Knetterende Hdd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GW2

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
558
Dag (als het mag ?). Heb een tweedehands hdd gekocht uit een winkel weg. Bij thuiskomst knettert die om de haverklap, dus ik denk, die is op zijn eind, tenminste, volgens wat ik er eerder wel over gelezen heb. Na wat sneupen via fora (viafora, dat brabbelt leuk weg), zijn meningen daarover wat verdeeld, en kom op hoogte van bestaan christal disk info om na te kijken hoe het met de schijf is. Dat programma geeft aan dat die goed is.
Iemand hier een idee over. Ben eerlijk gezegd van plan gewoon te wachten tot die het begeeft, maar toch nieuwsgierig naar een mening misschien (of twee) van iemand erover.

Ps Ook andere schijf gehaald, verkoper gaf na navragen aan dat alleen normale geklik gaf.
Maar blijkt net zo aan toe te zijn (incl. oké status volgens dat diskinfo). Heb Exhdd die wat zoemd, en sporadisch zacht tikje geeft (met oor strak er tegen), das dan wel nogal een verschil met (heel zacht) hoorbaar op een meter afstand vergeleken met deze hdd's dus.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens wat Speccy zegt.
 
Ik weet niet wat het is, maar ik heb een antpatie tegen speccy. en heb het programma nog nooit gezien. Bestaat er een even goeie variant ?
 
Bij HDD's die geluid maken is er bij mij maar 1 optie.
In de kliko er mee en vervangen.

En wat is er mis met Speccy?
Is een prima programma voor het herkennen van hardware en het tonen van informatie erover.
 
Laatst bewerkt:
Bij HDD's die geluid maken is er bij mij maar 1 optie.
In de kliko er mee en vervangen.

En wat is er mis met Speccy?
Is een prima programma voor het herkennen van hardware en het tonen van informatie erover.
Tja, waarom als je alles ge-back up't hebt ? houd er vanzelf mee op, maar na net aanschaf is misschien te ruilen voor wat beters.


Ps Ik zal sterven voor het recht voor iemand, en voor me zelf, om ergens geen gebruik van wensen te maken, zonder werkelijke geldige reden of het gevoel te hebben er één anderen schuldig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Filosofisch wellicht maar ook nogal cryptisch.
Maar als het je helpt bij het oplossen v/h probleem, prima.
 
De meeste HDD's doen mooi stil hun werk, maar er zijn bepaalde types die wat luidruchtiger zijn.
Je vermeld niet het merk en type, anders hadden we je misschien wat meer kunnen vertellen.

Dat S.M.A.R.T. zegt dat de HDD in orde is, zegt meestal weinig over de mechanische staat van lagertjes en aanverwante dingen, zolang de disk goed leest, schrijft en niet te warm wordt vindt S.M.A.R.T. het al gauw goed.

Nog een linkje met geluiden van overlijdende HDD's
http://www.datacent.com/hard_drive_sounds.php
 
Laatst bewerkt:
GW2 vraagt niet om een oplossing maar om een mening. Vaak verschillen de meningen op fora. Veel HDD's maken geluid.
Tja, waarom als je alles ge-back up't hebt ?
Omdat de schijf onbetrouwbaar is! Stel iemand werkt uren en uren aan een Excel- of Word-bestand als scriptie/examenwerkstuk en kiest > Opslaan als op een dergelijke onbetrouwbare HDD. Wie kan dan helpen als het werkstuk verloren gaat?

maar na net aanschaf is misschien te ruilen voor wat beters.
Dat is wat je in dit geval het beste kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening: als je backuppen belangrijk vindt maak je minimaal 2 backups op goede harde schijven... of minimaal 3x online in de gratis cloud (als het niet teveel data is)

Doe je dat maar half of helemaal niet.. dan vind je het duurzaam bewaren van deze data, foto's blijkbaar niet belangrijk genoeg om die moeite te nemen..

Zo simpel is het.

Klaar....:cool:
 
Laatst bewerkt:
Wat betaal je eigenlijk voor zo'n schijf en hoe groot is ie?
Anders een nieuwe met garantie?

Vanaf ca 28 euro 500 GB nieuw.

https://tweakers.net/categorie/50/i...g7SV9gg2LVoMsuuYAPeOrbWNsWHdGV7P3aSvgb_bjW-gU
Verzendkosten dan nog, in de buurt waren ze duurder, ps ik betaal sowieso te veel tweedehands, want afdingen kan niet, te arm voor nieuw, dat wal en schip ook altijd. Ps Niet netjes iemand te vragen wat die ergens voor heeft betaald.

Filosofisch wellicht maar ook nogal cryptisch.
Maar als het je helpt bij het oplossen v/h probleem, prima.
Is een net wat aangepaste uitspraak van oudheid persoon (zover ik dat zelf niet onderhand ook ben, maar iemand anders iig).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meeste HDD's doen mooi stil hun werk, maar er zijn bepaalde types die wat luidruchtiger zijn.
Je vermeld niet het merk en type, anders hadden we je misschien wat meer kunnen vertellen.

Dat S.M.A.R.T. zegt dat de HDD in orde is, zegt meestal weinig over de mechanische staat van lagertjes en aanverwante dingen, zolang de disk goed leest, schrijft en niet te warm wordt vindt S.M.A.R.T. het al gauw goed.

Nog een linkje met geluiden van overlijdende HDD's
http://www.datacent.com/hard_drive_sounds.php
Klinkt logisch, daar gaat mijn ongegronde gerustheid. Zal niemand langer mee vervelen, probeer het dus gewoon maar wat aan te zien, en opletten bij schrijven lange stukken, ergens opslaan tussendoor of iets (weet ik veel). Bedankt zover.

Ps Schijf miraculeus stuk stiller nu, misschien moest die wat inkomen, had persoon hem los bewaard of ..??? Dus sowieso dit eerst maar weer klaar.
 
Laatst bewerkt:
Even voor het preciesie. Maakt overuren denk ik eerste tijd na opstarten (langer dan ik dacht), daarna minder actief, maar knettert dus wel, heb me een oor aan laten naaien. Hou het ding wel, kan even uit de voeten (enige pc), online rustig wat geschikters zoeken misschien. Droge info, ff voor de ....... volledigheid.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan