Centreren op object

Status
Niet open voor verdere reacties.

HNils

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2019
Berichten
3
Hallo forum!

Voor modelleren bij natuurkunde (V5) moeten we als extra bij een opdracht zelf een spel ontwerpen met Visual Basic in access.
Onderdeel van ons spel is een raket. De beweging van deze raket coderen lukt tot nu toe, maar hij vliegt al vrij snel buiten het scherm.
Is er misschien een manier om te zorgen dat de 'camera' blijft focussen/centreren op de raket zodat het lijkt alsof enkel de achtergrond beweegt en de raket in het scherm blijft?

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)
 
Geen idee wat je aan het doen bent, en waarom je dit met Access doet. Dat is toch een database programma, dus waar komen er tabellen om de hoek kijken? Het lijkt er op alsof je alleen frontje aan het maken bent. Access lijkt mij hier in ieder geval niet het meest voor de hand liggende programma voor. Maar goed, het gaat duidelijk om een schoolopdracht, dus het zal je wel voorbereiden op de maatschappij zo :D.
Een object laten ‘vliegen’ is natuurlijk niet zo moeilijk, dat had je al gevonden. Kwestie van het object verplaatsen op gezette tijden. Hoe sneller, hoe vloeiender. Dat je dan na verloop van tijd het object buiten het beeld zet, is dan ook logisch.
In de animatiewereld doen ze het dus andersom: de achtergrond laten bewegen. Maar daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde: die is ook niet eindig. De vraag is dus: hoe heb jij je achtergrond gemaakt? En wat gebruik je überhaupt om de animatie te laten draaien? Ik neem aan een formulier?
 
Je kan natuurlijk ook de raket minder snel laten vliegen.

Tardis
 
Bedankt voor je antwoord OctaFish

We moeten inderdaad verplicht het spel maken met Access. De rest van de opdracht bestaat uit modelleren via Coach (dat is verplichte examenstof), maar de leraar vond het leuk daar een bonusopdracht bij te stoppen. En omdat VBA de taal is die hij het beste kent is dit het denk ik geworden... ik vraag me het nut ook af.

De achtergrond die we nu hebben is nu klein omdat we eerst de beweging goed willen krijgen (dat lukt dus nog wel) en in de tweede plaats het probleem willen oplossen dat de raket moet worden gevolgd en niet uit beeld moet verdwijnen. Het aanpassen van de achtergrond zal uiteraard lukken zodra we weten wat er precies nodig is op dit gebied.

We maken het spel zoals je zegt op een formulier. Ik begrijp uit je antwoord dat we eigenlijk dit formulier moeten laten doorschuiven onder de raket zodat de raket dezelfde positie behoudt? Hoe zou dat precies werken, want wij hebben dus de beweging van een raket gemodelleerd, maar dat houdt vanzelf in dat de raket beweegt. Is er een manier om de achtergrond de raket te laten 'volgen' ? We hebben echt geen idee hoe we zoiets moeten aanpakken.

Zoals je misschien wel merkt zijn we echt in het 'gameontwerpen' gegooid door de docent zonder voorkennis:confused:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe je dit zou moeten aanpakken; ik zou sowieso eerst eens met de docent overleggen wat-ie zelf als resultaat voor ogen heeft. Wellicht heeft hij aan Access gedacht omdat dat van zichzelf goede formulieren kan maken, iets wat in Excel of Word wat minder makkelijk is. Maar dan nog: ik krijg het idee dat er een soort ‘live animatie’ uit moet rollen waarbij er interactie is tussen voorgrond (raket) en achtergrond (heelal?).

Dat betekent dat je een enorme hoeveelheid plaatjes nodig hebt voor die achtergrond, die je dan dus steeds moet wisselen.
Eigenlijk heb je dan een afbeeldingsobject met daarin de achtergrond, en een voorgrondobject (de raket). De voorgrond kun je simpel ‘live’ verplaatsen, de achtergrond verplaatsen heeft echter geen zin, omdat je dan lege ruimte krijgt in je formulier. Dus je moet dan de inhoud van de afbeelding steeds vervangen door een achtergrond die bij de raketbeweging hoort.

Of dat er ‘live’ goed uitziet, is dan nog de vraag, want ik denk dat het steeds opnieuw inladen van een afbeelding voor de achtergrond de snelheid niet ten goede zal komen. Iets waar je bij het verplaatsen van een object niet zoveel last van zult hebben. Tenzij je de achtergrond op een andere manier maakt, met één achtergrond waar je dan ook weer objecten op verplaatst.

Kortom: ik vind het een dubieuze opdracht voor een database :).
 
Het verplaatsen van de achtergrond heeft toch wel zin? Je kan de achtergrond immers heel groot maken en het deel dat je op je scherm ziet is er dan maar een heel klein deel van. Als je dan je achtergrond verschuift zie je als het goed is geen lege plekken, maar slechts een ander deel van de veel grotere achtergrond. Of zeg ik het nu verkeerd? In ieder geval weer bedankt voor de reactie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan