Geheugengebruik van 60% ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik stel me de vraag of het normaal is dat mijn recente pc rond de 60% of meer geheugen gebruikt ?
Zit een Intel I5-7500 in met 8Gb ram en een ssd van 128GB.
Soms is het zo erg dat de pc even blijft hangen.
e.jpg
bb.jpg
 
Zet het geheugen eens op 12288 en verdeel het ook met de data (is een HDD neem ik aan) schijf.
 
Op die screenshot kan ik niet aan 4,8 GB komen (6 x 0,8). Kijk dat nog eens na.
 
Tja, als je het geheugen hebt dan wordt dat ook gebruikt. Chrome pakt bij mij ook ruim een gigabyte. Van 4 Gigabyte wordt er 2 gebruikt en dat is 61 procent van het beschikbare.
Geheugen is denk ik het probleem niet, al moet ik zeggen dat virtueel geheugen de computer niet sneller maakt en jouw instelling is een veelvoud van wat aanbevolen is, op deze screenshot. Namelijk 8192 in plaats van 1905 Mb.

Verschillende processen nemen vaak even de processor compleet in beslag. Ik zelf noem indexeren en synchroniseren, backup maken en updates zoeken. Het op de achtergrond virussen scannen zal daarnaast nog al eens bestanden die gebruikt moeten worden onderzoeken en om andere reden verdere activiteit stoppen.

In het grafisch stuurprogramma kan vaak worden gekozen tussen kwaliteit en snelheid. Doe eens de Windows prestatie index vaststellen en kijk bij de resultaten of de computer een zwak onderdeel heeft. Kennelijk is dat de on-board graphics. Een grafische kaart zorgt voor een goed deel van de beleving dus moet in evenwicht zijn met de prestaties van de computer om die echt snel te kunnen maken.

De indexering van bestanden voor snelle zoekacties is meestal overbodig en zou uitgeschakeld kunnen worden met de search service. De virusscanner zou scans mogelijk kunnen uitschakelen of bij geen andere activiteit. Een cloud service zou wel eens nauwelijks gebruikt kunnen worden en toch steeds heel erg actief zijn om aanpassingen te zoeken.

Schakel zeker update service binnen allerlei programma's uit. Ze kunnen worden gevonden bij de tabbladen Opstarten en Services na de opdracht msconfig. Het programma AutoRuns is een mooi hulpmiddel want het stelt een complete lijst op van wat er wordt opgestart.

Kijk kritisch bij het systeemvak en in Programma's en onderdelen, of daar niet wat bij is komen te staan dat u niet gebruikt of waar u niet om heeft gevraagd. Stuurprogramma's voor geluid zijn niet nodig bij gewoon stereo en na het verwijderen hiervan kan Windows via "nieuwe hardware gevonden" de map met de driver bestanden worden aangewezen.

Omdat toch lang niet al het geheugen wordt gebruikt vraag ik mij af of de computer functies heeft als Dual Channel en of dat wel wordt toegepast met de juiste plaatsing van de geheugens. Draai het programma Open Hardware Monitor om te controleren of de temperaturen niet ongemerkt te hoog oplopen, computers zijn wel stofzuigers. Alles moet mooi onder de 50 graden kunnen blijven. De processor kan intensiever worden gebruikt bij 64 bits systemen. Mijn twee cent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan