upgrade kit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike16

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2001
Berichten
1.530
Hallo allen vraagje, ik heb hier een setje staan wat nu al 8 jaar draait :shocked: maar ik begin nu echt te merken dat die mijn Photoshop en videobewerking niet meer trekt :D Nu ben ik wel een beetje uit dit wereldje :p dus graag jullie mening:



-- Het setje volgende setje wil ik in mijn bestaande kast gaan zetten en dus de overstap van amd naar intel:

Cpu : Intel® Core i3-8100 8gen
mobo : GIGABYTE H310M S2H
Ram : 8 GB DDR4-2666
hdd : ssd 500gb samsung 860 evo


Alvast mijn dank
 
Laatst bewerkt:
Eventueel wil ik in eerste instantie mijn ouder grafische kaart tijdelijk hergebruiken om later de GIGABYTE Radeon RX 570 aan te gaan schaffen maar gezien de computer nu niet echt voor gaming word gebruikt dacht ik het of met onboard of oude gpu af te kunnen tijdelijk?
Met Photoshop en/of videobeweken zou ik echt de graphics vervangen dan voelt het niet stroperig ;)
 
Laatst bewerkt:
thnx voor je reactie, dus als ik het zo compleet doe ga ik er weer wat op voor uit en kan ik er weer wat mee doen begrijp ik eruit? :thumb:
 
Photoshop en videobewering met een Core i3...?
Nou, dar ga je echt niet vrolijk van worden...Dat soort zaken doe ik met een Core i7 en 16 Gb ram.
 
Photoshop en videobewering met een Core i3...?
Nou, dar ga je echt niet vrolijk van worden...Dat soort zaken doe ik met een Core i7 en 16 Gb ram.

oke ,maar dat laat voor nu het budget niet toe. Tot nu toe gebruik ik dat ook op het bestaande setje(gaat niet van harte maar ik red me ermee),dat kun je in het geheel niet vergelijken met i5 of i7 denk ik zo toch? :D maar zoals ik nu begrijp zal ik er niet mee op voor uit gaan dus..
 
Onderstaand lijstje lijkt mij een verbetering, zo te lezen in je post is dit binnen budget.

AMD Ph.II X4 955 => Intel i3-8100
4 GB DDR3 1333 => 8 GB DDR4 2666
HDD 500GB => SSD 500GB
GPU: HD6850 => RX 570
 
Die i3 is amper maar een kleine verbetering.. ik zou er geen geld aan uit geven.
Je zou haast eerst alleen een SSD willen proberen en kijken of dat voorlopig genoeg is, verder sparen dan een overstap maken en de SSD zet je dan over.
 
oke :) hier word ik uit eindelijk nog niet echt wijzer van haha. @bron bedankt ,ja het lijkt mij ook maar blijkt toch niet zo te zijn? het valt inderdaad binnen mijn budget ;)



@route99 Als ik userbenchmark bekijk zie je toch best een verschil tussen de 2 cpu of heb ik dit nu zo mis? 4gb wat ik nu heb samen met 64bitwin10 en photoshop is gewoon te krap, dat wist ik een paar jaar terug al wel maar ik redde mij er nog mee.

Het is niet dat ik altijd zwaar foto of video edit maar af en toe heb ik wel een stack van 70 fotos en dat trekt die net niet of is daar echt een dik uur mee bezig.

Zoals ik al zei ben ik een beetje uit het wereldje maar ik dacht er een leuke voor uit gang mee te kunnen boeken, iets meer ghz , meer intern geheugen die ook sneller is, ssd schijf en videokaart met meer geheugen en sneller is maar dat is dan bedrogen uitkomen?

alvast mijn dank
 
Voor photoshop en videobewerking heb je een vlotte processor, voldoende werkgeheugen en een vlotte videokaart met redelijk wat videoram nodig als je de gpu wilt betrekken bij het renderen.
Het verschil in snelheid van je werkgeheugen is zo beperkt dat jij daar niets van zult merken als je met genoemde toepassingen bezig bent dus daar zou ik mij niet blind op staren.
Je haalt hoogstwaarschijnlijk de meeste winst met de aanschaf van een SSD ( 500 Gb ) en een schone windows-installatie zoals @Route66 reeds opmerkte.
De lees- en schrijfsnelheden van een SSD zijn dusdanig veel hoger dat je daarmee ook met een wat langzamere processor veel winst behaalt.
Daarna is een snellere processor de meest logische stap i.c.m. meer werkgeheugen, en in een later stadium de videokaart :thumb:
 
En dan een veel snellere CPU. Het verschil van de i3 is echt marginaal. Weggegooid geld imho. Spaar verder en dan een groter verschil realiseren.
 
bedankt voor de reactie beide, de snelheid op geheugen snap ik al is het wel zo dat je leest dat er nog al war snelheid winst zit in de ddr3 en 4 maar zoals je al aangaf daar staar ik mij niet blind op.

maar waarom geven ze o.a bij userbenchmark op dat de i3 gemiddeld 80 procent sneller is dan de oude phenom x4 955 als het zoals je aangeeft minimaal is? Niet dat ik je niet geloof hoor ;) maar waarom komen ze daarin dan met zulke resultaten,dat vraag ik mij dan af ?

maar zoals ik begrijp zal ik met 8gb ram nog te kort gaan komen terwijl ik nu 4gb heb en het tot nu toe nog gered hebt en ik dus beter voor 16gb kan gaan.

Dat ssd een groot verschil gaat maken ben ik het zeker mee eens,dat heb ik in de praktijk al ondervonden :)

Dus begrijp ik het goed dat ik dan mijn oude videokaart eerst zou kunnen blijven gebruiken al is deze 1gb?

Maar welke processor raden jullie dan aan of als set? als ik bijvoorbeeld naar de i5 9400F kijk ga ik met mhz omlaag al heb ik dan wel 6 kernen maar als ik dat weer bij benchmark kijk zit er maar een kleine 30 prcent verschil tussen... ik zie door de bomen het bos niet meer denk ik :D
 
Koop nu eerst die SSD en kijk of het bevalt of niet. Die moet je altijd al kopen. Ok..Dan kun je een tijdje vooruit. Nok dan ga je hier melden wat je gevonden hebt. Wel met een schone installatie.
Dan kunnen we verder het beste wat jou zou passen en zou willen.
 
Koop nu eerst die SSD en kijk of het bevalt of niet. Die moet je altijd al kopen. Ok..Dan kun je een tijdje vooruit. Nok dan ga je hier melden wat je gevonden hebt. Wel met een schone installatie.
Dan kunnen we verder het beste wat jou zou passen en zou willen.

oke bedankt ,ik ga daar naar opzoek.
Maar mijn ram dan? deze zit zo goed als vol als ik ga stacken?

Oja ik heb een windows oem versie, dat gaat geen problemen geven bij een wissel van schijf toch?
 
Nee, met het wisselen van schijf niet, wel als je moederbord of processor veranderd...
 
Kijk in de Tweakers pricewatch bijvoorbeeld naar Crucial SSDs. Lees de reviews en vergelijk de specs. Rond de 70 euro heb je een 500gb type.
Stacken?
Ik zou eerst de SSD testen en alleen RAM kopen als het niet anders kan. Stel dat uit als het niet echt nodig. Dat geld kun je bij de toekomstige RAM doen. Of als je een betrouwe deal op MP of elders kunt doen voor weinig geld?
 
Nee, met het wisselen van schijf niet, wel als je moederbord of processor veranderd...

oke bedankt ;)

Kijk in de Tweakers pricewatch bijvoorbeeld naar Crucial SSDs. Lees de reviews en vergelijk de specs. Rond de 70 euro heb je een 500gb type.
Stacken?
Ik zou eerst de SSD testen en alleen RAM kopen als het niet anders kan. Stel dat uit als het niet echt nodig. Dat geld kun je bij de toekomstige RAM doen. Of als je een betrouwe deal op MP of elders kunt doen voor weinig geld?

Fotos stacken (over elkaar heen zetten) bijvoorbeeld bij macro fotografie etc zit je al vlug op 60 tot 100 foto's die verwerkt moeten worden tot 1 foto,dit trekt die bijna niet meer :)

Inderdaad daar was ik al bij aan het kijken de mx500 lijkt mij een prijs/kwalitiet verhouding goed :)

Maar toch nog over het geheugen.. als er eerst word gezegd 8gb is eigenlijk al te weinig en beter is 16gb en voor nu moet ik zien of 4gb voldoende is door alleen mijn schijf te vervangen naar ssd.. ik ben benieuwd :)


Aan de andere kant is het wel zo(ga ik nu niet doen) ,als ik wel de upgrade zou doen ,kan ik later als de i5 of i7 goedkoper word er als nog inprikken toch?

Maar welke zouden jullie mij aan raden als i5 dan bijvoorbeeld en waarom of juist toch weer amd ryzen 5 bijvoorbeeld?(uit interesse)
 
Laatst bewerkt:
Haha, een i3 8100 is 10% sneller dan een i5 7400 en slechts 20% langzamer dan een i7 6700.
Ik bedoel aan te geven dat je niet kan zeggen dat het perse een i5 of i7 moet zijn. Het is het getal erachter (generatie/versie) waar het om gaat :D
 
Laatst bewerkt:
Lees nergens iets over een budget of heb ik iets gemist?

Punt is dat het huidige systeem echt niet minder is geworden, een vervuilde Windows kan de oorzaak zijn dat het minder is geworden.

Je kunt nu wel voor een dubbeltje op de eerste rij willen gaan zitten maar dat zal teleurstellend uit gaan pakken, spaar door voor een systeem waar je tevreden mee gaat zijn.

Nu een SSD erin zetten kan, dingen kosten niet zo veel meer maar nieuwere systemen gebruiken een ander soort SSD, een M.2 met het NVMe protocol en dan is die SSD meenemen naar dat nieuwe systeem niet echt een oplossing.
 
maar dat laat voor nu het budget niet toe
Zie #5
 
inderdaad voor nu is i5 waarschijnlijk nog niet haalbaar mits ik misschien mijn oude grafische kaart zolang weer kan pakken misschien? en anders blijft het nu eerst bij ssd schijf.
ik heb zelf nooit geen intel gehad/gebouwd als desktop.

Zelf ben ik altijd amd fan geweest vanaf de eerste athlon rond 2000 is dat geweest en heb verschillende daarin gehad athlon (xp) , athlon64 ,sempron, athlon x2 en daarna de phenom x4 .

Maar omdat ik de meeste mensen altijd over intel hoor beter/sneller ,wil ik eventueel de overstap maken maar misschien moet ik mij ook wel meer in ryzen gaan verdiepen?

Vaak is amd ook nog net iets goedkoper dan intel :) maar geen idee tot nu of amd nog zo top presteert :)

Er mogen rustig voorbeelden gegeven worden van setje processor,mobo,ram,ssd kijken en vergelijken en of iedeeen kan geen kwaad ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan