• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bepalen bezetting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hb123

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2019
Berichten
5
Beste Forum gebruikers,

wie kan me helpen bij het bepalen van de bezetting vanuit een dump van een reserveringssysteem? Om de vraag duidelijk te maken heb ik een excel bestandje gemaakt waarin de situatie wordt geduid, daarin is geschetst wat ik als doel zie en wat de te gebruiken tabellen zijn. Ik heb er zelf al even mee geworsteld maar krijg dit uiteindelijk niet voor elkaar. Uiteindelijk doel is om dit mogelijk te maken in Power BI, maar daarvoor wil ik het eerst in excel al werkend hebben.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • bezetting bepalen.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 41
In C5
Code:
=SOM(($A$27:$A$32<=$A5)*($B$27:$B$32>=$A5)*($E$27:$E$32=B$3))
matrix-formule, bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
Het kan zijn dat je <= of >= moet veranderen in < of >.
 
Laatst bewerkt:
Dank alphamax! Ik was niet bekend met het bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER; ga ik nog even uitzoeken. Topic kan gesloten worden.
 
Als alternatief, hetzelfde resultaat met gewone formule: SUMPRODUCT() of in NL: SOMPRODUCT()
Tevens rechts-onder een balkenschema toegevoegd ter (visuele) controle.
 

Bijlagen

  • bezetting bepalen(pcb).xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Piet?

Vanwaar de:
Code:
*(1)
 
Dank piet! Op die manier werkt het idd ook. Het balkenschema geeft idd inzicht, ware het niet dat het in de echte dataset gaat om +/- 300 verschillende locaties. Doel is om dan snel inzicht te krijgen wat de bezetting is per dag per groep in één oogopslag. Inmiddels heb ik dat al voor elkaar (met de formule van alphamax); zit alleen nog even met feit dat deze formules nu veel rekenruimte vragen en het bestand groter maken.
 
; zit alleen nog even met feit dat deze formules nu veel rekenruimte vragen en het bestand groter maken.
Als je geen bezwaar hebt tegen het gebruik van VBA, dan kun je daarmee de zelfde berekening uitvoeren, zonder al die formules in te voeren.
Het voordeel is dat het compact blijft en toch snel kan werken.
 
Hierbij een voorbeeld van hoe het zou kunnen werken met VBA...……..
Wel even macro's toestaan in je Trust Center (File \ Options....)
De data mag nu flink groter worden zonder dat je een boel formules krijgt.
En VBA wordt maar een geleidelijk trager als de datasets groter worden.
Mijn code kan nog efficiënter gemaakt worden, als het nodig is. (bij enkele tienduizenden records)
Ende VBA goeroes op deze site kunnen de code nog veel compacter maken.
Laat maar weten of een VBA-oplossing een optie is.
Zo niet, dan kun je dit topic als Opgelost afmelden (rechts boven).
 

Bijlagen

  • bezetting bepalen(pcb).xlsb
    26,5 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan