• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren afronden naar decimalen, bijna gelukt!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

milan0132

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2016
Berichten
10
Beste Excel-tovernaars,

Ik heb een probleempje met Excel en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik wil graag mijn uren op werk op m'n salarisstrook narekenen en wil daarvoor Excel gebruiken. Ik wil graag aantallen van uren naar decimalen getallen willen converteren. Ik gebruikte hiervoor eerst de formule <=AFRONDEN.N.VEELVOUD(B2;0.25)>. Dit werkt voor kwartieren (dus bijvoorbeeld 12.15 wordt 12.25), maar bij halve uren en driekwartieren loop ik tegen het probleem aan deze niet worden afgerond zoals ik zou willen: 11.30 wordt 11.25 en 11:45 wordt 11.5, dit moet natuurlijk 11.5 en 11.75 zijn. Kunnen jullie me hierbij helpen?

Belangrijk om te vermelden is dat ik het liefst de tijd gewoon met een punt invoer, dus bijvoorbeeld 11.30 en niet 11:30, dus als dat zou kunnen zou dat enorm fijn zijn!

Alvast enorm bedankt! Hoop dat iemand er dan ook bij kan zeggen hoe hij/zij het gedaan heeft, zodat ik er zelf ook nog iets van leer :)
 

Bijlagen

  • Uren berekenen.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 28
Ik snap je voorbeeld niet helemaal.

1. Je zegt dat je met punten wilt werken, maar ik zie komma's (kan een versie-iets zijn of een landinstelling).
> Vraag: zie jij punten of komma's in je eigen voorbeeld in kolom B?

2. Er staan volgens mij ook verschillende notaties voor een kwartier:
- in rij twee staat 16,15. Ik neem aan 16 uur en 1 kwartier? Of staat de 0,15 hier voor 9 minuten?
- in rij vijf staat 14,75. Ik neem dat je hier 14 uur en 3 kwartier mee bedoeld?
> Vraag: Wat is nu juist? Komt een kwartier nu overeen met 0,15 of 0,25 bij jou? Of gebruik je beide notaties door elkaar, dat zou erg complicerend werken.

3. Je stelt dat je 11:30u als 11,30 wilt invoeren, maar dat kom ik nergens tegen in je voorbeeld. Nergens is ook echt (handmatig) aangegeven wat je als uitkomst zou willen zien... dat zou wel helpen.

Graag nog even een toelichting dus.

P.S. het is toch echt veel simpeler om tijd als tijd in te voeren....
 
Laatst bewerkt:
1. Dat heeft denk ik met de land-instellingen te maken inderdaad. Want op mij telefoon zie ik komma's, maar op mijn computer punten. Beiden is prima, ging er meer om dat ik liever niet de tijd noteer met een :, tenzij dit niet anders kan. Ik gebruik gewoon de puntknop naast de 0 op de numpad op m'n toetsenbord.
2. Klopt helemaal! Het probleem is dat een kwartier overeen moet komen met 0,25, dus 14:45 moet 14,75 worden, maar dit lukte me niet helemaal. Waarschijnlijk is wat u daar zag het gevolg van mijn experimenteren . Maar een kwartier moet dus 0,25 worden. Dus 14:45 wordt 14,75 :)

Bedankt voor uw antwoord.
 
Tijd x 24 = decimale tijd.
Wel het numberformat op getal zetten en niet op tijd.
 
Heb ik geprobeerd! Echter werkt dat alleen maar als je met de dubbele punt werkt, en niet met de . zoals ik het liefst zou willen :). Dus 16:15 zou werken, maar het liefst noteer ik het als 16.15, heeft te maken met een systeem waaruit de tijden geëxporteerd worden.
 
Wat is het probleem om de tijd in te voeren met een : als je het maar 1 x per week hoeft te doen? Excel maakt er dan een tijd van en deze kan je eenvoudig omzetten naar een numerieke waarde.

[Edit] blijkbaar een hot topic:d
 

Bijlagen

  • Uren berekenen.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Het heeft te maken met een systeem waaruit de tijden geëxporteerd worden . Dat maakt het wat ingewikkeld :(
 
Inderdaad, hot topic...

Geeft deze gewenste resultaten?
Code:
=GEHEEL(B2;0)+AFRONDEN.N.VEELVOUD(REST(B2;1);0,15)*25/15

Edit: gebruik die van VenA... is simpeler. //signing off//
 
Laatst bewerkt:
Echt heel erg bedankt! Maar als ik u dan toch mag lastigvallen; is het simpel om in te stellen dat dit werkt voor punten én komma's? Dus 11.45 én 11,45 worden 11,75. Ik ben bang dat sommige computers op mijn werk ook die stomme land-instellingen hebben :(. Zo niet ben ik met dit al enorm blij hoor!!! :)
 
Waar reageer je nu op? Je kan iets doen met =ISNUMBER()/IS.GETAL()
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan