inmiddels een aantal grote Win 10 upgrades verder waarin het een en ander is veranderd, ook in het driver model van Win 10. Bij dit artikel geldt ook "het proberen waard" en kijken of er wel/niet problemen ontstaan.

Mijn ouwe trouwe Deskjet 69xx series van HP werkt ook niet meer sinds de laatste Win 10 upgrade. Inmiddels een Officejet all-in-one gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Als het RAM geheugen 2 GB was geweest dan had je het kunnen vergeten.

Ik heb zo een systeem met een U7700 en het draait maar dan houdt het op... niet erg handig.
De CPU is bijna vergelijkbaar met die van jou:
https://cpu.userbenchmark.com/Compa...n-64-X2-Mobile-Technology-TL-60/m12845vsm2315

Mss dat de 4GB het net nog trekt... maar erg veel beter wordt het niet...

Mijn zwager komt zo en we gaan zijn dekstopje Win10 op een SSD zetten.
Het systeem is uit 2009..... (2 jaar jonger...) heeft 4GB RAM en een Intel_Pentium_Dual-Core_E5200
http://www.cpu-world.com/Compare/65...ev._F2)_vs_Intel_Pentium_Dual-Core_E5200.html
En het systeem van mijn zwager draait echt prima.
En je ziet aan de weblink, die CPU is echt een stuk beter, die van jou lijkt echt op die van mij, alleen jij hebt 4GB en ik heb 2GB (kan niet bijplaatsen,, zit vast gesoldeerd op het moederbord hier)
Dat is dus een mooi vergelijk, je moet nu wel geluk hebben om
De kans dat je je gaat ergeren neemt toe...

En als je een licentie koopt .. kun je beter het geld bewaren voor een andere laptop.

Heb je budget om een iets betere (2e hands) laptop te kopen? Ik heb een laptop van ca 3 jaar, nieuw 1400 euro voor ruim 250 euro, 90 dagen garantie , SSD had ik nog.
Onbeschadigd, ziet er heel netjes uit en zeer stevig... zakelijke notebook een Dell.
Kan weer een aantal jaren vooruit.
Hier gekocht: https://www.remarkt.nl/laptops.html
Kies het merk, kies je budget range en bepaal het type laptop en kies daar de opties.
Zoek via de Tweakers pricewatch op hoe oud het systeem is, zoek de CPU op via de links die ik ook gebruikt heb en maak de balans op of je het wilt kopen.

Vorbeeld: https://www.remarkt.nl/dell-latitude-e6330-intel-core-i5-3320m-8gb-256gb-ssd-hdmi.html
Met 256 SSD en 8 GB RAM heb je ene zeer degelijke Dell. voor 284 euro zo te lezen.

Vergelijk het eens met een nieuwe of die werkelijk beter zijn....
Ik heb de filters gezet: 8GB RAM, >250 GB SSD en minimaal 13 inch scherm.

Kijk zelf:
https://tweakers.net/categorie/496/...5OGxJ-k565RUsQUcuOosAuRRhWJNIXfe9JWxyzHn33_AQ

Heb zelf wel goede ervaring met Asus, das de goedkoopste uit de rij:
https://tweakers.net/pricewatch/1275475/asus-f540la-dm1201t.html
Maar in de onderste klasse zit vaak een goedkope n trage i3 CPU in ... en dat blijkt.
Mijn meer dan 3 jaar oude Dell CPU is bveel beer dan deze nieuwe Asus met deze rage i3....
http://www.cpu-world.com/Compare/16...U_vs_Intel_Core_i5_Mobile_i5-3340M_(PGA).html

Dit is maar een voorbeeld en ik weet niet of je bijna 300 euro kunt missen.
Snuffel anders ook een rond bij wat er te koop is op Vraag & Aanbod op Tweakers.net, zorg dat het in je buurt is en ga kijken of het iets is.
succes!
 
@route99 Begrijp ik uit bovenstaande dat je Windows 10 beter vanaf SSD dan vanaf HDD kunt draaien?

@bron ik was reeds begonnen met het proberen de windows 10 draaiend te krijgen.
Laptopje staat momenteel met een zwart scherm, en ik wacht nog even af of er nog weer kleur in komt.
 
De poging om over te zetten is ondanks de link van maestro12 niet gelukt.
Aan het einde van het proces krijg ik helaas weer de melding dat ik problemen met het beeldscherm ga krijgen in windows 10.
 
Neen, ik vrees dat het systeem te oud is. ALS het werkt is een SSD sneller, maar het hele systeem zal traag zijn agv de oude spullen.

Beeldscherm: vaak kun je nog wel een beeld krijgen dat redelijk is.
Als je hem kunt installeren... goed beeld krijgt en die melding ... so what... het werkt toch het oude beestje?
 
Weet je, je hebt gelijk.
Beestje is al oud, doet zijn windows 7 werk nog steeds maar dan iets trager dan de rest.
Ik ga het gewoon nog een keer proberen en dan op het eind doorzetten.
Mocht het echt helemaal bagger worden, heb ik altijd nog een windows 7 opstart en backup achter de hand.
 
Of je zet er een lichte Linux versie op met een Libre Office pakket, beiden gratis... en je bent helemaal up to date.
Libre Office kan vrijwel alles openen wat Microsoft Office ook kan, en gezien jouw situatie lijkt dat op afstand gezien prima.
Er zijn tig handleidingen met uitleg te vinden hoe dat moet.
En hier kun je ook nog vragen.
Win7 wordt dus over een tijdje niet meer geupdate, tja, mee doorgaan is een keuze. Die van jou.
Het risico? Je weet het nooit. Maar als men met die potentiële kleine kans een keer in staat is om jouw bank rekening te plunderen, dan doet dat wel erg pijn...
En er is gratis alternatief, dus .... zelf beslissen.
 
Ik heb hier ook win10 op een oude Dell Latitude 3330 (Celreron 1017u, 7200rpm HDD en 8 Gb intern) daar draait het op.
Ok, er zit een 'snelle' HDD in en veel intern geheugen,processor is enigszins vergelijkbaar met die van jou, maar qua prestaties werkt het afdoende, maar hij wordt ook alleen gebruikt als draagbaar digitaal naslagwerk.
Maar het blijft een gok of het bij jou gaat werken, de videokaart driver....vaak is de 'generic' driver van win10 afdoende voor fatsoenlijk beeld.

En inderdaad wat route99 schrijft is ook een goede optie.
 
Laatst bewerkt:
Deels mee eens.
Jouw CPU heeft veel meer L2 3 cache memory en dan ook nog 8GB RAM.
Dus je hebt toch heel wat meer aan boord... zelfs met 4 GB RAM zou de jouwe beter lopen.

Dat wat jij hebt, heb je echt nodig, de frequentie is iets minder belangrijk.
Wat ik boven beschreef met mijn laptop (- een Dell D430 subnoteboekje uit 2009 na ruim 1 jaar 2e hands voor heel weinig eind 2010 gekocht bij een refurbish bedrijf ,250 euro, nieuw was ie >1400 euro) .. opstarten ging redelijk met SSD (zelf erin gezet) maar werken was echt supertraag...
Ik begon me er aan te ergeren, heb Win7 teruggezet en over een jaar zie ik wel weer dan is ie bijna 12 jaren jong....
Als ik voor weinig geld een 12 inch jongere kan kopen doe ik dat wrs. Soms heb ik echt Windows nodig en op die oude kan ik geen VM meer draaien, te weinig RAM met 2 GB.
Het houdt simpel weg een keer op als je het redelijk veilig wilt houden. Voor de gevallen dat ik geen Windows nodig heb kan ik er nog wel een licht Linux systeem erop zetten dan voor "erbij".... voor experimentjes en onderweg als ik geen Windows nodig heb.


http://www.cpu-world.com/Compare/28..._vs_Intel_Mobile_Celeron_Dual-Core_1007U.html
 
Laatst bewerkt:
Heb je deze?
https://www.notebookcheck.nl/HP-Compaq-6715s-Notebook.8795.0.html
was al gene hoogvlieger met zulke CPU's, de Intels uit die tijd waren beter schrijven ze daar.
Als je vergelijkt wat je voor < 200 euro kunt kopen, zou ik er geen cent meer in steken in oude beestje.

https://www.remarkt.nl/laptops.html?dir=asc&order=price&price=100-200&ram_geheugen=222
Met 8GB even aan gevinkt. Vergelijk de CPU's zoals ik gedaan heb en kijk of het je bevalt.
Als je echt geen budget hebt, is dat echt vervelend, maar dan is het toch wel uitstel van zaken.
Over een paar jaar loop je echt tegen de grens aan waar je niet meer er mee kunt werken.

Alternatief: Kijk eens rond of iemand voor niets of voor heel weinig geld af wil van een laptop van ca 7 jaar... kun je nog een aantal jaren mee vooruit.
 
Ha, de conversaties gingen verder terwijl ik aan het stoeien was met de laptop.
En helaas gelukkig zijn er ook nog andere dingen in het leven, en ben ik niet de hele tijd met de laptop bezig geweest.

Maar.... resultaat is dat windows 10 is geïnstalleerd, en nog draait ook.
Het is geen supersnelle machine geworden, maar dat was het ook al niet.
Inderdaad is de grafische kwaliteit iets minder dan toen hij op windows 7 draaide, maar waar ik hem voor gebruik is het ruim voldoende.

En op de toekomst voorbereid.

Beste mensen, hartelijk dank voor de wijze woorden hier gesproken, en de hulp die ik heb gekregen.:thumb::thumb:
 
Op verzoek heropent
 
Inmiddels zijn we een half jaar ongeveer verder, en de besproken laptop begint toch steeds meer trage kuren te vertonen.
Heeft inmiddels een tweetal upgrades van windows 10 achter de rug.
Laptopje begint steeds meer moeite te krijgen met het openen van webpaginas, pdf documenten, en instructiefilmpjes op het web of op eigen harde schijf starten soms totaal niet op.
Dit topic is steeds in mijn achterhoofd gebleven, en ik heb de aanbevelingen van @route99 nog eens doorgelezen.
Hierdoor kwam ik deze laptop tegen en vroeg me af of dit een waardige opvolger zou kunnen zijn.
Link. https://www.remarkt.nl/laptops/dell-latitude-e5540-intel-core-i5-4300u-8gb-500gb-ssd-hdmi.html
 
Ik heb afgelopen jaar een HP laptop van m'n zus ge-update naar Win 10, ding draaide voorheen op XP, daarna Vista.
Heb de HDD vervangen door een 256 Gb SSD en er Win 10 opgezet.
Zelfde gedoe als jij verwacht te krijgen met de grafische kaart...
Wat denk je wat....de 64 bit Vista-driver installeerde probleemloos en ding wordt nog steeds dagelijks gebruikt.
Ondanks de SSD is het geen snelheidsmonster maar er is goed en fatsoenlijk mee te werken :thumb:
 
@Hakar: Heb je er nog een SSD ingezet?
Die 149GB TOSHIBA is een erg traag ding.
Als je het daarmee nog 1-2 jaar mee uitzingt.

In al mijn oude laptops zitten SSD's, zonder had ik ze allang weg gedaan zo groot is het verschil.

Je zou een SSD kunnen kopen en die later meenemen naar een volgende laptop. Een 1 TB SSD kost ca 120 euro.

Ik kom daar nog zsm op terug.


Edit:
De Dell Latitude E5540
Mooi laptopje, maar Remarkt is er nu even duur mee, incl Win 10 pro wordt het € 434.
Ze hebben wel een prima garantie/service.

een andere shop met goed reveiws is Ipsum computer service in Zutphen.
https://www.ipsumcomputerservice.com/product/dell-latitude-e5440-i5-4gb-120gb-ssd/
Het mooie van die E5540 is dat je er een caddy in kunt zetten voor een tweede SSD of HD.
Zo een caddy koop je in CN voor ca 10 euro, in NL rond de 25 euro.

Bel of mail hem of je er 8GB bij kan prikken dan heb je 12GB RAM, heb ik ook in het 13 inch broertje van deze, loopt naar grote tevredenheid , ik heb hem al weer 1,5 jaar.
Ik zou zelf een 500 GB of 1 TB SSD kopen en de Windows Pro op de SSD die erin zit effe klonen, en dan erin zetten ipv de 120GB SSD en gaan met die banaan....

Op de plaats van de DVD/CD speler kun je nog de caddy plaatsen en een 2e HD/SSD plaatsen.

Als je het voor Ipsum shop optelt:
  • laptop E5540 200 euro
  • Extra 8 GB RAM ca 60 euro
  • 500 GB SSD / 1 TB SSD = ~60/ ~ 100 euro.
Totaal ~ 320 euro tot 380 euro.

Dus met een 500 GB SSD ben je 112 euro goedkoper uit bij Ipsum en heb je ook nog 12 GB ipv 8GB RAM.
Zelfs met een 1 TB SSD ben je 54 euro goedkoper uit bij Ipsum.

De Google reviews vind ik Ok.
Grote kans dat ik mijn volgende daar ga kopen, sterker nog mss wil mijn zwager net iets als jij, maar hij denkt nog na.

Tip: Check vooraf met Ipsum shop of ie er 8 GB bij kan prikken. Wel doen..! 4 GB is te krap om voorlopig een aatal jaren echt door te gaan..
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik had het oude beestje nog niet voorzien van een SSD.
Misschien is dat wel wat hem nu parten speelt.

Ik ga toch eens kijken met de nieuwe info die je hebt gepost, maar eerst eens een poosje plat.
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan