partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

keb

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Berichten
132
Mijn PC (Win10) was geïnstalleeerd op harde schijf 2 nu Backup_2TB (C: ) genoemd.

Later SSD toegevoegd: Windows_SSD (E: ) genoemd. (Bie bijlage).

Ik heb de gegevens van het besturingssysteem en programma's naar de SSD gekloond.
Mijn PC blijft opstarten vanaf de harde schijf, maar wil uiteraard opstarten vanaf de SDD, maar dit lukt niet.

Ik ben niet goed op de hoogte van verschillende partities (primair, NTFS, systeempartitie etc).

Hoe kan sik straks opstarten vanaf de SSD?
 

Bijlagen

  • Schijfbeheer.JPG
    Schijfbeheer.JPG
    116,1 KB · Weergaven: 55
In het bios instellen dat je vanaf SSD wilt booten, zie handleiding v/h systeem of moederbord.

Hoe kom je in het bios?
Meestal kun je dat lezen als de pc opstart, vaak is het de Del of de F2 toets maar niet altijd, dus...zie handleiding v/h systeem of moederbord.
Daar de SSD als 1e boot optie instellen en meestal met F10 opslaan of met de muis voor save/opslaan kiezen. Ook daar: zie handleiding v/h systeem of moederbord.
 
Lijkt mij dat dat de kloon niet goed is. Immers dan zou Opstarten, Wisselbestand, Crashdump... op de SSD moeten staan. Ook staat er dan meestal een 100MB door systeem gereserveerd.

Volgens de screenshot is het zo onmogelijk van de SSD op te starten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn PC (Win10) was geïnstalleeerd op harde schijf 2 nu Backup_2TB (C: ) genoemd.

Later SSD toegevoegd: Windows_SSD (E: ) genoemd. (Bie bijlage).

Ik heb de gegevens van het besturingssysteem en programma's naar de SSD gekloond.
Mijn PC blijft opstarten vanaf de harde schijf, maar wil uiteraard opstarten vanaf de SDD, maar dit lukt niet.

Ik ben niet goed op de hoogte van verschillende partities (primair, NTFS, systeempartitie etc).

Hoe kan sik straks opstarten vanaf de SSD?

Start alleen op met de SSD, wil dat?
Zou daar een schone install op plegen, waar nu de C: op staat zit een EFI partitie van een enorme grootte wat best wel vreemd is en met alleen de SSD aan de eerste SATA poort Windows 10 installeren op die SSD, die je eerst maagdelijk leeg maakt in de geavanceerde schijfopties, zal Windows zelf de SSD indelen.

En op een UEFI systeem start Windows 8.1 en hoger altijd op via de Windows Boot Manager en de bootschijf ongeacht je wat in de UEFI/bios als eerste zet, wat nu ook het geval is.
 
Herinstallatie

Ik heb opnieuw een schone installatie op de SSD uitgevoerd; het verplaatsen van de reeds geplaatste bestanden op de harde schijf lukte helaas niet.

Inmiddels werkt (bijna) alles weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan