Haperende internetconnectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

henri2500

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
264
Hallo allemaal,

Sinds onze verhuizing hebben we last van een haperende internetconnectie op ons nieuwe adres. Het netwerk blijft wel in stand (zowel WiFi als met kabel), maar het modem stuurt geen internetverbinding door (of kan deze zelf niet krijgen).

Heb dit modem van online: https://www.online.nl/uploadedFiles...enservice/extra-informatie/ZyXelmodem-DSL.pdf

Inloggen op het modem gaf (als het internet wegvalt) de volgende foutmelding:

Check the problems

A problem occurred:The VMG8324-B10A cannot connect to Internet. Please check WAN settings or contact your ISP.

Ik kan geen oorzaak vinden, iemand een gouden tip om dit verschrikkelijke irritante euvel de wereld uit te helpen?

Alvast bedankt!
 
Dat lijkt mij vervelend en is niet de bedoeling. De service provider moet het oplossen maar dan moeten jullie zeker weten dat het niet aan de situatie thuis kan liggen. Een vuile stekker of een kapotte draad achter een spijker. Ga daarom minutieus de aansluitingen en kabels bij langs. Tot in de aansluitingen van de router kijken en in het kastje waar de telefoondraad de woning binnenkomt. Een monteur kan dan niet de rekening bij jou neerleggen.

Reset het modem volgens de aangegeven procedure, dat is vaak een knopje ingedrukt houden tot een lampje knippert enzovoort. Een kapotte router heeft bij mij altijd het resetten geweigerd dus dat zou ik herhaaldelijk proberen, want zo heb je een beter idee dat deze goed of slecht is. Klantenservice zal zeker ook vragen of dat is gedaan.

Let op de lampjes, die geven onder meer aan of er DSL signaal is. Klantenservice wil beslist weten of er iets opvallends aan de lampjes is. Een andere kleur of knipperen of dat ze af en toe uit zijn.

Deze problemen heb ik zelf ook gehad, meerdere malen zelfs. Er kan een telefoon draad onder water staan, tussen de woning en het verdeelkastje. Een slechte verbinding kan de service provider zelf vaak detecteren op afstand en anders moet de monteur komen om het te verhelpen, de monteur kan een ader doormeten en verwisselen. Succes
 
Bedankt voor je informatie bijdrage! Het is inderdaad erg storend. Heb er al diverse keren met Online contact over gehad; maar het modem uit/aanzetten, resetten of de dsl-kabel vervangen helpen niet. Het vreemde is dat er soms een paar dagen geen last van heb, en vandaag is het weer om de haverklap raak dat het internet een poosje wegvalt. Kan dat ook verklaard worden door slechte kabels, stekker oid?

Kort samengevat woon ik al sinds eind december op dit adres, dus we internetten al een poos. Maar het onbetrouwbare begint het toch erg vervelend te maken. Zoals je zegt; ik ben liever zeer zeker dat het niet aan mij ligt, voor ik een monteur inschakel.
 
Inderdaad is het bij een slecht contact of oude kabel niet altijd het zelfde. Wat wel altijd zo is dat is dat het DSL lampje, dit is van het signaal dus, een andere kleur zal krijgen of uit is bij een storing. Bij mijn Experiabox heet het lampje trouwens "Broadband." Dit zal je moeten controleren om te kunnen melden dat je geen signaal krijgt en met nadruk stel ik dat de modem/router zich elke dag moet kunnen resetten en dat vaak al helemaal niet meer kan als die stuk zou zijn. Ga daarom zeker, volgens het boekje, een aantal malen resetten. Niet wanneer die de werking staakt maar gewoon om te zien of die weer opstart.
 
Ik zal eens even uitzoeken welke mijn DSL lampje is en wat deze weergeeft buiten en tijdens een storing. Wordt vervolgd! Tevens het resetten verhaal wordt vervolgd, al het ik het idee dat hij dat wel braaf deed tijdens en buiten een storing.
 
Hallo Alfred,

De laatste dagen tijdens storingen eens de lampjes in de gaten gehouden. Een aantal dingen valt op:

- wegvallen van internet komt steeds vaker voor
- lampjes die connectie zouden moeten indiceren (3 stuks) blijven allemaal gewoon branden zoals ze zouden moeten doen tijdens een storing
- reset verloopt zoals aangegeven in de handleiding

Ik vrees toch dat er iets mis gaat met het modem...
 
Kan ik mijn modem iets laten loggen om te zien wat er tijdens de storing gebeurd? Ik heb de volgende opties:

Active Log and Alert
System Log

System
DHCP client
PPPoE
Wireless
DHCP Server
UPnP
NAT
Static Route
DDNS
IGMP
Qos
TR-069
NTP
XDSL
Internet
VoIP

Security log

Firewall
MAC Filter
Forward Web Sites
Blocked Web Sites
Attack
Certificate
IPSec
Account

Send immediate alert

Attacks
Blocked Web Sites
 
Hoe je de verbinding met Internet kan monitoren weet ik niet maar dit zou de provider moeten doen.

Probeer nog eens om te Internetten met WiFi uitgeschakeld in de modem/router. Er zit wel eens een knopje op daarvoor. Zou je juist gebruik maken van WiFi en is het uitschakelen ervan een punt, lees dan de adviezen van Online over haperende WiFi, al begrijp ik dat dit het probleem niet is: https://www.online.nl/blog/wifi-signaal-modem-slecht/

Kennelijk heeft iemand die een slecht modem van Online had een nieuwe kunnen krijgen. Even googelen leverde dit al op: https://www.klachtenkompas.nl/bedri...plaintId=3f979a9f-95c3-47be-9490-0973088d8d8a
 
Online moet maar eens vertellen hoe de signaal sterktes, bij ADSL heet dat Noise Margin , zijn voor up en download.
Als die niet goed zijn dan moeten ze dat in orde maken, of in de centrale of naar jouw huis toe.
T/m het ISRA punt in huis moet het goed zijn
https://alice.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=892

Dan de volgende stap als het nog steeds beroerd is:
Soms heb je een rot modem en vraag je een andere.
Ik had een Experia Box V8 bij Telfort maar die wordt niet mee geleverd dus krijg je de V10 vaak .... die kan dichtgetimmerd zijn mbt de settings...
Dus ik heb 2e hands voor ca 10 euro een Zyxel P-2812HNU-F gekocht... probleem vd instabiliteit weer opgelost....

Maar vraag eerst die Noise Margin metingen op en praat dan verder.
 
Een eigen router gebruiken dat kan niet altijd. Zelf heb ik wel eens een Experiabox vervangen en na een update of na de pagina's met instellingen te hebben bezocht doen die het niet meer. Je hebt vaak autorisatie nodig voor het kunnen aansluiten van eigen hardware.
 
Toevallig accepteert Telfort deze wel....
 
Bedankt voor de tips. Helaas komt ik met de klantenservice van Online niet verder dan; er moet maar een monteur langs komen, en de kosten zijn voor jou als het aan jou ligt. En daar zat ik dus niet op te wachten.
 
En vraag op papier of via een pdf de Noise Margins op! Je hebt recht om te weten wat de gemeten kwaliteit is.
Check wel of het van jouw ip-adres is en niet van iemand anders.

Edit: Je kunt ze ook zelf meten als dit nog steeds klopt voor jouw modem.
De plaatjes moet je zelf bekijken on line.
Dit staat niet n jouw handleiding dus je moet even gaan zoeken in het modem waar "diagnostiek" staat.

Zet jouw getallen/plaatjes eens hier neer, lukt dat?

http://www.valadissupport.nl/a006.html
De web configurator
U kunt de kwaliteit van de lijnverbinding testen door in het hoofdmenu onder Maintenance te kiezen voor "diagnostic"



Kies hierna voor "DSL Line"

En u krijgt een venster met een paar keuzen:


Kies voor de optie "Upstream Noise Margin" voor een overzicht van het bovenstaande.
Van belang zijn vooral de "attennuation Upstream" en het overzicht van de tonen.
De attennuation staat voor de kwaliteit van de ontvangst aan de andere kant.
De "tonen" geven de 256 tonen weer waar ADSL over kan gebruiken. Bij iedere toon staat aangegeven hoeveel bits die toon verwerkt, in een hexadecimaal genoteerde waarde, dus 0=0, 1=1, 9=9, a=10, b=11, c=12, d=13 e=14 en f=15.
Er staan nogal wat nullen tussen, maar dit valt niet te verbazen: deze worden niet gebruikt voor de upload. De wel gebruikte tonen in dit overzicht geven geen reden tot zorg.

Kies hierna voor de "Downstream Margin" en u krijgt een dergelijk overzicht als hier onder:

Deze aansluiting bevindt zich op 3,5 km van de centrale, met een gemiddeld signaalverlies van 10 tot 15 db/km verklaart dat de Attennuation Downstream. Indien deze waaarde te hoog wordt (bijvoorbeeld boven de 60) dan lukt het vaak niet meer om alle informatie in de beschikbare "tonen" kwijt te raken, met als gevolg dat de modem opnieuw gaat "trainen" en de verbinding tijdelijk uitvalt.
(Alle getalletjes en letters in het grote blok aan gegevens in het midden zijn de hoeveelheid datastromen welke per "toon" worden weer gegeven. Hoe hoger hoe beter. a=10, b=11, c=12, d= 13, e=14 en f= 15. U kunt zien dat toon 1 t/m 37 worden gebruikt voor telefonie en upstream, omdat hier een "0" wordt weergegeven. Toon 38 en hoger worden gebruikt voor downstream. U kunt hier ook duidelijk zien dat er bij de hoge tonen meer informatie verloren gaat. Toon 64 tot 95 is gemiddeld een c (13), toon 224 tot 255 is gemiddeld een 5,5).
 
Laatst bewerkt:
Heb ik opgevraagd! Helaas laat mijn Modem de opties die je aandraagt niet zien om de test zelf uit te voeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan