Nieuwe pc’s

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Ik wil 2 nieuwe pc’s gaan kopen voor ons bedrijf (mkb bedrijf met 4 werknemers waarvan 2 pc gebruikers). PC’s worden aangesloten op een server. Autocad 2017 is het meest gebruikte en tegelijk zwaarste programma waarmee 2D tekeningen worden gemaakt. Daarnaast wordt Office 365, internet en een administratie programma gebruikt (vraagt niet veel). Wens is wel om voldoende werkgeheugen en opslagcapaciteit te hebben en Windows 7.

Ik ben niet helemaal thuis in de processors en videokaarten etc. Ik zou dan ook graag advies krijgen over welke pc’s ik het beste kan aanschaffen. Het handigste lijkt me dan 2 dezelfde.

Wie kan mij helpen met goed advies?
 
Waarom speciaal Windows 7? Daar krijg je vanaf 14 januari 2020 geen veiligheidsupdates meer voor.
 
Omdat dat vele male fijner werkt dan Windows 10. Windows 10 is totaal niet prettig in gebruik.
Een kwestie van wennen, want Windows 7 is al bijna 10 jaar oud, en Microsoft stopt volgend jaar de ondersteuning. Dus dat betekent dat je volgend jaar weer moet updaten, en nee.... als bedrijf kan je niet-patchen niet veroorloven.

Advies: Niet meer aan Windows 7 beginnen en gewoon Windows 10 installeren.
 
Verder lijkt me een PC met een i7 processor en 8GB geheugen, SSD systeemschijf van 250 GB en een 1 TB extra harde schijf voldoende.
PC's tegenwoordig hebben op het moederbord een ingebouwde grafische kaart die ruim voldoende zal zijn.
Eventueel kan later nog een losse kaart worden toegevoegd, mocht dat nodig blijken.

Wat Windows 10 gebruik betreft, als dat om het startmenu gaat zijn er legio programma's verkrijgbaar die het startmenu van Windows 7 emuleren.
Stel in ieder geval veiligheid boven het vermeende verschil in gebruiksgemak.
 
Laatst bewerkt:
Voor de nieuwste2D versie.

Systeemeisen AutoCAD LT 2020
Besturingssysteem

Microsoft Windows 10 Anniversary Update (64-bit only) (version 1607 or higher)
Microsoft Windows 8.1 met update KB2919355
Microsoft Windows 7 SP1 met update KB4019990 (32-bit & 64-bit)
Processor
Basis: 2.5-2.9 GHz processor
Aanbevolen: 3+ GHz processor
Memory
Minstens: 8 GB
Aanbevolen: 16 GB
Beeldschermresolutie
Standaard beeldschermen: 1920x1080 (met ware kleuren)
Hoge Resolutie & 4K beeldschermen: resoluties tot 3840x2160 px worden ondersteund bij Windows 10, 64 bit systemen (met een capabele videokaart)
Videokaart
Minstens: 1 GB GPU met 29 GB/s Bandwidth en DirectX 11 compliant
Aanbevolen: 4 GB GPU met 106 GB/s Bandwidth en DirectX 11 compliant
Ruimte op de harde schijf
6 GB
Aanwijzer
MS-Muis compliant
.NET Framework
.NET Framework Version 4.7

En voor de complete versie
Systeemeisen AutoCAD 2020
Besturingssysteem

Microsoft Windows 10 (desktop OS)
Microsoft Windows 8.1 met update KB2919355
Microsoft Windows 7 SP1
Processor
Basic: 2.5–2.9 GHz processor
Recommended: 3+ GHz processor
Geheugen
Basis: 8 GB
Aanbevolen: 16 GB
Beeldschermresolutie
Standaard beeldschermen: 1920x1080 (met ware kleuren)
Hoge Resolutie & 4K beeldschermen: resoluties tot 3840x2160 px worden ondersteund bij Windows 10, 64 bit systemen (met een capabele videokaart)
Videokaart
Basic: 1 GB GPU met 29 GB/s Bandwidth en DirectX 11 compliant
Aanbevolen: 4 GB GPU met 106 GB/s Bandwidth en DirectX 11 compliant
Ruimte op de harde schijf
6 GB
Aanwijzer
MS-Muis compliant
Browser
Google Chrome (voor AutoCAD Web)
Network
Deployment via Deployment Wizard
The license server and all workstations that will run applications dependent on network licensing must run TCP/IP protocol.
Either Microsoft® or Novell TCP/IP protocol stacks are acceptable. Primary login on workstations may be Netware or Windows.
In addition to operating systems supported for the application, the license server will run on the Windows Server® 2016, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, and Windows Server 2008 R2 editions.
Citrix® XenApp™ 7.6, Citrix® XenDesktop™ 7.6
.NET Framework
.NET Framework Version 4.7

Dus zoals Lange Pier al zegt, er moet toch wel een aardig systeem komen wil het nog een beetje gaan werken, zo is b.v 8Gb intern geheugen al de minimum eis, nou ken ik iemand die met de 2018LT versie werkt met 8gb intern maar met grote bestanden en dat werkt voor geen meter (terwijl de eis voor LT 2018 'maar' 4gb is)
 
a) Geen Windows 7 meer gebruiken. Gebruik Windows 10, en installeer desgewenst Classic Shell. Lijkt het weer op wat je kent, en heb je toch een modern OS

b) De specs van de pc hangen helemaal af van wat je met AutoCad gaat doen. Oftewel hoe ingewikkeld/uitgebreid zijn je tekeningen? Aantal objecten in de tekening?
 
a) Geen Windows 7 meer gebruiken. Gebruik Windows 10, en installeer desgewenst Classic Shell. Lijkt het weer op wat je kent, en heb je toch een modern OS

b) De specs van de pc hangen helemaal af van wat je met AutoCad gaat doen. Oftewel hoe ingewikkeld/uitgebreid zijn je tekeningen? Aantal objecten in de tekening?

Wij gebruiken Autocad heel eenvoudig en alleen voor 2D. Een kader voor de tekening met basisinfo tekst, een paar rechthoekjes en wat eenvoudige blocks. Geen hogere wiskunde of heel technische tekeningen.
 
Ik heb me eens een vergelijking gemaakt voor desktops met een budget van ca. 700 euro. Bovenste rij op onderstaande afbeelding is shared graphics card. Onderste rij dedicated. Persoonlijk ben ik van mening dat ik het beste de geel gemarkeerde Acer Nitro kan kiezen.

Wat is jullie mening?
Is er nog iets beters te krijgen?
Ook heb ik gehoord dat laptops tegenwoordig ook heel sterk zijn. Zijn er voor dit budget laptops te krijgen die krachtiger zijn dan deze desktop?

Vergelijking dekstop.JPG
 
Een Acer moet je niet willen voor hetgeen jij ermee wilt gaan doen en dan al helemaal niet met een Core i3 aan boord...
Daarbij wil je ook die HP niet met een A10 APU aan boord, een hoop ****** tegen de berg op is nog vlotter als die APU...
Als je bedrijfsmatig met pc's werkt moet je toch wel in een compleet andere, duurdere categorie gaan shoppen want met dit budget-spul gaat het hem niet worden.
 
En dan nog over de harde schijf. Waarom wil je veel opslag lokaal als je een server hebt?

128 GB SSD is echt te klein voor als je met AutoCAD gaat werken

Alle door jou gezochte pc's hebben een Windows 10 Home licentie. Die voldoet niet als je server een Windows server is en je de pc's lid wilt maken van je domein



Voor deze setup zou je eens kunnen kijken naar de Fujitsu Esprimo D556/2. Deze is leverbaar met een nVidia Quadro kaart. En wat betreft budget zouden we redelijk in de buurt moeten kunnen komen.
 
windows 10, daar is geen discussie over. Zeker in bedrijfssetting.
Windows home? Voor die paar € goedkoper? Maar daar maar Pro van, de IT zal je dankbaar zijn.
Als het maar voor wat kaders is zal je wel Lt gebruiken denk ik. Dan hoef je alvast geen super grafische kaart te hebben.
Een HDD & SSD lijkt me ook niet handig. Data moet op een server staan, enkel software mag lokaal. Kies dan liever voor 1 SSD van 500Mb en laat die HDD vallen. 128 is zeker en vast te klein.
Thuis heb ik een SSD van 256 en een HDD van 1Tb. Die 256 is zeker niet te groot.

Laptops worden inderdaad ook behoorlijk volwassen, maar zijn altijd duurder voor dezelfde prestaties. Ook zijn ze verre van ergonomisch, dus moet je weer werken met losse muis, toetsenbord en 3D muis en best ook een steun zodat je scherm (dat kleiner is dan bij desktop) wat hoger te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan