Wat is RetroPie??

Status
Niet open voor verdere reacties.

NanderTGA

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2018
Berichten
36
Ik ben op het internet te geweten gekomen dat er iets bestaat voor raspberry pi genaamd Retropie.
Met al die spellen ziet het er wel leuk uit, dus wil ik het graag installeren.
Alleen begrijp ik niet of ik dat kan installeren zonder alle bestanden op de pi te verwijderen.
Ik zag wel iets staan op de site "on top of the OS", maar kan ik dan ook nog in Raspbian booten?
Ik zag ook nog dat je iets van Memory Split moet doen, maar op hoeveel MB moet ik dat dan zetten?
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon beiden op een andere USB/SDcard installeren.
Moet geloof ik ook werken
 
ik heb de documentatie wat verder bekeken, ik ga het toch eens proberen te installeren
bij sommige dingen bijvoorbeeld: "type emulationstation in the terminal te start emulationstation"
Gebruiken ze zulke dingen als de terminal, en ik zag ook iets van booten in emulation station.
Volgens mij zal het standaard nog altijd in Raspbian booten, maar nu weet ik nog altijd niet hoeveel MB de GPU nodig heeft voor RetroPie.
 
RetroPie is nu geïnstalleerd en hij boot gewoon in Raspbian.
Alleen is er nu een RetroPie splash screen in de plaats van het raspberry pi splash screen(het is niet erg voor mij, want dat rpi splash screen vond ik toch maar half en half).
En als ik emulationstation in de terminal typ, dan krijg ik een foutmelding die er ongeveer zo uit ziet:
lvl0: Error creating SDL window!
Could not get EGL display
lvl0: Renderer failed to initialize!
lvl0: Window failed to initialize!
 
Er is een RPi forum, er is ook een RetroPie. Daar weten ze precies waar het over gaat, daar kom je imho veel sneller verder dan hier, immers de kennis zit daar centraal....

In NL dit nog
en zo ook te vinden in NL waar meer zit.

Zoek maar eens op dit forum... Retropie en je krijgt 1 hit...... die van jou....
Mijn ervaring is dat je de kennis moet halen daar waar die echt is... er zijn hier ook best mensen die met RPi bezig zijn, zoals deze persoon, maar mijn vragen daarover stel ik juist niet hier... maar oa bij de links van boven..
 
ik heb geprobeerd emulation station te starten bij het opstarten van de pi, en het werkt.
Volgens mij komt het omdat Raspbian en emulation station niet tegelijk kunnen draaien, ik had daarvan ergens een glimp opgevangen op de site.
Maar nu staan er geen emulators in het menu, alleen maar de instellingen.
gelukkig kan je quitten zonder de pi uit te zetten, en dan krijg ik de console, waarin ik gewoon startx kan typen om Raspbian te starten.
Na wat verder zoeken op de site heb ik gezien dat ik een ROM nodig heb voor de emulator, waar vind ik die??
 
Laatst bewerkt:
Dit wat gerichtere verhalen waar ik als Linux en startende RPi man meer mee kan. :thumb:
Edmoor heeft je al aardig op weg geholpen, kijk maar of mijn stof nog wat toegevoegd of niet... ;)

ik heb geprobeerd emulation station te starten bij het opstarten van de pi, en het werkt.
:thumb:

Volgens mij komt het omdat Raspbian en emulation station niet tegelijk kunnen draaien,.
Ik denk het wel. Een emulation, het woord zegt het al, "doet alsof"... draait in zijn eigen geheugen, de ROM dus..
Vergelijkbaar met een virtuele machine, maar ik laat de verschillen even achterwege.

Maar nu staan er geen emulators in het menu, alleen maar de instellingen.
gelukkig kan je quitten zonder de pi uit te zetten, en dan krijg ik de console, waarin ik gewoon startx kan typen om Raspbian te starten.
Het lijkt er dus op dat de ROM via een menu aangeroepen wordt om command-line niveau? Want als je het afsluit kom je daar weer terug om vervolgens de Gui van Rpi met Startx te starten.,
Dat zal wrs gedaan zijn om geheugen te draaien= besparen..., waarom zou je de Gui van RPi draaien als dat niet nodig is.

Na wat verder zoeken op de site heb ik gezien dat ik een ROM nodig heb voor de emulator, waar vind ik die??
https://emulationstation.org/gettingstarted.html
Dit gaat op Linux-RPi niveau wel een stuk verder, maar daar ontkom je bij dit soort zaken vaak niet aan. Het is geen Windows 10 plug en play (wat meestal we lukt maar ook niet altijd).
Kijk hier nog eens rond, loop na of je de emulator omgeving juist ingericht hebt en of er nog config files aangepast moeten worden of dat je variabelen bij de start moet opgeven.
Maar als het lukt.

Maar ik blijf er echt bij: elders op forums zit veel meer kennis op dit gebied.
Voor RPi et al is toch weer meer ervaring nodig dan alleen Linux wat ik heb. Uiteraard pak je het dan wel sneller op, maar emulator-ingewijden zouden het veel beter. moeten weten. Tja, daar zijn nu net die specifieke forums voor.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan