• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX en VERGELIJKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik probeer de structuur van INDEX en VERGELIJKEN te doorgronden om daarmee een oplossing te vinden voor mijn vraagstuk. Steeds krijg ik echter een foutmelding. Daarom wil ik graag jullie wijze raad weten.
Hoe ziet de formule eruit die in het tabblad rooster moet komen in de kolommen B, C en D?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • hm20190323.xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 28

Als ik het goed zie wordt in die spreadsheet geen INDEX en VERGELIJKEN gebruikt

Weet je zelf wat je zou willen bereiken met die formule?

Ik zocht op internet naar een mogelijkheid om VERT.ZOEKEN en HORIZ.ZOEKEN te combineren en stuitte op een artikel waar gewezen werd op het gebruik van INDEX en VERGELIJKEN. Ik probeerde de daar uitgelegde techniek te vertalen naar mijn situatie, maar kwam er niet uit.

Wat is het resultaat dat je voor ogen hebt?

Allereerst vergroting van mijn kennis, om deze daarna toe te kunnen passen in andere spreadsheetprogramma's (i.c. Google Spreadsheets). De collectedoelen worden door "commissie 1" bepaald. "Commissie 2" moet die informatie gebruiken voor de publicatie: "We collecteren vandaag voor...." en commissie 3 moet de opbrengst kunnen invoeren om het daarna aan de penningmeester ("commissie 4") te rapporteren.

De keuze voor Google Spreadsheets is weer gelegen in het feit dat deze nagenoeg naadloos samenwerkt met de app chrch. Het brondocument det ik opgevraagd heb bij een van de commissies is een Excel-document. Daarin kan ik zelf ook het beste werken en, getuige dit forum, is ook een grotere Nederlandstalige community aanwezig.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Beetje inleven en/of uitleven.
 

Bijlagen

  • hm20190323.xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 24
Als alternatief met een tabel en een matrixformule.

Code:
=IFERROR(INDEX(Table1[bestemming];MATCH(INT($A2)&COLUMN(A1);Table1[datum]&Table1[collecte];0));"")
Voordelen: de furmule is korter en het bereik loopt automatisch mee. Nadelen: vergeten af te sluiten met CSE en mogelijk trager bij grote hoeveelheden data dan de SOMPRODUCT() variant.
 

Bijlagen

  • hm20190323.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 29
Korter dan vorige formule, in tabel nog steeds zonder afsluiting van Ctrl+Shift+Enter.
 

Bijlagen

  • hm20190323 1.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 27
Vrij simpel met ophalen en transformeren (van tabel):
 

Bijlagen

  • hm20190323 1 (1).xlsx
    27,1 KB · Weergaven: 34
Vanaf welke versie is dat beschikbaar JK?
 
Dank je, erg mooi dat het zo zonder formules kan.
 
Allereerst hartelijk dank voor jullie hulp.
De optie van @jkpieterse werkt volgens mij niet voor mij; ik werk met Microsoft Office Home and Student 2010.
Ik probeer de door jullie aangedragen oplossingen te vertalen naar mijn werkelijke situatie, maar stuit daarbij op enkele problemen.
Als ik bijvoorbeeld twee kolommen toevoeg vóór de huidige kolom A, dan verandert de inhoud van de kolommen onder de collecten 1, 2 en 3. Dat geldt ook bij het toevoegen van twee rijen.
Ik heb een nieuwe opzet gemaakt, waarbij de namen van kolommen B, C en D van het rooster nu overeenkomen met de namen in kolom C van het tabblad collecte.
Ik dacht dat het maken van een rooster met deze vereenvoudiging makkelijker zou zijn, maar de werkelijkheid is weerbarstiger.
Welke formule kan ik gebruiken voor de kolommen B, C en D zodat de gegevens uit de tabel Collecte worden gelezen?

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • Rooster.xlsx
    70,2 KB · Weergaven: 17
't Is ook allemaal niet zo eenvoudig.
 

Bijlagen

  • Rooster.xlsx
    71,9 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan